مبنای پژوهش حاضر، واکاوی «فرهنگ دفاعی مهدوی4 و کارکرد آن در گفتمان سازی جدید اسلامی»است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و یافتههای پژوهش گویای آن است که آموزههای مهدویت دارای ظرفیت بالایی برای گفتمانسازی در سطح جهانی است. کارکرد فرهنگی- دفاعی مهدویت4 در سطوح گوناگون «بینش»ها، «ارزش»ها و «نماد»ها توانایی معرفی مهدویت4 را به عنوان گفتمان غالب در دوران معاصر ایجاب میکند. از جمله کارکردهای بینشی مهدویت4 در بعد فرهنگی – دفاعی عبارتند از: استحکام بخشی و تقویت ایمان و باورهای دینی، به ویژه در مقوله امامت؛ التزام بینشی نسبت به امام زمان4 موثر بر فرهنگ و تقویت روحیه دفاع و پاسخگویی به شبههها و صیانت جامعه از انحراف. کارکردهای ارزشی مهدویت4 نیز عبارتند از: ارزشهای اخلاقی و تربیتی موثر بر خودسازی فردی و اجتماعی؛ ارزشهای اقتصادی مبنی بر عدالت؛ کاهش نابرابری اقتصادی و برقراری نظام اقتصادی ارزشمدار؛ ارزشهای سیاسی و اجتماعی موثر بر ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی و تقویت امید به آینده. از جمله کارکردهای نمادی میتوان به نمادهای دیداری، شنیداری و تصویری اشاره کرد که بر گفتمانسازی جدید اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ جهانی مهدویت موثرند.