تبیین «نفوذ اجتماعی» در طرح کلی انبیا و مقایسه آن با عصر ظهور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی.

2 دانش آموخته دکترای مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران (پردیس فارابی)

چکیده

در طرح تبلیغیِ موفق، «گیرایی سخن و اثرگذاری روانی با هدف تغییر رفتار مخاطبان» که در علم روان‌‌شناسی اجتماعی از آن به «نفوذ اجتماعی» تعبیر می‌‌شود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از روش‌های نفوذ اجتماعی انبیا می‌توان به کاربست توأمان نصیحت و قدرت، اقناع مخاطب، تفاهم فرهنگی، اعتمادسازی (از طریق ارائه علم راستین، خیرخواهی و استفاده از نیروهای فراطبیعی)، مهندسی ذهن تجربی مخاطب (از طریق جدل، تأدیب غیرمستقیم، صحنه‌سازی و همراهی ارشادی با مردم)، ارتباط مستمر اشاره کرد. نوشتار پیش‌‌رو بر آن است با روش توصیفی تحلیلی، با نگاه مقایسه‌‌ای موارد مذکور در عصر ظهور را بررسی کند. بر این اساس استفاده همزمان از روشنگری علمی و قیام به سیف، ارائه تمام معجزات انبیا، مهندسی ذهن تجربی مردم با نشان دادن الگوی اکمل از اسلام در وجود مبارک امام زمان(عج)، باورپذیر کردن کارآمدی بانوان شایسته در تحقق تمدن جدید اسلامی و دولت کریمه حضرت حجت (عج) و ... از روش‌‌های نفوذ اجتماعی در عصر ظهور به شمار می‌آیند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining "Social Influence" in the General Plan of the Prophets and Comparing it with the Age of Appearance

نویسندگان [English]

  • Muhammad Hadi Mansouri 1
  • Zahra Alimoradi 2
1 Assistant Professor of the Qur’an and Hadith Group of Islamic Maaref (Sciences) University
2 PhD student in Islamic Education, University of Tehran (Farabi Campus)
چکیده [English]

In a successful advertising project, "speech capture and psychological impact aimed at changing the behavior of the audience", which in social psychology is interpreted as "social influence" is of very importance. Among the methods of social influence of the prophets, we can point to the simultaneous use of advice and power, persuasion of the audience, cultural understanding, building trust (through the presentation of true knowledge, benevolence and the use of supernatural forces), engineering the empirical mind of the audience (through debate, indirect discipline, staging and guiding accompaniment with the people), and continuous communication. The present article intends to examine the mentioned cases in the age of appearance with a comparative descriptive-analytical method. Accordingly, the simultaneous use of scientific enlightenment and uprising with the sword, presenting all the miracles of the prophets, engineering the empirical minds of the people by showing a complete model of Islam in the presence of Imam of the Time (as), believing the efficiency of the qualified women in the realization of the new Islamic civilization and the generous government of Imam Mahdi (as)... are considered as methods of social influence in the age of appearance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • outline of prophets
  • psychology of attraction
  • influence tactics
  • new Islamic civilization
  • age of appearance