کارکردهای اخلاقی آموزه انتظار با تأکید بر دو حوزه تعلیم و تعلّم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه شیعه‎شناسی و معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 دانش‌آموخته دکتری دانشگاه معارف اسلامی

چکیده

یکی از کارآمدترین حوزه‌های تأثیرگذار بر نظام آموزشی و تعلیم جوامع شیعی، بهره‌مندی از «آموزه انتظار»، به‌عنوان یکی از آموزه‌های اعتقادی و اصل بنیادین است که می‌تواند بر هدایت و رشد جامعه علمی تأثیرگذار باشد. ازجمله کارکردهای اخلاقی آموزه انتظار در فضای تعلیم و تعلم، سه مؤلفه شناختی، گرایشی و کارکردی، عقل‌مداری، محبت و عدالت‌محوری است. با توجه به این‌که از طرفی این عناصر سه‌گانه در متن ظهور و انتظار مطلوب نهفته و از سویی نظام‌های آموزشی مترقی و متعالی، وامدار این سه حوزه مهم اخلاقی‌اند؛ تحلیل کارکردهای این سه مؤلفه به‌عنوان اهداف تعلیمی و آموزشی می‌تواند نظام آموزشی را پویا، توانمند و تربیت‌محور و اهداف جامعه اسلامی را در مقام علم و عمل محقق کند. در این مقاله سعی شده است مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی و با الگوگیری از وضعیت مطلوب نظام آموزشی حکومت مهدوی، وضعیت موجود نظام آموزشی، در بهترین نحو سامان یابد و متناسب با اهداف هریک از حوزه‌های شناختی، گرایشی و کارکردی، بیش‌ترین استفاده و همخوانی با جامعه هدف رقم خورد. مهم‌ترین دستاورد چنین بازنگری، محقق کردن هدف متعالی تزکیه و تربیت الاهی است که نتیجه نهایی آن، سعادت و قرب الاهی است.    

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical Functions of the Doctrine of Awaiting with Emphasis on the Two Areas of Teaching and Learning

نویسندگان [English]

  • Rouh Allah Shakeri Zavardehi 1
  • Zahra Avatefi 2
1 Associate Professor at the Group of Shia Studies and Islamic Knowledge at Farabi Campus, Tehran University
2 Ph.D Graduate Student of Islamic Ma’aref University
چکیده [English]

One of the most effective areas affecting the education system of Shiite communities is benefiting from the “doctrine of awaiting”, as one of the belief teachings and fundamental principles that can influence the guidance and growth of the scientific community. Among the ethical functions of the creed of awaiting in the atmosphere of education are the three cognitive, tendency and functional components of rationalism, kindness tendencies and justice orientations. Considering the fact that these three elements are concealed in the context of the desired appearance and awaiting and on the other hand, advanced and transcendent educational systems are indebted to these three important areas of ethics; analyzing the functions of these three components as the goals of teaching can make the educational system dynamic, capable and education-oriented and achieve the goals of Islamic society at the level of knowledge and action. In this article, based on the descriptive-analytical method and by modeling the optimal situation of the educational system of Mahdavi government, the current situation of the educational system is organized in the best way and in accordance with the goals of each cognitive, orientation and functional areas, maximum use and consistency with the target community. The most important achievement of such review is the realization of the transcendental goals of purification and Devine training the result of which is Devine prosperity and closeness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic morals
  • the doctrine of awaiting
  • the ethical functions
  • rationality
  • kindness
  • justice