آینده پژوهی تعلیم و تربیت مهدوی، با رویکرد همگرایی فناورانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استانداری یزد

2 کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه پیام نور یزد

چکیده

مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که نظام تعلیم و تربیت مهدوی، با وجود نقش راهبردی در انتقال اندیشه وحیانی به جامعه، خود تحت تأثیر مؤلفه‌های مختلف، از جمله نظام علم و فناوری قرار دارد و انتظار آن است، جریان نوپدید همگرایی فناورانه دارای آثاری بنیادین بر آن باشد؛ اما این تأثیرات چندان روشن نیست و مهم‌‌تر، آن‌‌که سرنوشت نظام یادشده در مواجهه با فناوری‌‌های همگرا مبهم است. برای یافتن پاسخ این پرسش، پژوهش کیفی حاضر با استفاده از تکنیک‌‌های دلفی و سناریونگاری می‌‌کوشد آینده‌‌های محتمل در این جریان را تصویرسازی کند. در این راه، ابتدا فهرستی از کلان‌‌روندهای همگرایی فناورانه احصا و اولویت بندی شد و در ادامه با تلاقی دادن عدم ‌‌قطعیت‌‌های ناظر بر این روندها، چهار سناریو از آیندۀ نظام تعلیم و تربیت مهدوی (شامل شجرۀ طیبه، ملک سلیمان، شجرۀ خبیثه و ابراهیم در آتش) طراحی شد. یافته‌‌های این مطالعه می‌‌تواند مسئولان نظام تعلیم و تربیت دینی و مهدوی را در مواجهۀ آینده‌‌نگرانه با جریان توسعه علم و فناوری، به ویژه فناوری‌‌های همگرا راهنمایی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Futurology of Mahdavi Training and Education with Technological Convergence Approach

نویسندگان [English]

  • Hedayat KargarShouroki 1
  • Fatemeh Paknezhad 2
1 yazd Province General Government
2 Master Degree of Islamic Human Resources of Yazd Payam-e-Nour University
چکیده [English]

The leading subject of the present research is that the system of Mahdavi training and education is itself affected by various components including the system of science and technology in spite of the strategic role in transmitting the revealed thought to the society, and we expect that the emerging trend of technological convergence has a fundamental impact on it; however, these impacts cannot be easily recognized and most importantly, the destiny of the mentioned system in the face of convergent technologies are indistinct. To find an answer to this question, the present qualitative research attempts to depict the possible futures in this trend using Delfi and scenario writing methods. In this regard, at first, a list of macro-trends of technological convergence has been counted and prioritized. In the following, with the coincidence of the uncertainty principle observing these trends, four scenarios of the future of the system of Mahdavi training and education (including the good tree, Solomon’s kingdom, corrupt tree, and Ibrahim in the fire). The findings of this research can guide the authorities in charge of system of Mahdavi and religious training and education in the futuristic face of the development of science and technology especially the convergent technologies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mahdism
  • Mahdavi training and education
  • technological convergence
  • convergent technologies
  • futurology