بررسی شاخص‌‌های انتظارسازنده و انتظار مخرب در نظام تربیتی اسلام، با محوریت بیانات مقام معظم رهبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد

2 دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد تهران

چکیده

آموزه دینی «انتظار»، از مؤلفه‌ها و باورهایی است که اکسیر حیات بخش و از عوامل نجات بخش جوامع مسلمان از بی‌‌هویتی و پوچ‌‌گرایی و عامل تکامل و تعالی انسان‌‌ها می‌‌باشد؛ که متأسفانه این آموزه در ابعاد مختلف و با گسترش اندیشه پوچ گرایی، بی‌‌هویتی و ناامیدی مورد تهاجم قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین شاخص‌‌های انتظار سازنده و مخرّب در نظام تربیتی اسلام است. این پژوهش به این سؤال پاسخ می‌‌دهد که شاخص‌های انتظار سازنده و انتظار مخرب در نظام تربیتی اسلام، با محوریت منظومه فکری مقام معظم رهبری چیست. در پژوهش پیش‌‌رو که از جمله پژوهش‌‌های ترکیبی است؛ از روش تحلیل محتوای کیفی، به منظور تجزیه و تحلیل منابع و برای سنجش پایایی داده‌‌ها از روش کمی ضریب پایایی هولستی بهره گرفته شده و با ضریب بالای 8/0 مورد تأیید قرار گرفته است. براساس یافته‌‌ها، انتظار سازنده با شاخص‌‌هایی از قبیل تحول‌‌گرایی، نشاط و پویایی و انتظار مخرب با شاخص‌‌هایی از قبیل انزوا طلبی، خرافه‌‌گرایی و خو گرفتن به وضع موجود شناخته می‌‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Indicators of Constructive Awaiting and Destructive Awaiting in the Islamic Educational System, with the Centrality of the Speeches of Supreme Leader

نویسندگان [English]

  • Muhammadreza Jaber Ansari 1
  • Neda Kavand 2
1 Assistant Professor at the Group of Public Administration, Isalmic Azad Universtiy, Broujerd Branch
2 Ph.D. of Public Management at Tehran Azad University
چکیده [English]

The religious teaching of “awaiting” is of components and beliefs which is the elixir of life and one of the lifesaving factors for the Muslim communities from identitylessness and nihilism and the factor of human perfection and excellence; however, unfortunately, this teaching has been offended from various aspects with the spread of the thought of nihilism, identitylessness and despair. The goal of the present article is recognizing and explaining the constructive awaiting and destructive awaiting in the Islamic training system, with the centrality of thought system of the Supreme Leader. In the following paper, which is of the compound studies, we have benefited from the methods of analysis of the qualitative content in order to decompose and analyze the sources and to measure the reliability of the data, the quantitative method of Holsti's reliability coefficient was used and it has been confirmed with a coefficient above 0.8. According to our findings, the constructive awaiting with the indicators such as transformationalism, vitality and dynamism and destructive expectation with indicators such as isolationism, superstition and getting used to the status quo are recognized and identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • awaiting
  • the Supreme Leader
  • constructive awaiting
  • destructive awaiting
  • the training system
  • indicators