مسئله «ضرورت وجود حجت الاهی در تمامی زمانها»، یکی از مهمترین آموزههای قرآنی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به اثبات ضرورت وجود حجت الاهی بر مبنای آیات ابتدایی سوره دخان پرداخته است. این آیات، سنت «تفریق سالیانه امور» در شب قدر را به عنوان یکی از افعال ربوبی معرفی کرده است. جایگاه و چگونگی نقشآفرینی حجت الاهی در فرآیند تحقق سنت مذکور، مسئله اصلی این پژوهش است. پاسخ به این مسئله، علاوه بر اثبات ضروت وجود حجت الاهی، نقش واقعی ایشان را در شب قدر مشخص میکند. بر اساس یافتههای پژوهش، حجت الاهی، نقش فاعلی در فرآیند سنت تفریق را ایفا و أوامر ربوبی را از حالت اجمال خارج کرده و به صورت تفصیل در میآورد. بنابراین، حضور حجت الاهی در تمامی زمانها ضروری خواهد بود؛ زیرا قوام سنت تفریق و کارآمدی آن، به حضور دائمی حجت الاهی منوط خواهد بود.
By looking at the works of Shakyism, especially the works of its main founders (Sheikh Ahmad Ehsaee and Seyyed Kazim Rashti), traces of exaggeration by them in the five principles of religion can be seen, which have become a favorable platform for their other beliefs. This paper with a library method, after reviewing the status of pure Imams in the works of Sheikh Ahmad Ehsaee and Seyyed Kazem Rashti, using the Holy Qur’an and the authentic works on the Imams’ traditions and proving the veracity of attribution of exaggeration of these two Shaikhism leaders, seeks to criticize their claim and prove that not only is the creation the exclusive attribute of God, but also the pure Imams have never considered themselves as the creator. Moreover, they have introduced themselves as the humble servants of God to people by avoiding the believers in the Lordship (Robubi’yat) and creatorship (khaleghiyat) of people except God.