@article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گونه‌های یادکرد امام مهدی در قرآن وروایات تفسیری}, abstract_fa = {دوران ظهور امام مهدی۴، زمان تحقّق غایت آفرینش انسان در زمین است و در قرآن فراوان از آن سخن رفته است. در تحقیق حاضر، با کمک روایات، سه گونه یاد کرد امام مهدی۴ در قرآن معرّفی می‌شوند که عبارتند از: ۱- یادکرد مستقیم امام مهدی؛ ۲- یادکرد امام مهدی۴ ضمن بیان سرگذشت پیامبران الاهی و مردمان پیشین؛ ۳- یادکرد امام مهدی ضمن بیان مثال هایی از پدیده‌های طبیعی. آن‌گاه ضمن بررسی نمونه هایی از هر گونه، با تکیه بر روایات نشان داده می‌شود  شمار آیاتی که درباره امام مهدی و آینده جهان پیام دارد، بیش از مواردی است که به طور مستقیم به پیوند آن با امام مهدی۴ در روایات اشاره شده است و با تدبّر در این آیات می‌توان حقایق فراوانی درباره  امام مهدی۴ و دوران ظهور  از قرآن استنباط  و از درستی بخش عمده روایات مهدویت در عرضه به قرآن، دفاع کرد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62607.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات}, abstract_fa = {این نوشتار در پی بازنمایی یکی از دیدگاه‌های مربوط به پایان زندگی امام مهدی ۴ است؛ دیدگاهی که به استناد برخی سخنان و روایات، پایان زندگی حضرت را «شهادت» دانسته است.  این دیدگاه بر روایاتی مبتنی شده که به صورت کلّی فرجام پیشوایان معصوم : را شهادت دانسته‌ و نیز برخی سخنان که در باب چگونگی شهادت وی نکاتی به میان آورده‌اند. بررسی‌ها ضمن ناتمام‌ دانستن این روایات و حکایات برای استدلال به شهادت امام مهدی ۴، با توجه به تفاوت‌های بنیادین بین دوران یازده امام نخست وآخرین امام، بر این اتفاق دلیلی نمی‌بیند؛ زیرا شأن تلاش‌های فراوان صالحان در برپایی زندگی‌ای بر پایه عدل و امنیت از سویی و رشد خرد انسان‌ها از سوی دیگر، اصولاً، انگیزه‌ای برای از بین‌بردن منجی موعود را برجای نمی‌گذارد. این پژوهش، با تحلیل مستندات این دیدگاه، در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان دیدگاه شهادت مهدی موعود۴  را نقد کرد؛ ‌کوشیده است روایات مطرح را از نگاه منبع، سند و محتوا بررسی کند. ره‌آورد این بررسی آن‌که مستندات بر شهادت آن حضرت ناکافی است و از آن‌جا که روال معمول فرجام انسان‌‌ها، مرگ طبیعی است؛ وقتی نتوان با دلیل قطعی شهادت را اثبات کرد، ناگزیر فرجام زندگی آن امام همام ـ متفاوت از فرجام زندگی پدران بزرگوارشان که شهادت بوده است؛ مرگ طبیعی است.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62609.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تحلیلی روایی عنصر «بصیرت» دریاران امام زمان}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهمی که اخیراً وارد ادبیات سیاسی اجتماعی کشور شده و در اندیشه دینی ما دارای ریشه عمیقی است، «بصیرت» است. بصیرت، شناخت و معرفت درست و عمیق است که دارای ابعاد و مؤلفه‌های زیادی است. بدیهی است ویژگی‌های یاران امام عصر۴ هر کدام قابلیت بررسی جداگانه دارد. آنچه در مقام بیان آن هستیم، حرکت امام زمان۴ و درپی آن حکومت و گسترش عدالت در سراسر گیتی است که تحقق آن علاوه بر رهبر الاهی به ویژگی‌های همراهان ایشان بستگی دارد تا این توفیق عظیم حاصل شود. آن مشخصه خاص در یاران امام زمان۴ بصیرت است که با توجه به فلسفه بعثت انبیای الاهی و اهل بیت: بر حکومت جهانی و الاهی بوده است؛ اما به دلیل عدم بصیرت اطرافیان خاص در تحقق آن ناکام ماندند. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی با رجوع به آیات و روایات قرآن به عنصر بصیرت در ابعاد مختلف، اعم از اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و عملی در رابطه با یاران حضرت مهدی۴ ، پرداخته شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62610.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رویکرد قادیانیه در مسئله رجوع حضرت عیسی}, abstract_fa = {«میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان، در زمینه نبوت و مهدویت به شمار می‌آید که در ابتدای قرن بیستم میلادی، در ایالت پنجاب هندوستان ظاهر شد. از جمله ادعاهای وی آن است که حضرت عیسی۷، بعد از آن که به صلیب کشیده شد، از دنیا نرفت؛ بلکه پس از بهبود به هندوستان رفت، در ۱۲۰ سالگى درگذشت و در همان‌جا مدفون شد. غلام احمد، با خلط معنای «توفى» که درباره حضرت عیسی در قرآن آمده؛ آیات مذکور را دال بر وفات ایشان می‌پندارد. همچنین وی احادیث مربوط به رجوع مسیح را تأویل کرده و گفته است منظور، خود عیسى نیست؛ بلکه فردى شبیه عیسى و تجلى اوست و اعتقاد دارد روح عیسی۷ در وی تجلی یافته است. این نوشتار، به بررسی ادعای قادیانی در این زمینه و نقد ادله وی خواهد پرداخت.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62611.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ترجمه چکیده های به عربی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62612.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {0}, number = {650}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ترجمه چکیده ها به انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.entizar.ir/article_62613.html}, eprint = {} }