per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
3
42
74180
کرامت انسانی و شهروندی متعهد در دولت کریمه
کرامت انسانی و شهروندی متعهد در دولت کریمه
غلامرضا بهروزلک
1
با وجود آنکه دنیای مدرن غربی، با شعار انسان محوری تلاش کرده است کرامت انسانی را تأمین نماید، تجربه چند سده حاکمیت تفکر مدرن غربی نشان داد چنین شعاری عملاً به اسارت انسانی در عالم مادی انجامیده و عزت و کرامت واقعی انسانی را در دام هوسهای زودگذر دنیوی به مخاطره انداخته است؛ از این رو لازم است با تبیین الگوی شهروندی و چگونگی تحقق عزت و کرامت انسانی در دولت مهدوی، راه حل نهایی و کامل برای ایفای نقش شهروندی با تأکید بر مدینه فاضله مهدوی برای جهان امروز و انسان بحرانزده غربی ارائه شود، تا با درک مزایای چنین دولتی همگان اشتیاق لازم را برای چنین دولتی کسب کنند.
https://www.entizar.ir/article_74180_703711a0dc25bb0e7266329974ec199c.pdf
شهروندی
شهروندی متعهد
دولت کریمه
کرامت انسانی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
43
86
74181
بصیرت اخلاقی در عصر ظهور (سازوکارها و روشها)
بصیرت اخلاقی در عصر ظهور (سازوکارها و روشها)
رحیم کارگر
rkaregar313@gmail.com
1
شکلگیری جامعة نمونه و کامل انسانی و تحقق برنامهها و اهداف متعالی دینی، تنها در پرتو اصلاح و بهْسازی فراگیر و چند بعدی انسان و جامعه، امکانپذیر است. تا زمانی که بسترهای واقعی اصلاح و شکوفایی در اجتماع فراهم نشود و تغییرات بایسته و مثبت در آن صورت نگیرد، جامعه نمونه جهانی ـ که مبتنی بر فطرت پاک و سالم انسانی و سرنوشت مشترک جمعی است ـ به وجود نخواهد آمد و تا هنگامی که این جامعه واحد شکل نگیرد، جهان آکنده از چندپارگی، تباهی، بیدادگری، اضطراب و ناامنی، تجاوزگری و انحطاط خواهد بود. ویژگی اصلی این جامعة نمونه، اخلاقی و عقلانی کردن رفتارها، گفتارها و پندارها است؛ یعنی، رسیدن انسانها به بصیرت اخلاقی و تحقّق جامعة سالم و فاضله که بر اساس منابع معتبر دینی، در عصر ظهور مُصلح کل، امام مهدی7 صورت خواهد گرفت. دستیابی انسان به بصیرت اخلاقی، اوج شکوفایی او است تا بتواند بر ناراستیها و کژیها غلبه کند و راه درست و مستقیم الهی را بپیماید. برای تحقّق این هدف و برنامه متعالی، سازکارها و مکانیسمهایی تربیتی و اخلاقی وجود دارد که این مقاله عهدهدار تبیین و بررسی آنها است.
https://www.entizar.ir/article_74181_63a2aac90be055d269a7e9fc2ef494ba.pdf
فرهنگسازی
فراگیری تربیت
عقل فردی و جمعی
فکر قرآنی
نفوذ معنوی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
87
138
74182
امام مهدی علیه السلام دوازدهمین جانشین رسول خدا
امام مهدی علیه السلام دوازدهمین جانشین رسول خدا
غلامحسین زینلی
1
https://www.entizar.ir/article_74182_ad37c7ebc65f2201b7d3c5c60951a652.pdf
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
139
162
74183
مهدویّت و موانع فراروی بررسی تعامل مهدویّت و دنیاطلبی
مهدویّت و موانع فراروی بررسی تعامل مهدویّت و دنیاطلبی
محمدصابر جعفری
1
با بررسی آیات قرآن و روایات، در مییابیم همیشه فراروی پیامبران و مصلحان، موانعی جدی بوده است. قرآن و روایات، در جایگاه آینهای برای خردورزان و اهل بصیرت، نمایانگر رفتارها و واکنشهای اصناف مختلف مخالفان، در رویارویی و در مقابل، عملکرد انبیا و مصلحان به ویژه حضرت مهدی4 است. در گذشته[1] از میان موانع متعدد، کفار، منافقان، مفسدان و متکبران بررسی شد. در این نوشتار، به بررسی دنیاطلبی و دنیازدگان میپردازیم.
دنیاطلبی به معنای اسارت در دام دنیا، نه صرفاً تعلق به آن است، و این، از موانعی است که به طور جدی فراروی حضرت مهدی4 و منتظرانش قد علم میکند. آن حضرت، با تغییر نگاه جامعه به مظاهر دنیایی، به صورت علمی و عملی، این موانع را از فرارو حذف میکند. همچنین منتظران نیز باید به حل تعامل خود با آن بپردازند.
[1]. فصلنامه انتظار، ش19، مرکز تخصصی مهدویّت.
https://www.entizar.ir/article_74183_211b2c7fe3b1f23eae6c1c46dc77b007.pdf
دنیا
دنیا طلبی
مهدویّت
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
163
198
74184
کارکرد آموزه انتظار در کنترل اجتماعی
کارکرد آموزه انتظار در کنترل اجتماعی
محمد صادق ربانی
1
انتظارامام زمان(ع)دارای کارکردهاوپیامدهای مختلفی است .دراین مقاله مابه کارکردکنترل اجتماعی میپردازیم.
کارکردکنترل اجتماعی بادومکانیزم بحث شده است.یکی مکانیزم درونی ودیگری مکانیزم بیرونی.درمکانیزم درونی،احساس حضورامام،دررفتارافرادمنتظرتاثیرگذاراست.درمکانیزم بیرونی،ازجامعه پذیری ونظارت اجتماعی (امر بمعروف ونهی ازمنکر)بعنوا ن دوعامل بیرونی درکاهش ناهنجاریها بحث شده است.
https://www.entizar.ir/article_74184_1606026c4dc309aaddde23da4b53f4a2.pdf
انتظارامام زمان
کارکرد
ناهنجاری
کنترل اجتماعی
جامعه پذیری
امربه معروف ونهی از منکر
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
199
230
74185
کارکرد عدالت در تعاملات اجتماعی
کارکرد عدالت در تعاملات اجتماعی
علی نصیری
1
عدالت، به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین7 از مفاهیم نادری است که در توصیف آن، میتوان فراوان سخن گفت؛ اما کمتر کسی در مقام عمل، میتواند آن را برتابد. با توجه به اهمیت عدالت در تعاملات اجتماعی، نگارنده در این مقاله، به بررسی این مسأله پرداخته است. بدین منظور، پس از تبیین مفهوم عدالت، آن را به دو محور اصلی عدالت اجتماعی و عدالت داوری تقسیم کرده و عدالت اجتماعی را در دو بستر اجتماعی مورد بررسی قرار داده ایم که عبارتند از: عدالت در تعلیم و تربیت و عدالت در عرصه نهادهای اجرایی. عدالت در عرصه داوری نیز در دو ساحت مورد توجه قرار گرفته است: عدالت در عرصه داوری در مرافعات و مشاجرات و عدالت در داوری در ارزشگذاری مسابقات و کالاهای مادی و معنوی. هدف نگارنده از این مقاله، تذکر این نکته است که برخلاف اهمیت بیش از پیش عدالتگرایی در تعاملات اجتماعی، گاه از آن، غفلت داشته و چشم خود را از پیامدهای تلخ این غفلت، فرو میبندیم.
https://www.entizar.ir/article_74185_facf99f6c3e8593544eaa66a96c73ceb.pdf
عدالت
عدالت اجتماعی
عدالت داوری
تعلیم و تربیت
نهادهای اجتماعی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
231
276
74186
تنوع یا وحدت فرهنگی در جامعه جهانی مهدوی
تنوع یا وحدت فرهنگی در جامعه جهانی مهدوی
محمد باقر ربانی
1
فرهنگ جهانی درعصر جهانی شدن، از مفاهیمی است که توجه بسیاری از اندیشوران را به خود جلب کرده است. در این نوشتار، در صددآنیم که با رویکرد اسلامی و با توجه به روایات عصر ظهور، فرهنگ جهانی را ترسیم کنیم؛ لذا ابتدا به توضیح مفاهیم پرداخته و سپس به سه استراتژی فرهنگی که عبارتند از: تنوع فرهنگی یا پلورالیسم فرهنگی، یکسان سازی یا امپریالیسم فرهنگی و وحدت درعین کثرت، اشاره خواهد شد و بر اساس استراتژی سوم که همان وحدت در عین کثرت است، به تبیین فرهنگ جهانی در عصر ظهور خواهیم پرداخت.
https://www.entizar.ir/article_74186_94680b5adda628da327d52df4c30c5a6.pdf
جهانی شدن
فرهنگ
تنوع فرهنگی
وحدت فرهنگی
یکسان سازی
امپریالیسم فرهنگی
جامعه جهانی مهدوی
وحدت درعین کثرت
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
277
312
74187
اندیشة انتظار و جهانیشدن
اندیشة انتظار و جهانیشدن
قنبرعلی صمدی
1
مسألة «انتظار ظهور» و «جهانی شدن» از موضوعاتی است که امروزه مورد توجه اندیشمندان درحوزة مطالعات دینی- سیاسی است؛ به همین دلیل، در فرهنگ و ادبیات معاصر، از این عصر، با عنوان «عصر انتظار» و «عصر جهانی شدن» تعبیر میشود.
بررسی رابطة انتظار ظهور منجی موعود با مسألة جهانی شدن، موضوعی است که این مقاله به طرح و بررسی آن پرداخته است. نگارنده، ضمن تبیین ماهیت، ویژگیها و آثار کاربردی اندیشة انتظار، ضرورت جهانیسازی نظریة مهدویت و انتظار را مطرح کرده است. سپس با اشاره به بایستههای جهانیسازی اندیشة انتظار، به بررسی مقوله جهانی شدن و تعامل و همسازی آن با موضوع مهدویت پرداخته و برنقش راهبردی و بسترساز موضوع جهانیشدن در جهانیسازی نظریة مهدویت و انتظار، تأکید کرده است.
https://www.entizar.ir/article_74187_845fbe0d8734ed79aff1c5412b1549ef.pdf
انتظار
ظهور
اندیشة انتظار
جهانیشدن
جهانیسازی
نظریه
راهبرد
گفتمان
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2008-09-22
8
25.26
313
350
74188
آرمانشهر در اندیشه یهود
آرمانشهر در اندیشه یهود
سعیده معین نجف آبادی
1
آرمانشهر یا مدینه فاضله، از مفاهیمی است که سالها ذهن اندیشوران زیادی را به خود مشغول کرده است. شاید بتوان گفت از همان ابتدا که بشر توانست مفهوم جامعه بشری را درک کند، از پس سختیها و مصائب، آرزوی چنین جامعهای را با خود همراه کرده. این امید، همچنان تا به امروز ادامه یافته و تسکیندهنده بشر برای رهایی از مشکلات شده است.
این آرزوی بشر، توسط ادیان به اوج خود میرسد و با ظهور مردی که منجی جهان است، حقیقت مییابد. البته باید گفت که مدینه فاضله پیامبران الهی در مقایسه با آرمانشهرهایی که اندیشه بشر، آنها را طراحی کرده است، تفاوت ماهوی دارد؛ چرا که پیامبران الهی، به دنبال استقرار نظامی مطلوب برای زندگی بشر و سعادت او رفتهاند که قانونگذار آن، خالق انسانها است. البته تعبیر آنها از آرمانشهر نیزجامعهای است که اجراکنندگان آن، پرواپیشگان وارستهای هستند که خود را برابر خدا مسؤول میدانند و آمادة پاسخگویی از عملکرد خویش در روز واپسین هستند و در پی آن، هدایت مردمان را هدف نهایی خود قرار دادهاند.
این حکومت آرمانی، مورد توجه همه ادیان الهی قرار گرفته است. از جمله میتوان به مکتب یهود اشاره کرد.تشکیل حکومت آرمانی ماشیح یا همان موعود یهود، موضوع بسیاری از متون عهد عتیق است که به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم مورد اشاره قرار گرفته و آیندهای روشن را در پیش روی پیروان خود ترسیم کرده است. حال با بیان یک سلسله شرایط و ویژگیهای چنین جامعهای از منظر یهود، در صدد ترسیم آرمانشهر موعود یهود برآمدیم که عاملی در راستای بسیاری از اقدامات یهودیان است.
https://www.entizar.ir/article_74188_afa7df6879ed2ce78618f86c22bac82b.pdf
آرمانشهر
حکومت آرمانی
عهد عتیق
یهودیت
یهوه
ماشیح
کارویژه