per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
7
42
75148
امامت اهل بیت ع در آینه حدیث ثقلین
امامت اهل بیت ع در آینه حدیث ثقلین
علی ربانی گلپایگانی
kalameslami@gmail.com
1
«حدیث ثقلین»، از احادیث بسیار مهم نبوی است که بیش از سی نفر از صحابه پیامبرص، شمار بسیاری از تابعین و عالمان اسلامی در قرن های مختلف، آن را روایت کردهاند. اهتمام پیامبر اکرمص به این حدیث تا حدی است که در مکانها، زمانها و مناسبتهای مختلف آن را بیان کرده و با تاکید بسیار، آن را یادآور شده است. ایشان قرآن و عترت خویش را به عنوان دو میراث گرانبها در میان امت اسلامی باقی میگذارد. آن دو، تا قیامت هرگز از هم جدا نخواهند شد و هدایت مسلمانان در گرو تمسک به آن دو میباشد. مفاد روشن حدیث، عصمت و افضلیت عترت پیامبرص است؛ لذا جز بر اهل بیت عصمت و طهارت: قابل انطباق نخواهد بود. از طرفی، عصمت و افضلیت از شرایط اساسی امامت است. لذا حدیث ثقلین بر امامت اهل بیت عصمت و طهارت: دلالت میکند. مضافاً این که وجوب تمسک به آنان که مدلول دیگر حدیث است، دلیل دیگری بر امامت آنان است. از سوی دیگر، جدایی ناپذیری عترت از قرآن کریم و بالعکس، گویای آن است که زمین و زمان، هرگز از امامت اهل بیت عصمت و طهارت: خالی نخواهد بود. بدین جهت، این حدیث شریف از دلایل روشن بر وجود امام عصرعج میباشد.
https://www.entizar.ir/article_75148_91de72c761e1fb098383c81a7fbcf72d.pdf
حدیث ثقلین
عترت پیامبر ص
اهل بیت پیامبرص
عصمت
افضلیت
امامت اهل بیت:
وجود امام عصرعج
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
43
60
75149
گونه شناسی وجود حجت حی با تأکید بر دو واژه مُنذر و هاد
گونه شناسی وجود حجت حی با تأکید بر دو واژه مُنذر و هاد
مجتبی کلباسی
1
موضوع بسیار مهم امامت و پیشوایی جامعه مطلبی نیست که قرآن مجید از کنار آن به سادگی عبور کرده و به آن نپرداخته باشد. از این رو، آیات متعددی از کتاب الاهی، زوایای مختلف این موضوع را مورد بحث قرار داده و در عرصههای گوناگون آن اصول، قواعد و معارف متنوعی را ارائه فرموده است. ازجمله این قواعد، تأکید بر ضرورت حضور امام و هادی در هر زمان است. این مقاله در صدد ترسیم یکی از این قواعد اساسی با استناد به جمله «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکلُِّ قَوْمٍ هَاد» از آیه 7 سوره رعد است. در این نوشتار، با بررسی و نقد آرای مفسران در این زمینه و ارائه دیدگاهی نو با استناد به آیات قران و دیگر منابع، موضوع را بررسی میکنیم.
https://www.entizar.ir/article_75149_983e1ea8becb869ee284b187efc32a7a.pdf
تفسیرمنذر
هادی
أمّت
معنای قوم
حجت حی
امامت
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
61
86
75150
بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی
بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی
مجید احمدی کچایی
1
نعمتالله صفری فروشانی
2
موضوع این نوشتار، باز خوانی «غیبت نگاری امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی» است؛ عصری که غیبت نگاری امامیه، دوران مقدماتی خویش را پشت سر گذراند و در زمان شیخ طوسی به بالندگی رسید و از آنجا که دیدگاه امامیه در این زمینه پس از شیخ طوسی از روش ابداعی وی و پیشینیانش متأثر بوده است؛ بررسی آثار بعدی ضروری دیده نشد.در این مسیر، سعی شده است غیبت نگاری دوره مورد نظر، به دو دوره غیبت صغرا و پس از آن تقسیم شود و هر اثری در دوره زمانی خویش مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چراکه بسیاری از این نگاشتها از فضا و جریانهای حاکم بر عصر خویش متأثر بوده است. بی شک پدیده هایی همچون نوغالیان، سازمان وکالت، حاکمیت سیاسی عباسیان، شبهات زیدیه در زمینه غیبت علیه امامیه، از جمله این جریانها شمرده می شدند.به نظر می رسد آثار امامیه در زمینه غیبت نگاری در این دوره، سیر تکاملی داشته که این امر می توانسته معلول شرایط آن دوره باشد؛ به طوری که در ابتدا داده های نقلی، در تک نگاره های محدود شکل گرفت؛ اما بعدها و در پی شرایط جدید این آثار با حجم بیشتر و آمیخته شدن با داده های عقلی تکامل یافت.
https://www.entizar.ir/article_75150_1e6bc4946fc67847d1e8253cb2040c67.pdf
غیبت
غیبت نگاری
غیبت صغرا
امامیه
نوبختی
شیخ طوسی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
87
110
75151
بررسی تحلیلی جایگاه آموزه مهدویت در اندیشه نبوی
بررسی تحلیلی جایگاه آموزه مهدویت در اندیشه نبوی
امیرمحسن عرفان
amir.m.erfan62@gmail.com
1
این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی میکوشد مبانی نظری و ابعاد آموزه مهدویت را از نظرگاه اندیشه نبوی 6 شناسایی کند. بررسی انگارههای نبوی در تبیین آموزه مهدویت، آغاز گاهی است که نویسنده برای ارائه تصویری روشن از بحث بر میگزیند. در این جهت به تبیین و تفسیر اندیشه مهدویت در چارچوب نظام امامت و ولایت، تبیین این اندیشه در قالب ستیزش تاریخی جبهة حق و باطل و تبیین و تفسیر اندیشه مهدویت در قالب سامانة اجتماعی امام و امت اشاره میشود.در ادامه نیز به شاخصهها و ویژگیهای آموزه مهدویت از دیدگاه اندیشه نبوی6 اشاره میشود. جهانشمولی اندیشه مهدویت؛ عدالت، مهمترین رکن اندیشه مهدویت؛ تعین و تشخّص منجی و حتمیبودن تحقق حکومت مهدوی؛ از جمله یافتههای نگارنده در این زمینه است.در پایان نیز «محاسبة مبتنی بر تکلیفمحوری»؛ «رویکرد فرصتمحور در تبیین اندیشه مهدویت»؛ «تأکید بر نقاط مهم و راهبردی در تبیین آموزه مهدویت» و « نمادپردازی در تبیین امامت و مهدویت»، از جمله مهمترین ویژگیهای بیان و بلاغ اندیشه مهدویت در سیرة نبوی معرفی میشوند.به هر رو، مطلوب این جستار، آن است که معلوم سازد جوهر اصلی آموزه مهدویت از نظرگاه اندیشه نبوی چیست. ثمرة این بررسی، در وهلة نخست آشکار کردن میزان اصالت این اندیشه در اسلام و در مرحلة بعدی، میتواند به تعیین مبنایی برای بررسی هر چه بهتر این اندیشه در اسلام بینجامد.
https://www.entizar.ir/article_75151_baea25a7ec675f2b939d15e163f64357.pdf
منجی
موعود
مهدی
مهدویت
اندیشه نبوی
پیامبر اکرم ص
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
111
128
75152
بررسی ادعای ولادت مهدی موعودع در آخرالزمان، در روایت أم هانی (با تأکید بر نقد ادعای بهائیت)
بررسی ادعای ولادت مهدی موعودع در آخرالزمان، در روایت أم هانی (با تأکید بر نقد ادعای بهائیت)
محمد علی فلاح علی آباد
1
عزاالدین رضانژاد
2
از شگردهای فرقههای انحرافی، بهرهگیری از روایات، در جهت تثبیت اغراض فرقهای است. ابوالفضل گلپایگانی، مبلغ بهائیت در کتاب «فرائد»، در بیان روایات مبشر ظهور «باب»، به روایتی از أم هانی تمسک میکند و این روایت را که بر تعبیر «مولود فی آخر الزمان» در حق حضرت مهدی4 مشتمل است؛ بر ادعای سید علی محمد شیرازی، ملقب به «باب» قابل تطبیق دانسته و آن را از اشارات ظهور و آیتی بر حقانیت ادعای وی شمرده است. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی ادعای مذکور پرداخته شده است. با تحلیل سندی و محتوایی این روایت و در نظر گرفتن دو روایت دیگر از أم هانی که همگی مشابه و در ذیل آیه 15 و 16 سوره تکویر وارد شده است؛ و با در نظر گرفتن معنای تعبیر «آخرالزمان»؛ این نکته حاصل شد که این روایت بر حضرت حجت4 قابل تطبیق است؛ در غیر این صورت، در تعارض با دو روایت دیگر فاقد ارزش استناد علمی خواهد بود.
https://www.entizar.ir/article_75152_6db5350e30ba01eda38a0e3bb10ce333.pdf
آخرالزمان
أم هانی
ولادت موعود
ابوالفضل گلپایگانی
بهائیت
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
129
156
75153
ویژگیهای زمامدار اسلامی در عصر غیبت، از منظر قرآن و روایات
ویژگیهای زمامدار اسلامی در عصر غیبت، از منظر قرآن و روایات
غفار شاهدی
1
در این مقاله سعی شده است ویژگیها و شرایط زمامدار اسلامی در عصر غیبت از منظر قرآن و سنت مورد بررسی قرار گیرد. برای رسیدن به این مقصود، پس از تعریف سیاست، نظام سیاسی و حکومت اسلامی؛ این ادعا مطرح شده که بر اساس دلایل عقلی و اصول قانون اساسی، حاکم اسلامی باید حداقل سه شرط اساسی «فقاهت»، «عدالت» و «کفایت» را داشته باشد. سپس به اثبات آن دلایل در قرآن و سنت با روش کتابخانهای پرداخته شده است؛ به این صورت که نخست ادله قرآنی در دو بخش ادله اثباتی و سلبی مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس ادله روایی به همین شکل مطرح و ثابت گردیده که مشروعیت زمامدار اسلامی در عصر غیبت، با احراز شرایطی چون فقاهت، عدالت و کفایت به دست میآید و با مقبولیت مردمی به فعلیت و کارآمدی میرسد.
https://www.entizar.ir/article_75153_d5961b9482a1d4da5aef7b1ed4ec8854.pdf
زمامدار
حکومت اسلامی
فقاهت
عدالت
کفایت
عصر غیبت
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2013-07-23
13
41
157
173
75154
محورهای امید در ادیان ابراهیمی
محورهای امید در ادیان ابراهیمی
محسن شریعتی
1
مهراب صادق نیا
2
«امید»، از مسائل مهم و اساسی در عرصه فرد و اجتماع است و برای بسیاری از مسائل اجتماعی نقشی محوری دارد؛ و محرک ذاتی و اصلی زندگی و عامل پویایی روان انسان است.بدیهی است، موضوع امید در ادیان، مخصوصا ادیان ابراهیمی که داعیه اصلاح فرد و اجتماع را دارند، به نحو ویژهای مطرح گردد، این امید در ادیان ابراهیمی در سه مقوله اصلی: امید به آینده، امید به آخرالزمان، و امید به آمدن منجی، قابل دسته بندی است. به عبارت دیگر، آموزههای دینی مرتبط با موضوع امید در ادیان ابراهیمی در جهت ایجاد امید در این سه محور میباشد:1. امید به آینده: این آموزهها در صدد ایجاد روحیه امید به آینده و عدم یاس از وضعیت موجود است.2. امید به آخرالزمان: این دوره میعادگاه امید بشر و از اهمیت ویژهای برخوردار است. در بخش اول آن، تاریکی و خطر و آسیب و در بخش دوم، سراسر نور و زیبایی و عدالت است.3. امید به آمدن منجی: این امید، بر آمدن فردی الاهی از نسل پاکان منطبق و متصور میگردد و نسبت به دو امید قبل از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ چون از طرفی مکمل مقوله امید است و از طرفی مهمترین مصداق برای امید به آینده و آخرالزمان میباشد. امید به منجی است که پویایی و نشاط و معنابخشی در جامعه ایجاد میشود و پناهگاهی معنوی برای مردم و زمینهساز رشد و تعالی بشر و محرکی برای نبرد با ظلم و ستم و انقلاب میگردد و تسکین دهندهای قوی برای مصائب و مشکلات میباشد و طبعاً از عوامل مهم انسجام اجتماعی به شمار میرود.بدیهی است هر کدام از ادیان که تصور واضحتری نسبت به امید و منجی ارائه کند، در رسیدن به کارکردهای فردی و اجتماعی موعود باوری، توفیق بیشتری (هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی) مییابد. در این بین، مذهب شیعه، نسبت به مقوله امید نگرشی خاص و ویژه ارائه میکند که از همه ادیان و مذاهب متمایز است. این امید به آینده و آخرالزمان و منجی، در نگرش شیعی، در بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی نقش محوری و کلیدی به خود گرفته است.
https://www.entizar.ir/article_75154_f973db477c7b7a91bab60551c4fd707d.pdf
امید
منجی
ادیان ابراهیمی
آخرالزمان
آینده
مسیحیت
یهودیت