per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
7
34
75284
ارزیابی رهیافتهای مفسران فریقین ذیل آیه 5 سوره قصص
ارزیابی رهیافتهای مفسران فریقین ذیل آیه 5 سوره قصص
زهرا پایدار
1
حامد دژآباد
2
در قرآن کریم و روایات معصومان، آیاتی وجود دارند که در خصوص آینده زمین و وارثان حقیقی آن و حکومتی سرشار از عدل و داد سخن میگویند. از جمله آیاتی که در این موضوع سخن میگوید، آیه پنجم سوره قصص است که از پیشوایی و وراثت مستضعفان سخن گفته است. در منابع روایی و تفسیری فریقین ذیل این آیه، روایاتی نقل شده که بر اساس آنها مصادیق متفاوتی برای وارثان زمین معرفی میشوند. دیدگاه عموم مفسران شیعه این است که تنزیل و تفسیر آیه، بنی اسرائیل است و بر اساس مفاد آیات و احادیث شیعی که با ظاهر آیات شریفه هماهنگ میباشند، تاویل یا مصداق اتم وارثان زمین، ائمه اطهار و امام مهدی و یاران آن حضرت هستند و وعده وراثت بر زمین، به عصر ظهور امام مهدی اختصاص یافته است؛ اما مفسران اهل سنت؛ ضمن عدم توجه به روایات اهل بیت این تنزیل و تفسیر را برای آیه پذیرفته؛ اما به تأویل یا مصداق اتم آیه (یعنی ائمه طاهرین) اشارهای نکردهاند.
https://www.entizar.ir/article_75284_b20987eeaf1f2ad49637d83a60084788.pdf
وراثت
زمین
مستضعفان
امام مهدی عج
فریقین
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
35
60
75285
درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت
درآمدی بر معرفت شناسی مهدویت
مجید ابوالقاسمزاده
1
«معرفتشناسی مهدویت» نوعی معرفتشناسی مقید یا مضاف است که با نگاهی عقلی به تحلیل معرفتهای حاصل از مهدویت پرداخته و به سؤالاتی از این قبیل پاسخ میدهد: آیا معرفت یقینی به گزارههای مهدوی امکان دارد؟ راهها و منابع معرفت به گزارههای مهدوی کدامند؟ آیا گزارههای مهدوی اساساً صدق و کذب پذیرند یا نه؟ در صورت صادق بودن، صدق آنها به چه معناست و چگونه میتوان صدقشان را اثبات کرد؟ نگارنده بر این باور است که با قوای ادراکی حس، عقل و قلب؛ علم حصولی و حضوری میتوان به مسائل مهدویت معرفت یقینی پیدا کرد. معرفت یقینی یا باید بدیهی و در قالب اوّلیات و وجدانیات باشد و یا از راه برهان حاصل گردد. با توجه به نظریه مبناگروی، اگر برخی گزارههای مهدوی از سنخ قضایای حقیقتاً بدیهی؛ یعنی اولیات و وجدانیات باشند، خود موجّهند و به توجیه و اقامه دلیل نیازی ندارند؛ چرا که صدق آنها ذاتیشان است. در غیر این صورت، توجیه گزارههای مهدوی بر اساس برهان و استدلال صورت میگیرد. حق آن است که در گزارههای مهدوی، وجدانیات که حقیقتاً بدیهیاند و نیز محسوسات و متواترات که قریب بدیهیاند؛ وجود دارد.
https://www.entizar.ir/article_75285_fd48d4462ceb70743db5272794e36b65.pdf
معرفتشناسی
معرفتشناسی مهدویت
امکان معرفت مهدوی
منابع معرفتِ مهدوی
گزاره مهدویِ صادق
گزاره مهدویِ موجّه
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
61
80
75286
نقش امام در نظام آفرینش
نقش امام در نظام آفرینش
مهدی یوسفیان
1
ضرورت وجود امام و حجت آسمانی در هر زمان، از دیرباز در بیان پیشوایان و اندیشمندان دینی مطرح بوده و بر آن دلایلی اقامه شده است. غیبت و عدم حضور ظاهری امام مهدی و سؤالات مربوط گویای آن است که وجوب وجود امام معصوم بر کره زمین و آثار مترّتب بر وجودشان به تحلیل بیشتری نیاز دارد. از این رو، ما همچنان با این پرسش روبهرو هستیم: وجوب وجود امام معصوم و حجت خدا با بدن عنصری و خاکی بر روی زمین حتی در صورت غیبت ایشان چگونه قابل تبیین بوده و چه آثاری بر آن مترتّب است؟ به نظر میرسد دلیل واسطه فیض از مهمترین دلایل ضرورت وجود امام معصوم در هر زمان باشد، تا در پرتو این حقیقت، وجود امام مهدی حتی در حالت نهان زیستی ضروری باشد. در این نوشتار با تحلیل جایگاه و نقش فاعلی امام در پیدایش موجودات، به جایگاه امام در دوام و بقای موجودات پرداخته و اثر وجودی امام را با عنوان تحقق بخش هدف خلقت، امام هدف غایی خلقت، امام محور خلقت، و امان بودن امام برای مردم بررسی میکند. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر آیات نورانی قرآن در صدد تبیین این واقعیت است.
https://www.entizar.ir/article_75286_ff4731433a6cd0e34275cbd7e226eef5.pdf
امام مهدی عج
غیبت
فایده امام
واسطه فیض
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
81
112
75287
روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار
روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار
مریم نساج
1
علی راد
2
علامه مجلسی در «تاریخ الحجه» که بخشی از کتاب بحارالانوار است، به گزینش و گزارش روایات مهدویت پرداخته است. مسئله اصلی این پژوهه، روش شناسی روایی و گونه شناسی مصادر علامه مجلسی در این بخش است. نتایج بررسی و ارزیابی «تاریخ الحجه» نشان داد که علامه در روش شناسی خود از فهم متن و فهم مقصود بهره جسته و ژرف اندیشانه به چینش و تحلیل روایات مهدویت پرداخته است. ایشان پس از احراز صحت متن از طریق توجه به اختلاف نسخه ها، تصحیف و توجه به تقطیع، به دنبال فهم متن به واسطه بررسی غریب الحدیثها و توجه به بلاغت و خانواده حدیث است و از طریق گردآوردن قرینههایی چون آیات قرآن کریم، عقل باوری، تاریخینگری به دنبال کشف مراد جدی و مقصود اصلی معصوم میباشد. تنوع، اعتبار و اصالت سه ویژگی مصادر مجلسی در«تاریخ الحجه» به شمار میآید.
https://www.entizar.ir/article_75287_4644e386068d38d5b1bba48bedf322a5.pdf
تاریخ روایی مهدویت
مصادر مهدویت
روایات مهدویت
اعتبارسنجی مهدویت
علامه مجلسی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
113
140
75288
نقد وبررسی نشانههای ظهور در سه اثر از شیخ ابوالحسن مرندی
نقد وبررسی نشانههای ظهور در سه اثر از شیخ ابوالحسن مرندی
محمد شهبازیان
tarid@chmail.ir
1
نصرت الله آیتی
2
تغییر سبک زندگی طبقهای خاص در جامعه ایران که به ویژه از طرف طبقه روشنفکر و به اصطلاح فرنگ رفته در کشور ملموس بود و فشارهای اقتصادی و سیاسی، به ویژه واقعهای نو با نام مشروطه موجب سردرگمی تعدادی از متدینین گردید و گمان به نهایت رسیدن ظلم و جور وعده داده شده قبل از ظهور را داشتند. از این رو، یکی از دورههای پرکتاب در زمینه مهدویت، دوره قاجاریه محسوب میگردد و نویسندگانی مانند علی اصغر بروجردی، سید اسماعیل نوری، شیخ ابوالحسن مرندی و گورتانی از جمله وعاظی بودند که در این زمینه تالیفاتی به جا گذاشتهاند؛ اما عدم دقت علمی، تحلیلهای اشتباه و استفاده از روایت هایی بدون سند، میراثی مذموم از برخی کتابها به یادگار نهاده که در دوره معاصر نیز برخی از سخنرانان و نویسندگان به آنها استناد میکنند. در این مقاله به بررسی یکی از این مولفین به نام شیخ ابوالحسن مرندی و کتاب او با عنوان مظهر الانوار، جرائد سبعه و مستطرفات آن که منبعی است برای افراد ذکر شده پرداختهایم. نتایج این تلاش گویای این است که این فرد روایت هایی جعلی، بدون سند و تحلیلهای منطبق با خواستههای سیاسی خود را به نام نشانههای ظهور گسترش داده است.
https://www.entizar.ir/article_75288_46cb8a950460c472243efdbf2aeec9f8.pdf
مظهرالانوار
جرائد سبعه
ابوالحسن مرندی
نشانههای ظهور
نقد
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2014-10-23
14
46
141
162
75289
نقد و بررسی ادلة نقلیِ قادیانیه، در موعود انگاری غلام احمد قادیانی
نقد و بررسی ادلة نقلیِ قادیانیه، در موعود انگاری غلام احمد قادیانی
سید محمدمهدی رضاییموسوی
1
عزالدین رضانژاد
rezanejad39@yahoo.com
2
«میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان مهدویت در بین اهل سنت شناخته میشود که در آغاز قرن بیستم میلادی در کشور هندوستان ظاهر شد و پس از او، پیروانش دامنه فعالیتهای این فرقه را به پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی گسترش دادند.غلام احمد، احادیثی را که درباره امام مهدی وارد شده و ایشان را از اولاد حضرت فاطمه معرفی میکند؛ ضعیف دانسته و با توجه به حدیثی که در بعضی از کتابهای اهل تسنن نقل شده و بیشتر علمای اهل سنت آن را نامعتبر دانستهاند؛ بر این عقیده است که مهدی همان عیسی است و در ادامه با این ادعا که روح حضرت عیسی در او تجلی یافته، خود را «مهدی موعود» معرفی میکند.قادیانی در این موضوع، ادله و نشانههایی کلی، از قبیل الهام، پیشگویی و مباهله را مطرح کرده است؛ ما در این نوشتار، به نقد و بررسی ادلة نقلی وی که در باب علائم ظهور و یگانگی عیسی و مهدی، مطرح کرده است، خواهیم پرداخت.
https://www.entizar.ir/article_75289_d21c29fde8d94ff7e5371f95745ff753.pdf
مهدی موعود
مسیح موعود
خسوف و کسوف
قادیانیه
ظهور دجال
غلام احمد