per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
5
20
75357
Original Article
بررسی و نقد تبارشناسی امام مهدی ع در روایات اهل سنت
بررسی و نقد تبارشناسی امام مهدی ع در روایات اهل سنت
علی ربانی گلپایگانی
kalameslami@gmail.com
1
در روایات اسلامی، هویت و شخصیت مهدی موعود عج که از باورهای مسلّم نزد عموم مذاهب اسلامی است؛ دقیق و روشن بیان شده است. او مردی است از عترت و اهل بیت پیامبر اکرم ص، همنام با آن حضرت، علوی، فاطمی و حسینی و نام پدر گرامیاش، «حسن» است.با این حال، در برخی از روایات، مهدی موعود عج، از خاندان عباس، عموی پیامبر اکرم ص و از نسل امام حسن مجتبی ع و نام پدرش، «عبد الله» عنوان شده است. این نوشتار، ضمن بررسی این دسته روایات با روش توصیفی ـ تحلیلی؛ به این نکته راه یافته که این روایات به دلیل ناسازگاری با روایات معتبر و متواتر و نیز ضعف سند، قابل استناد نیستند. در عین حال، تأویلات و توجیهاتی برای آنها بیان شده است که با فرض صحت این توجیهات، این دسته از روایات با روایات دیگر ناسازگار نخواهد بود.
https://www.entizar.ir/article_75357_e40f1ef5ac914137df92557ede5b4715.pdf
تبارشناسی
تبار علوی
تبار عباسی
اسمه اسمی
اسم ابیه اسم ابی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
21
44
75359
Original Article
تحلیل انتقادی بر ضعف سندی احادیث مربوط به داوری امام مهدی ع بر اساس باطن موضوع
تحلیل انتقادی بر ضعف سندی احادیث مربوط به داوری امام مهدی ع بر اساس باطن موضوع
عبدالحسین خسروپناه
khosropanahdezfuli@gmail.com
1
محمد زارعی
m.zarei1359@yahoo.com
2
استاد گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
یکی از مسائل مهم مرتبط با مهدویت، موضوع «عدالت جهانی و چگونگی اجرای آن» است که دلایل عقلی و نقلی فراوان بر ضرورت تحقق آن وجود دارد. شیوههای متداول قضایی که بر شاهد و بینه و امارات تکیه دارند، نتوانسته است عدالت واقعی را به ارمغان آورد. لذا وجود روایات دال بر تحکیم (داوری) امام مهدی عج به باطن در منابع شیعی، شیوه قضایی جدیدی مبتنی بر «علم فراگیر امام معصوم» را تایید میکند.در این تحقیق که با روش کتابخانهای، در استناد و در منبع به روش اسنادی و در تجزیه و تحلیل به شیوه توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته است؛ ضمن طرح یکی از مهمترین اشکالات وارد بر این گونه داوری، از سوی امام مهدی عج در برخی منابع شیعی (یعنی عدم قطعیت و ضعف راویان این احادیث)؛ به پاسخگویی و دفاع از آنها پرداخته میشود.مجموع روایات، مربوط به داوری امام مهدی عج به باطن را از نظر اعتبار، به دو دسته میتوان تقسیم کرد: الف) روایاتی که راویان زنجیرۀ سند آن تماماً ثقه و مسند و متصل به معصوم بوده که روایات مذکور به لحاظ سند و دلالت محتوایی قابل استناد؛ ب) روایات مرسل، مجهول یا ضعیف؛ که البته به دلیل تعاضد مضمونی و عدم امکان داعیه دروغ گویی در این موضوع، میتوان آنها را مورد توجه قرار داد.در نتیجه با توجه به اینکه سند ده روایت، متصل وصحیح و موثق است و دیگر اخبار مربوط نیز موید این دیدگاه است؛ میتوان اذعان کرد که اخبار باب تحکیم داوودی امام مهدی عج و اسانید روایات، مستفیض است و مستند روایی باب را تامین میکند.
https://www.entizar.ir/article_75359_aab64e7fea97b27ef9e5e62d212a82a0.pdf
عدالت
علم امام
داوری بر اساس باطن
سند
توثیق
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
45
70
75360
Original Article
بررسی و نقد نظرات «ضد مسیح اسلامی» و « اسلام، ردای ضد مسیح» در تطبیق ضد مسیح بر منجی اسلامی
بررسی و نقد نظرات «ضد مسیح اسلامی» و « اسلام، ردای ضد مسیح» در تطبیق ضد مسیح بر منجی اسلامی
روح الله شاکری زواردهی
shaker.r@ut.ac.ir
1
زهیر دهقانی آرانی
zdarani@yahoo.com
2
دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت ؛ دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام
با شکلگیری موج جدیدی از اسلامهراسی و اسلامستیزی در چند دهه اخیر در غرب؛ برخی نویسندگان و مبلغان مسیحی در زمینه شیطانی خواندن دین اسلام و انطباق آن با محور شرارت بیان شده در کتاب مقدس تلاش کردهاند. این افراد با طرح نظریههای گوناگون، تا بدانجا پیش رفتهاند که از تطبیق منجی اسلامی (امام مهدی عج) بر ضد مسیح یاد شده در کتاب مقدس (آنتی کرایست) سخن گفتهاند. دراین زمینه، نظریه «ضد مسیح اسلامی»، با استناد به منابع اسلامی و مسیحی، در اثبات یکی بودن ویژگیهای رفتاری و شخصیتی منجی اسلامی با ویژگیهای ضد مسیح آمده در عبارات کتاب مقدس، تلاش میورزد و در پی آن، دیدگاه «اسلام، ردای ضد مسیح» این موضوع را برجسته و امام مهدی عج، به روایت شیعیان را مصداق ضد مسیح معرفی کرده است. از آنجا که این نظریات به کمک تبلیغات رسانهای قوی در بستر مذهبی غرب معروفیت بالایی پیدا کرده و زمینه مسمومیت فکری عمومی را فراهم کردهاند؛ بررسی و نقد این دیدگاهها ضروری بهنظر میرسد. در این سو، ابتدا به توصیف مقدمات، استنادات و نتایج این دو دیدگاه پرداخته و سپس مبانی و شواهد آنها بررسی و نقد شده است. نتیجه، این که بسیاری از برداشتهای صاحبان نظریه از کتاب مقدس و نیز آموزههای اسلامی ناصحیح است. تطبیق نهایی صورت گرفته نیز اشکالات متعددی دارد که اصل آن را مخدوش میکند.
https://www.entizar.ir/article_75360_17777504c874a11f3d736d2be69659ba.pdf
امام مهدی عج
ضد مسیح
نظریات ضد مسیح اسلامی
بررسی تطبیقی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
71
94
75361
Original Article
هزارهگرایی؛ رویکردها وگونهها
هزارهگرایی؛ رویکردها وگونهها
مهراب صادق نیا
sadeghniam@yahoo.com
1
سعید توسلی خواه
stavasoli@yahoo.com
2
استادیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت و دانشجوی دکترای مدرسی معارف
«هزارهگرایی» (Millenarian) به معنی اعتقاد به پایان قریب الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت در جهان؛ بر تاریخ، سنت، پدیده شناسی، فلسفه و روانشناسی مبتنی است و علاوه بر این که دانشمندان الاهیاتی، آن را مورد مطالعه قرار میدهند؛ مورد بررسی دانشمندان علوم مختلفی همچون جامعه شناسی، روانشناسی، انسان شناسی و علوم سیاسی قرار گرفته است؛ چرا که مهمترین شاخصههای هزارهگرایان، ابتدائاً نارضایتی از وضع موجود است و سپس اعتقاد به وقوع دورهای از جهان که عدالت، صلح و رفاه در آن فراگیر می شود.گرچه ریشه این اصطلاح به قبل از دوران باستان بر میگردد؛ رشد و توسعه این مفهوم در بستر جهان مسیحیت شکل گرفته است و به حکومت هزار ساله ـ ملکوت ـ خداوند بر زمین اشاره دارد.به طورکلی تحلیلها و گونه شناسیها نسبت به هزارهگرایی در دو رویکرد «سکولار» و «معنوی» قابل بررسی است که در برخی موارد، به رغم تفاوت در رویکرد، مشابه هستند. این تشابه، گویای این واقعیت است که نوع موعود مورد اعتقاد، بر چگونگی جنبشهای هزارهگرا تاثیر بهسزایی گذاشته است.غفلت از ریشههای ایمانی در تحلیلها باعث انحراف و دوری از نتیجه های صحیح خواهد شد.
https://www.entizar.ir/article_75361_b79e01f6b962ee39f3f952cb79c6df36.pdf
هزاره گرایی
مسیحاگرایی
جنبش های موعودگرا
موعودباوری
منجیگرایی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
95
112
75383
Original Article
برهان پذیری عقلی ضرورت وجود امام دراندیشه آیتالله جوادی آملی
برهان پذیری عقلی ضرورت وجود امام دراندیشه آیتالله جوادی آملی
مسلم محمدی
mo.mohammadi@ut.ac.ir
1
سید محمدمهدی میری رمی
miri65@chmail.ir
2
استادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه تهران ـ پردیس فارابی
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم
تحلیل وجود امام در میان پارادیمهای فکری و معرفتی تشیع، نقشی اساسی درحوزه مطالعات دینی عهدهدار است. تحلیل جامع، خرد ورزانه و اندیشهورانه، ساحتهای گوناگون مسئله امامت، میتواند رویآوردهای هنجاری و معرفت شناختی متعددی را به ارمغان آورد.
دراین میان، «ضرورت وجود امام از سوی خدا»، بهعنوان ضرورتی عقلی در تفکر غالب مکتب امامیه، تحلیلی نظام مند و منطقی را میطلبد.
این نوشتار، مقوله ضرورت وجود امام را با رویکرد عقلی و برهانی، با محوریت اندیشه و آثار استاد جوادی آملی در قالب براهین و ادله مختلف تبیین و تحلیل کرده است.
«برهان لطف»، «برهان علت غایی»، «حفظ نظام اجتماعی» ، «قاعده امکان اشرف» و «قاعده الواحد»؛ از اهم براهین عقلی بر ضرورت وجود امام بهحساب می آیند که هر یک در صدد ارائه تصویری روشن از یکی از ساحت های مسئله امامت است.
هر کدام از براهین پنج گانه مذکور، به صورت مورد پژوهانه به ضرورت وجود امام از سوی خداوند متعال پرداخته و در مواردی اشکالات احتمالی را پاسخ گفته است.
https://www.entizar.ir/article_75383_13b30e653d9747337985a93b393031fa.pdf
امام
رویکرد عقلی
ضرورت وجود امام
برهان عقلی
استاد جوادی آملی
per
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
2016-04-20
16
52
113
136
75384
Original Article
تاثیرات سیاسی جهانیشدن بر زمینهسازی انقلاب جهانی حضرت مهدی ع
تاثیرات سیاسی جهانیشدن بر زمینهسازی انقلاب جهانی حضرت مهدی ع
رحیم کارگر
noorbaran313@gmail.com
1
امید درویشی
omid6922@gmail.com
2
عضو هیات علمی گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
دانش اموخته سطح سه مرکز تخصصی مهدویت
«جهانیشدن» ضمن به وجود آوردن تحولاتی عمیق و ایجاد مرحلهای نوین از زندگی برای بشر، آثار متعددی برجای گذاشته است. با توجه به این که یکی از مباحث مهم اندیشۀ مهدویت، بررسی زمینههای انقلاب جهانیِ امام زمان عج میباشد؛ در این پژوهش تلاش شده است بیان شود که جهانیشدن چگونه به لحاظ سیاسی، میتواند زمینهساز انقلاب جهانی امام زمان عج باشد. این نوشتار، ضمن اشاره به برخی آثار سیاسی جهانیشدن، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، به فرصتهایی اشاره می کند که بسترهای مثبت یا منفی شکلگیری قیام و انقلاب امام زمان عج را به وجود می آورند.
https://www.entizar.ir/article_75384_6d1b35e2779efa178c26463c60cbe8c4.pdf
جهانیشدن
جهانی سازی
سیاست
زمینهسازی
قیام
حکومت
انقلاب
امام زمان عج