ORIGINAL_ARTICLE
امامت اهل بیت ع بر مبنای ایه مودت
یکی از دلایل امامت امامان دوازدهگانه اهل بیت: آیه مودت؛ آیه 23 سوره شوری: ) قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی( و روایات مربوط به آن است. بر اساس این روایات، مقصود از «قربی» در آیه شریفه، امیرالمؤمنین علی7 ، فاطمه زهرا3 و دیگر امامان از ذریه امیرالمؤمنین7 هستند. این مطلب مورد اجماع شیعه امامیه است. شماری از عالمان اهل سنت نیز آن را بهویژه درباره اهل کسا پذیرفتهاند. در این آیه شریفه، مودت خویشاوندان پیامبر9 به منزله اجر رسالت آن حضرت به شمار آمده است. این مطلب گویای آن است که مقام و منزلت معنوی آنان با مقام و منزلت رسالت، محک میخورد. لذا با توجه به این که افضلیت و عصمت از شرایط مهم امامت است، امامت امامان اهل بیت: ثابت میشود. امامت دارای ابعاد ظاهری و باطنی، علمی و عملی، اخلاقی و سیاسی است. از منظر اسلام، مرد بودن یکی از شرایط امامت سیاسی است. لذا عدم اعتقاد به امامت سیاسی فاطمه زهرا3، بر دلالت آیه مودت بر امامت اهل بیت: خدشه ای وارد نمیسازد. همچنین، اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین7 در زمان پیامبر9 و امامت امام حسن7 در زمان امیرالمؤمنین7 - به مقتضای آیه مودت- با اعتقاد به وحدت امام در هر زمان ناسازگار نیست؛ زیرا مقصود از وحدت امام در هر زمان این نیست که دارنده مقام امامت یکی است؛ بلکه مقصود این است که امام علاوه بر داشتن مقام امامت، حق اعمال ولایت و امامت به صورت مستقل داشته باشد. به عبارت دیگر، دو امام در عرض هم، در طول یکدیگر، مانند نبوت و امامت موسی و هارون در یک زمان.
https://www.entizar.ir/article_60710_e2dc9d7dad6f384c40a524dea88465cd.pdf
2017-04-21
5
32
واژگان کلیدی: آیه مودت
اهل بیت
مودت
افضلیت
عصمت
امامت.
علی
ربانی گلپایگانی
kalameslami@gmail.com
1
k
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد تأویل «قیامت موعود» به «قیام قائم»
چکیده
«تأویلگرایی» و «تفسیر به رأی» نسبت به آموزههای اسلامی، از کژاندیشیهایی است که دامنگیر برخی از فرقهها و جریانهای انحرافی شده است.
«قیامت» در قرآن کریم و آموزههای مسلمانان، مفهوم روشنی دارد. از اینرو، در این زمینه شک و شبههای برای قریب به اتفاق آنان وجود ندارد.
در دو سده اخیر، با پیدایش دو جریان بابیت و بهائیت، ادعاهای نادرستی مطرح گردیده که تأویل آموزه «قیامت موعود» مسلمانان از رستاخیز و جهان پس از مرگ؛ به معنای «قیام قائم» و نسخ شریعت گذشته و ظهور دین جدید؛ یکی از آنهاست.
نوشتار حاضر با روش پژوهش توصیفی – تحلیلی از طریق جمعآوری اطلاعات کتابخانهای به طرح این دیدگاه پرداخته و سپس آن را مورد تحلیل و نقد قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که نه تنها هیچ دلیل عقلی و نقلی بر تأویل قیامت به قیامت قائم نیست، بلکه با مدعیّات این فرقهها در تناقض است.
https://www.entizar.ir/article_70735_ea0d57c8d27a0d675c7c2f7f5864a22b.pdf
2017-04-21
33
54
واژگان کلیدی: قیامت موعود
قیام قائم
تأویل
بابیت
بهائیت
محمدعلی
پرهیزگار
map@bahaiat.com
1
LEAD_AUTHOR
رحمان
عشریه
oshrr@yahoo.com
2
AUTHOR
عزالدین
رضانژاد
rezanejad39@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد تکثر ادیان درعصر ظهور با تأکید بر مقوله نجات
چکیده
مقاله حاضر عهدهدار بررسی این مسئله است که بودونبود کثرت ادیان در آینده، در تعیین سرنوشت ادیان ونجات پیروان آنها چه نقشی دارد. به علاوه میکوشد به بررسی کثرت ادیان و نجات بخشی امام مهدی4 در آموزههای مهدویت بپردازد. این پژوهش، نخست، از منظر عقلی به تحلیل و بررسی کثرت حقانیت، با توجه به واقعیت غایی (خدای فلسفی) و کثرت نجات، مبتنی بر تحول در کثرتگرایی دینی «جان هیک» پرداخته؛ آنگاه ازمنظر نقلی و عقلی برخی آیات و روایات درباره نجات بر پایه شئون وجودی امام مهدی4 را موردبررسی قرار داده است و به این نتیجه می رسد که کثرتگرایی دینی هیک با ساختار متناقض، در توجیه مدعای کثرت حقانیت ادیان و نجات بخشی یکسان آنها ناتوان است.
از طرفی، بر اساس آموزههای مهدویت، از یکسو شأن هدایتگری و نور امامتِ امام مهدی4 سبب تحقق هدایت کامل و ظهور سیطره اسلام میشود و از سوی دیگر، آن حضرت با داوری میان پیروان ادیان با نفی کثرت ادیان حقانیت اسلام را اثبات میکند. همچنین با هدایت همه حقطلبان سبب نجات همگانی میگردد و نجات بخشی امام مهدی4 با کارکردهایی مانند؛ جمعی، فردی، مادی، معنوی و کیهانی به انجام میرسد.
https://www.entizar.ir/article_70739_df6f6d55fab5cd8fb4c606a720fd7559.pdf
2017-04-21
55
74
واژگان کلیدی: پلورالیسم دینی
حقانیت
نجات
مهدویت
عصر ظهور
سید عبدالله
میراحمدی
ayedabdolah.mirahmadi@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
رضا
حاجی ابراهیم
rezahajiebrahim@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مبنایی عدالت مهدوی در عصر غیبت با ابتنا بر نظریه ولایت فقیه
چکیده
در این نوشتار، دو مقطع زمانی «غیبت» و «ظهور» به تصویر کشیده شده است. مقطع غیبت تداعیکننده جامعه عصر غیبت به سرپرستی ولی فقیه و مقطع ظهور، بیانگر جامعه عصر ظهور به سرپرستی امام مهدی4 است. جامعه عصر ظهور به عنوان «جامعه منتظَر» و جامعه عصر غیبت به عنوان «جامعه منتظِر»؛ از نظر غایت شناختی و کارکرد شناختی همپوشانی دارند. یعنی جامعه منتظِر که جامعه ولی فقیه باشد، در جهت رسیدن به غایت و هدف جامعه مهدوی نظیر عدالت، معنویت، انسانیت، دیانت خدامحوری و اخلاق محوری حرکت میکند. پس، از جمله اهداف و غایات مهم نظام جهانی مهدوی، تحقق عدالت در گستره جهانی در همه ساحتها و ابعاد زندگی بشر است. تحلیل مبنایی اجرای عدالت مهدوی در عصر غیبت، به واسطه ترابط و نسبتی که میان دو جامعه عصر ظهور و عصر غیبت بر قرار است، توجیه میشود. بر این اساس، جامعه عصر ظهور، جامعه الگو و جامعه عصر غیبت، جامعه الگوپذیر معرفی میشود. در این نوشتار، رابطه لزومی میان جامعه عصر غیبت با جامعه عصر ظهور با روش عقلی و متد نقلی توجیه پذیر شده و دادههای عقلی، همراه با تحلیل نظری، همراهی جامعه ولی فقیه با جامعه مهدوی را در تحقق عدالت مبرهن میسازد.
https://www.entizar.ir/article_70740_5544d28471de340a015c1630918289d2.pdf
2017-04-21
75
90
واژگان کلیدی: عدالت مهدوی
ولایت فقیه
اصل الگو پذیری
اصل سنخیت
قانون تضایف
عصر غیبت
عصر ظهور
حسین
الهی نزاد
hosainelahi1212@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل استنادات روایی جریانات انحرافی بر مذمت فقها
چکیده
فهم دین و شناخت آسیبهای ناشی از تحریف در معارف دینی به تخصص نیاز دارد و در واقع پس از شناخت ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید، عام و خاص، محکم و متشابه و مغالطه و شبهه امکان پذیر است. اما پرسش این جاست که آیا همه مردم به این علوم تسلط کامل دارند؟ آیا صرف آشنایی اولیه میتواند در فهم روح دین و قوانین حاکم بر آموزهها راهگشا باشد؟ بنابر حکم عقل و دین، برای جلوگیری از انحراف در دین و فهم صحیح از آن، باید از عالمان دینی که میراث دار ائمه اطهار: هستند، بهره برد. در بیان اهل بیت:، مراجعه مردم به «روات احادیث» و دستور «تقلید عوام از فقها»، اصلی انکار ناپذیر است. از طرف دیگر، مدعیان دروغین، در برابر جایگاه رفیع و عملکرد موفق و موثر این پاسبانان و حافظان، تمام تلاش خود را صورت داده تا جایگاه نهاد مرجعیت و فقاهت را با دست آویز هایی باطل، خدشهدار کنند و چون فقیهان عالم و وارسته را سد راه خود میدانند، تلاش کردهاند اتهاماتی، مانند تقابل گروه فقها با امام مهدی4، کشته شدن فقها در دوران ظهور، سنتی و کهنهگرا بودن را به این مرزداران دین نسبت دهند. در این نوشتار با روش توصیفی –تحلیلی، به نقد روایتهایی پرداخته است که جریانهای انحرافی جهت اثبات ادعای باطل خود بدانها تمسک کرده و نتیجه این که برخی روایتهای مورد استناد جعلی بوده و تعدادی دیگر علاوه بر ضعف، به تحریف در معنا و مصداق گیری ناصحیح دچارند.
https://www.entizar.ir/article_70742_c5c9f0c89f873f1047c4fe35d59a870a.pdf
2017-04-21
91
112
واژگان کلیدی: باز نگرش
مذمت
روایات
فقها
آخرالزمان
محمد
شهبازیان
tarid@chmail.ir
1
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
حسناتی نجفآبادی
hasanati62@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سبکشناسی مواجهه ائمه با شبهههای مهدویت (با تأکید بر شبهههای واقفه)
چکیده
پژوهش پیش رو، به «سبک شناسی ائمه: در مقابله با شبهههای شبهه کنندگان بر مسئله مهدویت» پرداخته وهدف از اجرای آن، ارائه الگویی مناسب از تعامل اهلبیت: با شبهههای وارده بر مهدویت، به منظور رویارویی هوشمندانه با آنها در زمان معاصر است. مفروض این تحقیق آن است که تعامل اهلبیت: به جهت معصوم بودن و علم و دانش آنان در رویارویی با بحرانهای معرفتی، راهبردی برای مقابله هوشمندانه با شبهات مهدویت با خود به همراه دارد. روش تحقیق در مقاله از نوع توصیفی ـ تحلیلی بر پایه مطالعات کتابهای حدیثی و تاریخی است. بررسی سیره اهلبیت: نشان میدهد، ائمه: در مواجهه با شبهههای وارد شده نسبت به مسئله مهدویت، در اقدامی هوشمندانه در سه مرحله وارد عمل شدهاند: در مرحله اول قبل از شکلگیری شبههها با ترویج معارف مهدویت و بازنمایی مفاهیم این مسئله رویکردی پیشگیرانه نسبت به وقوع شبههها داشتهاند. در مرحله دوم با مقاومت و مخالفت نسبت به شبهههای وارد بر مهدویت، در مقام رفع آنها برآمدند و در مرحله سوم با زدودن خاستگاه شبههها و ریشهکنی آنها، مانع تجدید و تشدید شبهه شدهاند.
https://www.entizar.ir/article_70743_2bee0624d27143ba26159ebbef824bda.pdf
2017-04-21
113
137
واژگان کلیدی: شبهههای غیرعلمی
ائمه
مهدویت
سبک شناسی
واقفه
سید مجتبی
معنوی
sm.manavi@chmail.ir
1
LEAD_AUTHOR