ORIGINAL_ARTICLE
امامان دوازدهگانه علیهم السلام در قرآن و سنّت
در این مقاله سعی شده است به پرسش اساسی مسلمانان به ویژه قشر تحصیلکرده در مورد تعداد امامان و خلفای واقعی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از قرآن و سنت پاسخگو باشیم به ویژه از آیه (ان عدّة الشهور عندالله اثنی عشر شهراً فی کتاب الله)؛ به یاری شواهد و قراین لفظی و عقلی و به کمک روایات دوازده امام را استنباط کرده و برای همه مسلمانها بازگو سازیم، چرا که اگر به نام آنها در متن قرآن تصریح میشد با تحریف و جایگزین ساختن اسامی دیگر اختلافات ویرانگری به وجود میآمد و بسا قرآن از حجیت و اعتبار ساقط میشد، چنان چه از فاطمه علیها السلام به کوثر تعبیر شده و از امام علی علیه السلام به قمر، وانگهی قرآن یک اعجاز ابدی است؛ محکماتی دارد و متشابهاتی و لطایفی و حقایقی و بطونی، تا مسلمانها در هر سطحی از نظر علمی و فلسفی و عرفانی باشند از آن بهرهمند گردند. ما در خصوص تأویل آیه به منابع معتبر اهل سنت استدلال کردیم تا حقانیت مذهب اثنیعشر بهتر تثبیت گردد.
https://www.entizar.ir/article_73886_6e5429094c3a5d3fe15c74185f3d5afd.pdf
2009-10-23
5
27
ائمه دوازدهگانه
ماههای حرام
تأویل
تفسیر
متشابهات
محکمات
محمد باقر
شریعتی سبزواری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امامت در آیینه انسان کامل
امام، قلب و قطب عالم امکان، خلیفه خدا و حجت او بر روی زمین است که زمین هیچگاه از او خالی نیست؛ چرا که او مدار عالم وجود و محور چرخش کائنات است. ساحت قدسی امام مجرای فیض الهی و سرچشمه هدایت در جهان تکوین و تشریع است. بیگمان کمال جهان هستی بدون او محقق نمیشود، او همان انسان کاملی است که همه اشیاء تحت سیطره، سلطه و انقیاد اویند. چنین انسانی در حقیقت عالم کبیر است؛ در این نوشتار به شناخت امام و تطبیق انسان کامل به امام اهتمام شده و روشن گشته است که در عصر حاضر وجود مقدس حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف مصداق اکمل و آن تجلی اعظمی است که جهان آفرینش از او بهرهمند است.
https://www.entizar.ir/article_73887_b9dc6f3dfc3370847501a1e531a5656f.pdf
2009-10-23
27
44
امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
امامت
خلافت
ولایت
انسان کامل
یداالله
دادجو
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتاب جدید و آیین جدید
درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور آن حضرت، مسائل و سوالهای مختلفی مطرح است، که ارزیابی و تحلیل آن ها، شخصیت نحوه قیام و تشکیل حکومت عدل جهانی آن بزرگوار را جلوه بیشتری میبخشد. از جمله سوالها این است که ـ که آیا آن حضرت، هنگام ظهور خویش، ((کتاب جدید)) و ((آیین جدید)) میآورد؟ خوشبختانه، این موضوع، در احادیث مطرح است و به کمک سایر احادیث، معنا و مفهوم و ابعاد آن نیز بیان شده است که در این مقال، به بررسی آن میپردازیم.
https://www.entizar.ir/article_73888_3d783de4d509421fe70995ee9444f32e.pdf
2009-10-23
45
62
کتاب جدید
آئین جدید
انحرافات
بدعت
عدالت
دگرگونی
احمد
صادقی اردستانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ابعاد رشد در مدینه فاضله مهدوی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
در آموزههای اسلام و آرای مسلمانان، مباحث متعددی در ارتباط با نظام اسلامی مطلوب یا همان مدینه فاضله وجود دارد که در این راستا میتوان ابعاد پیشرفت نظام اسلامی ایران با چشمانداز الگوی مدینه فاضله مهدوی را بررسی کرد. آیت الله جوادی آملی، پیشرفت نظام اسلامی را مبتنی بر نقش محوری رهبر آن میداند که در عصر غیبت، ولایت فقیه و در عصر ظهور، امامت انسان کامل یعنی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به آن مشروعیت میبخشد. همچنین نقش مدیران و شاخصههای مدیریتی آنها در رسیدن به رشد و پیشرفت کشور با توجه به الگوی مدینه فاضله مهم است.از نظر آیت الله جوادی آملی، اسلام در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و حقوقی، دارای آموزههای روشنگرانه و سازندهای برای تکامل و پیشرفت نظام اسلامی به واسطه الگوی مدینه فاضله است.
https://www.entizar.ir/article_73889_65cf346b4f40bd84a017f2a984afd2f7.pdf
2009-10-23
63
88
مدینه فاضله
امامت
رشد فرهنگی
رشد حقوقی
رشد صنعتی
آیت الله جوادی آملی
نرجس
عبدیائی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بداء با ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
بحث بدا یکی از مباحث مهم و پردامنه در میان مباحث شیعه است. این بحث با موضوعات فراوانی از جمله ظهور حضرت مورد بررسی قرار گرفته است. برخی با بیان پیوند این مقوله با برخی مباحث مربوط به ظهور بدا را در زمان و نشانههای ظهور قابل بررسی دانسته و بین آن دو ارتباط برقرار کردهاند. به نظر میرسد نه فقط بدا در بحث اصل ظهور، که در زمان و نشانهها نیز هیچگونه جایگاه و ارتباطی ندارد. اگرچه بررسی دقیق از نظر سند و محتوا مجال بیشتری را طلب میکند، اما در یک بررسی عمومی میتوان به عدم ارتباط بدا به مباحث یاد شده تصریح کرد.
https://www.entizar.ir/article_73891_ef3e84b92599634a4af9b74c0187228c.pdf
2009-10-23
89
116
بداء
ظهور
نشانههای حتمی ظهور
زمان ظهور
خدامراد
سلیمیان
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیوند سنتهای الهی با مهدویت
بین سنتهایالهی و مهدویت در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی ـ اجتماعی پیوند معناداری وجود دارد. این پیوند، بدین صورت تبیین میشود که با توجه به اینکه خداوند متعال، سنتهای خود را به گونهای ترسیم کرده است که عوامل و شرایط گوناگون در تحقق یا تعجیل و تأخیر این سنتها مدخلیت دارد، در این راستا نقش انسان در تحقق یا تعجیل و تأخیر این سنتها بسیار چشمگیر است؛ بنابراین، ایجاد زمینهها و شرایط تحقق سنتهای الهی ـ به ویژه سنتهای مهم و اساسی تفکر مهدویت؛ سنت پیروزی حق بر باطل، سنت حاکمیت صالحان، غلبه اسلام بر سایر ادیان و سنت جانشینی مستضعفان ـ بر عهده انسانهای متعهد و منتظران است. در این تحقیق، بر اساس هر یک از سنتهای الهی با بهرهگیری از آیات و روایات برخی از وظایف منتظران از جمله پذیرش ولایت و سرپرستی امامان علیهم السلام، تأثیرپذیری از سخنان نورانی و سیر عملی آن بزرگواران بیان خواهد شد.
https://www.entizar.ir/article_73892_4f69d2a239470f67d784b948c241e143.pdf
2009-10-23
117
144
سنت الهی
مهدویت
منتظران
سرنوشت ملتها
ولایت اهل بیت علیهم السلام
نفیسه سادات
فاضلیان
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی عوامل پیدایش مدعیان دروغین مهدویّت و گرایش مردم به آنان
اندیشه مهدویت، در راه رسیدن به مقصود، ممکن است در دریای پرتلاطم حوادث، با موانعی روبه رو شود. شرط رسیدن به ساحل نجات در درجه اول، تقویت نیروی محرک این گفتمان و در درجه دوم، شناخت و رفع موانع احتمالی است. ((متمهدان)) و ((مدعیان دروغین))، مفهوم و انگارهای هستند که تأمل در آنها، برای همگان پر جاذبه است. عدهای دوست دارند بدانند چرا در طول تاریخ، و در حوزة مهدویت، با چنین ادعاهایی روبهرو هستیم؟ با رخنمایی اینگونه پرسشها و پرسشهای دیگر، موضوع مورد بحث، اهمیت ویژهای یافته است؛ اما مهم، روشمند کردن پژوهش در این زمینه است. تحلیل پیامدها، آثار و خاستگاههای مدعیان دروغین، در گرو شناخت دقیق عوامل پیدایش آنان است. نگارنده در این مقاله، علل زمینه ساز، علل تسهیل کننده و علل شتاب زای پیدایش مدعیان دروغین و گرایش مردم به آنان را نقد و بررسی میکند.
https://www.entizar.ir/article_73893_5b6d0b72cd804777423d376505108ac6.pdf
2009-10-23
145
174
امیرمحسن
عرفان
amir.m.erfan62@gmail.com
1
AUTHOR