ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل و بررسی مرگ جاهلی و معرفت به امام زمان عج
در منابع روایی شیعه و اهل سنت، درباره امامت حدیثی از پیامبر اکرمB روایت شده که چون با کلمه «من مات» آغاز شده، به حدیث «من مات…» (حدیث مرگ جاهلی) معروف است. مفاد حدیث این است که اگر کسی بدون اینکه امام شرعی خود را بشناسد و به امامت او معتقد باشد، از دنیا برود؛ به مرگ جاهلی از دنیا رفته است؛ یعنی از ایمان و اسلام خود در آخرت بهرهای نخواهد برد. این مطلب گویای جایگاه رفیع امامت، و شخصیت والای امام است. امام، پس از پیامبر اکرمB راهنمایی و رهبری امت اسلامی را بر عهده دارد، و شناخت درست اسلام تنها از طریق او به دست میآید. لذا او باید از «عصمت» برخوردار باشد. این ویژگی به اهلبیت خاص پیامبر اکرمB که در «آیه تطهیر» و «حدیث کسا» معرفی شدهاند، اختصاص دارد. بدین جهت، مقصود از امام در حدیث «من مات…» امامان معصوم از خاندان رسالت میباشند. آنان همان امامان دوازدهگانه شیعه امامیهاند که آخرینشان حضرت حجت بن الحسن العسکری است. پس، او امام عصر و زمان ماست و هرکس بدون شناخت و اعتقاد به امامت او از دنیا برود، به مرگ جاهلی مرده است.
https://www.entizar.ir/article_75111_9add76cf1f431c0feddca34dd33501fe.pdf
2012-10-22
7
28
حدیث «من مات»
امام
امامت
عصمت
مرگ جاهلی
معرفت
بیعت
اطاعت
علی
ربانی گلپایگانی
kalameslami@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجلی نام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر ساخت واقعیت آینده
نام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نامی بسیار اثرگذار و هدایتگر است؛ نامی که بر منزلت او در هستی دلالت دارد؛ هدایت شدهای که هدایتگر است و امامت جهانیان را برعهده دارد؛ امام بر زمانها و دورانهاست و نام او شکلدهنده بسیاری از واقعیتهای زمانه است.مهدیباوری، ازجمله سرمایههای ارزشمند مسلمانان برای ورود موفق به آینده است؛ سرمایهای معنوی که ملل دیگر مجبورند برای ایجاد آن، مسیرهای کاذب و صادق زیادی را طی کنند تا با اتکا به قدرت وهم و تخیل خویش، واقعیتهایی تحمیلی و بیگانه با حقیقت را پردازش نمایند؛ در حالی که جامعه اسلامی، در انگاره کلان خود، اعم از شیعه و سنی، از این سرمایه معنوی حقیقی بهرهمند است؛ سرمایهای معنوی با ظرفیت فوقالعاده برای آفرینشهای هنری، ادبی، فناورانه و ساختاری، در امتداد ساخت واقعیت آینده.این پژوهش درصدد است تا با تأمل بر ابعاد و ارزشهای گوناگون این سرمایه پایان نیافتنی، راهبردهایی را برای استفاده هوشمندانهتر از آن معرفی نماید؛ راهبردهایی که مهدی باوری را در فراگردهای گوناگون شکلدهی ارکان جوامع آینده نافذ سازد و با ابتناء بر این سرمایه معنوی، آیندهای زیباتر و خردمندانهتر بیافریند.
https://www.entizar.ir/article_75112_bf858c7fbb4badc0c99cb247dea8be1c.pdf
2012-10-22
29
42
امام مهدی و امید ملی
سرمایه معنوی منجیباوری
آینده روشن و پیروزی قطعی
ساخت اجتماعی واقعیت
ساخت واقعیت آینده
انتظار فوق فعال و آیندهساز
علی اصغر
پورعزت
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ذریه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و نقش آنان در دولت بزرگ اسلامی
یکی از موضوعات مطرح در زمینه معارف مهدویت، زندگی و ازدواج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. پرسش این است که آیا آن حضرت ازدواج کرده و ذریه و فرزند دارد؟ بنابراین فرض که امام مهدی دارای زن و فرزند است، این سوال مطرح میشود که آیا فرزندان ایشان در ایام ظهور امام یا پس از وفات وی، در به عهده گرفتن امور بعد از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقش و سهمی دارند؟ در این صورت، آیا آنها بر امت رهبری کرده و بر مردم جهان و مناطق گوناگون حکمرانی نموده، امور را پس ازامام بر دوش میگیرند و متولی و مصدرکارها میگردند؟ حتی ممکن است که این مساله پیش بیاید که آیا در عصر غیبت، آنها بر بعضی مناطق دنیا حکومت و آنجا را اداره میکنند؟ مقاله حاضر در صدد بررسی و تحلیل این مساله است.
https://www.entizar.ir/article_75113_4eec9428a95388d9cf232001ae9eb671.pdf
2012-10-22
43
66
ذریه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ازدواج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
حکمرانی فرزندان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
اداره دنیا توسط فرزندان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نجم الدین
طبسی
1
AUTHOR
رحیم
کارگر
rkaregar313@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کنکاشی در زمینه تعیین احتمالی زمان ظهور
در منابع دینی، بشدت از تعیین زمان ظهور، به هر شکل آن (اعم از دقیق و تفصیلی یا حدودی و یا اجمالی)، نهی، و حتی به تکذیب افرادی که اقدام به چنین عملی نمایند، امر شده است.محل بحث در این تحقیق، قسم دوم، یعنی نقد و بررسی «تعیین حدودی زمان ظهور» است که تمسک عمده مخالفان، روایات منع توقیت میباشد. ولی موافقان تعیین حدودی زمان ظهور، توقیت حدودی را، تخصصا از شمول روایات منع توقیت خارج میدانند. مخالفان توقیت حدودی ظهور، با استناد به وجود اطلاق در عبارت توقیت در روایات از طریق بررسی معنا و مفهوم «وقت» در معاجم لغت و اثبات اتمام مقدمات حکمت و فقدان قرینه دال بر تقیید در مسأله مورد نظر؛ این مطلب را به اثبات میرسانند که میتوان و بایستی حسب قاعده مسلم عقلی «اصاله الاطلاق» به اطلاق «توقیت» وارده در روایات تمسک نمود و هرگونه توقیتی، من جمله توقیت حدودی زمان ظهور را نفی کرد.به رغم فقدان قرینه دال بر تقیید، قرائنی دال بر عدم تقیید و وجود اطلاق در کلام، در دست است که موجب استحکام بیش از پیش اطلاق خواهد شد. برخی از این قرائن در موضوع مورد نظر عبارتند از: 1. اشاره روایات به امکان وقوع بدا در امر ظهور، 2. فرا رسیدن ناگهانى ظهور، 3. وجود تالی فاسد.براساس روایات، وظیفه منتظران در دوران غیبت، نزدیک دیدن ظهور و کسب آمادگى جوارحی و جوانحی براى فرا رسیدن این واقعه بزرگ است. همچنین مبلغان مهدویت و انتظار، بایستی تلاش خود را به اصل قضیه انتظار و زنده نگه داشتن حس زیبای انتظار و یادآورى وظایف منتظران متوجه نمایند و از پرداختن به موضوعات بیفایده و بعضا انحرافی، خوددارى کنند.
https://www.entizar.ir/article_75114_a5b4368b98cd6b486f8adba1b7c61942.pdf
2012-10-22
67
90
تعیین حدودی زمان ظهور
مهدویت
انتظار
منتظران
روایات توقیت
محمد جواد
ولی زاده
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مستندات قرآنی عرضه باور به رجعت و مواقف پس از مرگ، در زیارت آلیاسین
در بخش پایانی زیارت آل یاسین، زائر بر اساس آموزههای امام، به عرضه باورهای خود به محضر ایشان میپردازد؛ و حتمی و مسلم بودن آنها را با کلمه"حق"، که به معنای تحقق، ثبوت و ضدّ باطل است (ابن منظور، 1414: ج10، ص49؛ قرشی، 1371: ج2، ص159 و راغب اصفهانی، 1412: ص246)؛ تاکید میکند. زائر پس از ارائه اعتقادات خویش درباره توحید، نبوت و امامت به عرضه باورداشت رجعت که از ضروریات مذهب تشیع است و در دوران حضور و حیات آخرین امام واقع میشود؛ میپردازد. سپس به حقانیت مرگ و سایر مواقف پس از آن شهادت میدهد و سرانجام ضرورت موّدت به اهلبیت و پیروی از آنان را اعلام میدارد. در این نوشتار، مطابقت آموزه رجعت، مرگ، مواقف پس از آن و لزوم پیروی از اهلبیت علیهم السلام بر اساس آیات قرآن بررسی میگردد.
https://www.entizar.ir/article_75115_d8de88d6d45ea83cd1cd86c478be7de8.pdf
2012-10-22
91
114
رجعت
میزان
صراط
حشر
حساب
مودّت اهلبیت علیهم السلام
روح الله
شاهدی
1
AUTHOR
سید اسحاق
حسینی کوهساری
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گونه شناسی برخورد امام رضا علیه السلام با جریانهای انحرافی جامعه اسلامی
در عصر ائمه علیهم السلام علل و عوامل گوناگونی سبب شد که جریانهای انحرافی در جامعه اسلامی گسترش یابد. در قرن سوّم هجری مصادف با دوره امامت امام رضا علیه السلام، جریانهای انحرافی به دلایل سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی، به اوج خود رسید. فرقههای واقفیه، غلات، مفوضه، مجبره، معتزله، زیدیه، متصوفه و خوارج را میتوان از جنبشها و جریانهای انحرافی جامعه اسلامی برشمرد. با بررسی و مطالعه کلیه اسناد و مدارک موجود در این زمینه، به ویژه کتابهای رجالی و روایات امام رضا علیه السلام و سیره عملی ایشان در جامعه، میتوان برخورد امام با جریانها و جنبشهای انحرافی جامعه را به گونههای ذیل خلاصه نمود:گفتوگو و مناظره با سران جنبشها و جریانهای انحرافی، پرورش نخبگان علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ارتباط امام با خواص جامعه و دفع شبهات آنان، ترویج تشیع اعتقادی، اعلام فهرست مراجع دینی مورد تأیید، انتشار فهرستی از پایه گذاران جریانهای انحرافی و بیان عمق انحراف آنها در قالب احادیثی کوتاه، مبارزه با انتشار تردیدها و تشکیکهای دشمن، استفاده از اصل تحریم، ترویج عقاید و باورهای کلامی صحیح و رد عقاید و باورهای نادرست جریانهای انحرافی، تفسیر صحیح آیات قرآن کریم، ترویج فرهنگ مهدویت، استفاده از اصل کرامت.موارد پیشگفته، گونههای برخورد امام رضا علیه السلام با جنبشها و جریانهای انحرافی جامعه اسلامی است. در این نوشتار، به بیان جزئیات آن همراه با نمونههای عینی و عملی در جامعه رضوی پرداخته میشود.
https://www.entizar.ir/article_75116_8b0d64b2fd70f05517e3c3b367fccc8c.pdf
2012-10-22
115
143
امام رضا علیه السلام
جریانات انحرافی
گونههای برخورد
جامعه اسلامی
صغری
لک زایی
1
AUTHOR
زهرا
قاسم نژاد
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جهانی شدنِ پایان، موعودباوری متناقض غرب و جهانی شدنِ آغاز نگاهی دیگر به بحران مدرن و رویکرد مهدوی
«پایان گرایی» یا «پایان باوری»، و تقریر از بحران و نافرجامیهای دوره مدرن، بدنه اصلی عوامل معرفتی و غیر معرفتی اندیشههای پست مدرن بوده است (خصوصا اندیشههای نیچه و لیوتار). ظهورجهانی سازی، همزمان با این دوره و این تقاریر رخ داد و خود را به عنوان طرحی دیگر چنان عرضه کرد که تا امروز پیامدهای عینی این نافرجامیها در زندگی روزمره تودههای مردم پنهان است؛ ولی تعارضهای عمیقی را در ساحت اندیشه باقی گذارد. مقاله حاضر میکوشد با تبیین و شرحی متفاوت از جهانی شدن درپرتو ایدههای پست مدرنیسم و نحلههای پایان باور، آن را به مصاف مقایسه و مواجهه با اندیشههای آخرالزمانی شیعه وارد سازد تا اساسا تغایر ماهوی این دو مشخص گردد. پایان گرایی و ادبیات آخرالزمانی شیعه در واقع آغاز باوری و ترسیم رهاشدن حقیقی و عینی ظرفیتهای عالم برای انسان کامل جهت تحقق سعادت است که البته در کشاکش ظهور و اظهار فساد فی الارض و اضطراب و اضطرار انسان رخ میدهد؛ امّا پایان باوری به افق پسامدرنیته نیست و فرجام عالم و انسان را نیکو و سعید میداند. پایان عالم در تشیع، بهار روزگاران است، نه خزان یأس و سقوط و این همه محقق نمیگردد، مگر به اقامه عدالت و ظهور عصاره امامت؛ یعنی حضرت حجت. مقاله ذیل، به روشهای غیر تجربی و با ابزارهای کتابخانه ای و تحلیلهای مفهومی نگاشته شده و رویکردی مقایسه ای دارد.
https://www.entizar.ir/article_75117_6476d5f996da769c89f5ad7c92d2de10.pdf
2012-10-22
143
166
موعودگرایی (میسیانیزم)
جهانی شدن
پایان گرایی
بحران مدرن
مهدویت
سید مجید
امامی
1
AUTHOR