unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
ِ این بیانها در قالب استدلال چنین میشود: عنایت الهی، به تمام نیازمندیهای آفرینش پاسخ داده و هر چه برای وجود و ادامهِ حیات و تکامل آنها لازم بوده، عطا کرده است. در میان موجودات، انسان نیز در بعد مادّی، از تمام مواهب الهی بهرهمند شده است، بُعد معنوی که مهمتر از بُعد مادی است، طبق عنایت الهی به نیازهایش پاسخ مثبت گفته میشود. یکی از نیازهای عمدهاش، وجود راهنمای الهی است.۷۱ علمی و یقینی شدن بیان مذکور - دست کم - به اثبات دو پیش فرض بستگی دارد: ۱- عنایت، اهتمام و توجّه الهی به بعد مادّی و آفرینش تکوینی انسان. ۲- آفرینش تکوینی موجودات و انسان
unavailable
: در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت نقش اجرای عدالت در افزایش انسجام اجتماعی و اصلاح امور جامعه، مبحثی دربارهِ مبانی روانشناختی تمایل به عدالت و ظلم مطرح میشود و با تأمل بر بنیانهای روانشناختی این گونه تمایلات، برخی ترفندهای دفاعی ظلمه و ظلم پذیران، برای کاهش ناهماهنگی شناختی، مورد بررسی قرار میگیرند. سپس با اشاره به خطاهای ادراکی محتمل در ارزیابی رفتارهای اجتماعی و کژکارکردیهای تمایل به ظلم در مواجهه با نابرابریهای منفی و مثبت، بر اهمیت نقش پذیرش فرهنگی در <تحقق جامعه عدل و پایداری آن> تأکید میشود. همچنین ضمن تأمل بر دشواری اقدام در عرصه فرهنگ، بر نقش خرده سیستمهای آموزشی جامعه در هدایت فرهنگ آن تأکید شده، ضمن نتیجه گیری، نکاتی برای بهبود راهکارها و راهبردهای آموزشی معطوف به ترویج روحیه عدالت خواهی و شعور عدلپذیری مطرح میشود. و در نهایت، تأکید میشود که امید مردم به تحقق پذیری جامعه عدل و باور آنها به امکانپذیر بودن استقرار نظام حکومتی مبتنی بر عدالت اجتماعی، لازمه دستیابی به مشخصههای جامعه عدل موعود است؛ جامعها ی که تعین یافتن آن مستلزم تلاش و مجاهدت مستمر عناصر اجتماعی در اعتراض به وضع موجود و قیام برای احیاء وضع مطلوب است. اصطلاحات و واژههای کلیدی: عدالت خواهی و عدل پذیری؛ بنیانهای روانشناختی ظلم؛ ترفندهای دفاعی ظلمه؛ نابرابریهای مثبت و منفی؛ پذیرش فرهنگی و بلوغ عدلپذیری؛ خرده سیستمهای آموزشی جامعه؛ امید به تحقق جامعه عدل موعود.
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable