مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
مهدی باوری در میان کیسانیه از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه
7
30
FA
نعمتالله
صفری فروشانی
رضا
برادران
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
r.baradaraan@gmail.com
«کیسانیان» بهعنوان اولین گروه شیعه که مصداقی عینی برای موعود احادیث نبوی6 برگزیدند؛ پیشگامان عنایت به مهدویت در میان فرقههای اسلامی هستند. لذا واکاوی باور به مهدی4 و مهدویت در میان آنان، با رویکرد فرایندی، در نگاهی کلان به ارتقای مباحث و مطالعات تطوری در تاریخ تشیع کمک میکند. هدفگذاری پژوهش پیش رو، ترسیم جایگاه مهدی باوری در اندیشه کیسانیان از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه، با استفاده از بقایای آثار درونگروهی و همچنین کتابهای فرقهنگاری و تاریخی مرتبط با موضوع مذکور است. نگارش پیش رو با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از قابلقبولترین نقلهای تاریخی و بهرهگیری از اصول پذیرفته شده در مطالعات فرقهنگاری و تاریخی و همچنین ارائه تحلیلهای عقلانی مستند، به بررسی باور به مهدویت در میان این فرقه ازمیان رفته، در این بازه زمانی خواهد پرداخت. چنانکه خواهیم گفت مختار اولین شخصیتی است که محمد بن حنفیه را بهعنوان امام شیعیان مطرح ساخت و از او با نام مهدی یاد کرد. این واژه بعدها با تطوری ملموس رو به رو شده و از معنای لغوی هدایت یافتگی به موعودگرایی ریشه یافته در روایت پیامبر اکرم6، گرایید. هرچند نمیتوان همه باورهای بعدی کیسانیان را به این بازه زمانی مربوط دانست؛ در این دوره، با زمینهسازی طرح ادعای مهدویت محمد بن حنفیه، تشکیلات مخفی کیسانیه پدید آمد؛ چنان تشکیلاتیکه قتل مختار و بیعت محمد بن حنفیه با عبدالملک بن مروان نیز موجب از میان رفتن آن نشد.
مهدویت,مهدی,کیسانیه,کیسان,محمد بن حنفیه,مختار
https://www.entizar.ir/article_75324.html
https://www.entizar.ir/article_75324_d77e99828fc06a82847323b70c682885.pdf
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
سیر تطور کاربرد شناسههای حضرت مهدی ع در منابع حدیثی اهل سنت تا قرن پنجم هجری
31
54
FA
محمدکاظم
رحمان ستایش
استادیار علوم قرآن دانشگاه قم
kr.setayesh@gmail.com
موسی
جوانشیر
دانش آموخته سطح4 حوزه علمیه قم
نام، لقب و کنیه حضرت مهدی عج، از «شناسه»های مهدوی است که از همان آغاز مورد توجه محدثان بوده است. این یادکرد، فراز و نشیب محسوسی را نشان میدهد. کیفیت این سیر تطور، سؤال پیش روی این تحقیق است. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته است؛ ضمن تحلیل محتوایی این دسته از روایات در کتابهای حدیثی قرن سوم تا پنجم هجری؛ سیر تطور این عنوان را بیان کرده است تا به منظور فهم بهتر روایات مهدوی زمینه مناسب فراهم شود. در این تحقیق، مشخص شد که هر چند از نظر کمیت، احادیث کتابهای قرن سوم هجری جایگاه نخست را داراست؛ بیان نام و القاب حضرت مهدی عج در کتابهای حدیثی قرن پنجم، نسبت به دو قرن دیگر از درصد فراوانی بالاتری برخوردار بوده است. این مهم حاکی از آن است که مؤلفان کتابهای حدیثی قرن پنجم هجری، به منظور شناخت و معرفی آن حضرت اهتمام بیشتری از خود نشان دادهاند.
مهدویت,منابع حدیثی اهل سنت,قرن پنجم هجری,شناسههای مهدی عج
https://www.entizar.ir/article_75326.html
https://www.entizar.ir/article_75326_2da2ed8b242a128e3613562cdb8524f4.pdf
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
واکاوی تاریخی مفاهیم معنا شناختی دوره غیبت صغرا
55
74
FA
مجید
احمدی کچایی
عضو هیات علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)
majid.ahmadi.313@gamil.com
با گذشت سدههای متمادی از جریانهای تاریخی دوره غیبت صغرا، در برخی لغات آن دوره تحول صورت گرفته؛ به طوری که به نظر میرسد برخی واژگان مرتبط، معنای گذشته را از دست داده و به گونهای دیگر فهمیده میشوند و البته بسیاری دیگر از این واژگان، با گذر ایام اصالت مفهومیشان را حفظ کردهاند. در هر صورت، واکاوی مجدد و شناخت صحیح این مفاهیم، ما را به شناخت دقیقتر برخی از مفاهیم تاریخی رهنمون میکند. از این میان، مؤلفههایی همچون «امامیه» با گذر ایام در دوره غیبت صغرا بارور شدهاند و اصالت مفهومی آنها حفظ شده است؛ در حالی که مفاهیم دیگری همانند «غیبت»، «سفیر»، و «وکیل» بعد از دوره غیبت صغرا تا حدودی معنای گذشته خویش را از دست داده و مفهوم متفاوتی از آنها ارائه شده است.
تحول معنایی,امامیه,غیبت صغرا,حیرت,وکیل,سفیر
https://www.entizar.ir/article_75329.html
https://www.entizar.ir/article_75329_5ae66aa532859b5c5b959c010579c63e.pdf
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
کاوشی درچرایی اندک بودن دادههای شرححال نگاری سمری و تاثیر آن بر جایگاه وکالتی ایشان
75
94
FA
حسین
قاضی خانی
دانشجوی دکتری رشته تاریخ تشیع جامعة المصطفی العالمیة.
hu.ghazy@gmail.com
در مطالعه شرح حال وکلای اربعه در عصر غیبت صغرا، یکی از نکاتی که ذهن پرسشگر را به خود معطوف میسازد، اندک بودن شرح حال سمری، چهارمین وکیل خاص امام زمان عج در مقایسه با سه وکیل پیش از اوست. با توجه به جایگاه وکلای چهارگانه در روزگار غیبت صغرا، این سوال به ذهن میرسد که چرا مسئله چنین است؟ و مهمتر اینکه آیا این میزان اندک بودن اطلاعات، خدشهای را متوجه جایگاه وکالتی ایشان نمیسازد؟ با مراجعه به اسناد مکتوب کتابخانهای و ارائه توصیفی جامع از دادههای موجود در مورد این شخصیت؛ چرایی کمبود اطلاعات، تحلیل تاریخی گردیده است. در این جستار مشخص گردید، میزان اندک دادهها تنها متوجه اطلاعات منصبی ایشان است و در بعد دادههای زیستی، نسبت به سه وکیل قبلی کاستیای مشاهده نمیگردد. همچنین کمبود دادههای منصبی در بازه زمانی این مسئولیت و حوادث مربوط به آن، قابل تحلیل و درک است. نکته آخر آنکه آرامش زمان سمری و قبول مسئله سترگ غیبت تامه، بدون چالش اجتماعی در میان امامیان، گویای جایگاه والای وکالتی این شخصیت است.
امام مهدی عج,سمری,وکلای اربعه,وکالت,سفیر,عصر غیبت
https://www.entizar.ir/article_75331.html
https://www.entizar.ir/article_75331_b07b2f0166a0f338fbd1f7f307f807fd.pdf
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
مأخذ شناسی و باز شناسی محتوای کتاب الاوصیاء شلمغانی
95
118
FA
محمد
غفوری نژاد
استادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
ghafoori_n@yahoo.com
محمدتقی
ذاکری
دانشجوی دکتری تاریخ اهل بیت جامعة المصطفی العالمیه.
taghi.zakeri@yahoo.com
«کتاب الاوصیاء» یکی از تألیفات مهم شلمغانی (م 322 ق) است که موضوع اصلی آن، امامت و استمرار سنت وصایت از انبیا تا اوصیا بوده است. عنایت مؤلفان شیعه به این کتاب در طول تاریخ، در عین انحرافی که بعد از یک دوره خدمات علمی، مؤلف آن بدان دچار گردید؛ گویای اهمیت این کتاب است. هر چند تا کنون در خصوص این کتاب تحقیقهایی انجام یافته؛ منابع مورد استفاده شلمغانی در تألیف این کتاب تا کنون مورد تحقیق قرار نگرفته، ازاین رو، این سوال باقی است که شلمغانی در تألیف آن از چه منابعی بهره برده است؟ استخراج روایات کتاب الاوصیاء از منابع روایی موجود و مطالعه و تحلیل اسناد آن، میتواند منابع آن را تاحدی روشن کند. در این تحقیق که بر روی 23 روایت برجای مانده از کتاب الاوصیاء انجام یافته، روشن گردید که وی از منابعی همچون الدلائل عبدالله بن جعفر حمیری (7 روایت و بیشترین فراوانی)، المحاسن احمد بن محمد بن خالد برقی (3 روایت)، برخی تألیفات سعد بن عبدالله اشعری (2 روایت) و احتمالا آثاری همچون مسائل الرضا ع، ابو محمد حسن بن علی بن زیاد الوشاء (1 روایت)، الفضائل، یا النوادر، جابر بن یزید جعفی (1 روایت)، الممدوحین و المذمومین، محمد بن عبدالله بن مهران (1 روایت) و الواحدة، حسن بن محمد بن جمهور (1 روایت) بهره برده است.
شلمغانی,کتاب الاوصیاء,دلائل الامامة,اثبات الوصیة,مأخذ شناسی
https://www.entizar.ir/article_75333.html
https://www.entizar.ir/article_75333_347c4a87a8ef844cc1eed0c242494d83.pdf
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
15
50
2015
10
23
شاخصهشناسی مواجهه ائمه ع با مدعیان دروغین مهدویت
119
146
FA
امیرمحسن
عرفان
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن، دانشگاه معارف اسلامی؛ دانش آموخته سطح3 مرکز تخصصی مهدویت
amir.m.erfan62@gmail.com
این پژوهه میکوشد با هدف نهادینهسازی رویکرد کیفی به موضوع مدعیان دروغین مهدویت، شاخصههای مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین مهدویت را بیان کند و این فرضیه را محک بزند که سبک مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین دارای ویژگیهایی است که میتواند به مثابة الگو در روزگار کنونی به کار تقابل با مدعیان بیاید. این مقاله با رویکردی توصیفی _ تحلیلی سامان یافته، و برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعهای _ کاربردی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است.<br /><br />ضرورتشناسی بحث از شاخصههای مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین مهدویت، آغازگاهی است که این جستار برای ارائه تصویری روشن از بحث برمیگزیند. نتایج تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که «غلبة پیشگیری به جای درمان»، «رویکرد فرصتساز به تهدید مدعیان دروغین»، «تمییز میان شبههگر و شبههزده»، «قاطعیت در تصمیمگیری» و «ساماندهی رفتار اجتماعی شیعیان در قبال ادعاهای دروغین» از جمله مهمترین شاخصههای مواجهه ائمه: در تقابل با مدعیان میباشد.
ائمه:,مهدویت,مدعیان دروغین,شاخصهشناسی,مواجهه
https://www.entizar.ir/article_75334.html
https://www.entizar.ir/article_75334_bda3d1a8ba8e63e573fa8c6db3b455dc.pdf