2024-03-29T14:47:47Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11174
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
اثبات ضرورت وجود حجت الاهی در پرتو آیات 3 تا 5 سوره مبارکه دخان
سید محمد
موسوی مقدم
حسین
محمدی
حکیمه
زوینی
مسئله «ضرورت وجود حجت الاهی در تمامی زمانها»، یکی از مهمترین آموزههای قرآنی است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، به اثبات ضرورت وجود حجت الاهی بر مبنای آیات ابتدایی سوره دخان پرداخته است. این آیات، سنت «تفریق سالیانه امور» در شب قدر را به عنوان یکی از افعال ربوبی معرفی کرده است. جایگاه و چگونگی نقشآفرینی حجت الاهی در فرآیند تحقق سنت مذکور، مسئله اصلی این پژوهش است. پاسخ به این مسئله، علاوه بر اثبات ضروت وجود حجت الاهی، نقش واقعی ایشان را در شب قدر مشخص میکند. بر اساس یافتههای پژوهش، حجت الاهی، نقش فاعلی در فرآیند سنت تفریق را ایفا و أوامر ربوبی را از حالت اجمال خارج کرده و به صورت تفصیل در میآورد. بنابراین، حضور حجت الاهی در تمامی زمانها ضروری خواهد بود؛ زیرا قوام سنت تفریق و کارآمدی آن، به حضور دائمی حجت الاهی منوط خواهد بود.
حجت
ربوبیت
سنت
تفریق امور
آیات 3 تا 5 سوره دخان
2018
05
22
5
22
https://www.entizar.ir/article_85873_2c0f65350030e28e154fd0c54e591292.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
بررسی و نقد روایت «یوطئون للمهدی»
خدامراد
سلیمیان
روایت «یَخْرُجُ ناسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوطِئُونَ لِلْمَهْدِیِّ» در سالهای گذشته، فراوان در بحثهای زمینهسازی ظهور بهطور عام و در مقالات علمی ـ پژوهشی بهگونهای خاص، به کار رفته است. فراوانی بهکار گیری این روایت و تحلیلها و تطبیقهای صورت گرفته، بایستگی ارزیابی این روایت را دوچندان کرده است. نخستین بار ابن ماجه قزوینی (م/ 273ق) در کتاب «سنن» این عبارت را سخن پیامبر اکرم6 دانسته است؛ لیکن برای این روایت اعتباری قایل نبودند تا اینکه روایت از طریق کتاب کشف الغمه اربلی (م/692 ق) به منابع روایی شیعه وارد شد.
این نوشتار که با روش توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی سامان یافته، تلاشی است در پاسخ به این پرسش که روایت «یوطئون للمهدی» از چه میزان اعتباری برخوردار است. با توجه به تولد روایت در فضای ذهنی اهل تسنن و اهتمام آنها به حکومت حضرت مهدی4 و نه به ظهور، به مساعدت در برپایی حکومت اشاره کرده و به زمینهسازی ظهور ارتباطی ندارد.
: مهدی
موطئون
مشرق
سلطنت مهدی
زمینهسازان ظهور
یوطئون للمهدی
2018
05
22
23
42
https://www.entizar.ir/article_85874_fda089cdfb1ef8607c45cb0b7e2565a1.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
تحلیلی بر نگرش خیر کثیر در بسترسازی جامعه مهدوی
سید حسین
رکن الدین
طیبه
قائمی بافقی
«جامعه آرمانی» از دیرباز در فرهنگها و ادیان مختلف مورد گفتوگو بوده است. تحقق جامعه آرمانی، نیازمند مقدماتی است که مهمترین آنها، تغییر نگرش افراد جامعه است؛ زیرا نوع نگرش افراد، بر رفتار آنها مؤثر بوده و عملکرد و رفتار آحاد جامعه است که اجتماع را میسازد. براساس فرهنگ قرآنی، نگرش افراد در قالب دو نگرش «تکاثری» و «کوثری» قابل بررسی است. مستکبران و دنیاطلبان، به دنیا نگرش تکاثری دارند و تمام اعتباریات را فقط از آن خود دانسته و برای تحقق کثرتطلبیشان، دائم به دنبال افزایش سلطه بر دیگران هستند. در مقابل آنها، افراد در نگرش کوثری، اصالت را به زندگی اخروی میدهند. این نگرش، سبب میشود افراد علاوه بر اصلاح خود، به دنبال گسترش فرهنگ دینی باشند. در فرهنگ اسلام شیعی این رویکرد «انتظار فرج» نامیده میشود که در زمره افضل اعمال است؛ زیرا این رویکرد دارای این ظرفیت و قابلیت است که با ایجاد فضای نگرش مثبت و آرمانگرا، گرایش افراد و جامعه را به سمت تحقق جامعه مهدوی رهبری کند. این پژوهش که از نوع کتابخانهای است، با دو روش نقلی ـ وحیانی و عقلی ـ تحلیلی است. در این مجال، به مهمترین محورهای ضروری این تغییر نگرش پرداخته شده است.
تغییر نگرش
نگرش کوثری
نگرش تکاثری
جامعه آرمانی
جامعه مهدوی
2018
05
22
43
68
https://www.entizar.ir/article_85891_eb05325d1d902ce38f7e152783b88e21.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
بررسی و نقد نظریه نیابت پادشاهان صفوی از طرف امام زمان
سعید
نجفی نژاد
در اوایل حکومت صفوی، زمینه مساعدی در زمینه ادعای نیابت امام زمان4 برای پادشاهان صفوی وجود داشته است. برخی از صفویه شناسان غربی، با اطلاع از این شرایط و آرمانهای پادشاهان صفوی برای تحقق استقرار مذهب تشیع، نظریهای مطرح کردهاند که طبق آن، پادشاهان صفوی برای حکومت خود، ادعای نیابت از جانب حضرت خواهند کرد. با بررسی عوامل مختلفی که بر استدلالهای این پژوهشگران تأثیرگذار بودهاند، نادرستی این نظریه به اثبات میرسد. در این پژوهش تلاش شده است، تصویری مناسب و صحیح از اعتقادات و ادعاهای پادشاهان صفوی در رابطه با موضوع مهدویت و نوع ارتباط حکومت صفوی و حکومت مهدوی ترسیم گردد.
صفویه
نیابت امام زمان
صفویه شناسان غربی
مهدویت
2018
05
22
69
94
https://www.entizar.ir/article_85892_3584e65c97e2a526cd8b1a37cc4986d8.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
دیدگاههای غالیانه شیخیه در خصوص مقامات ائمه اطهار، با محوریت اندیشههای شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی
مسلم
محمدی
محمد
محمدی
با نگاه به آثار شیخیه، خصوصا آثار موسسان اصلی شیخیه (شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی) رگههایی از غلو، از سوی آنان در اصول پنجگانه دین به چشم میخورد که بستر مساعدی برای دیگر اعتقادات آنان شده است. این فرقه، به عنوان یکی از فرقههای غالی منتسب به امامیه، به تبع رهبران اصلی خود، با ادعای محبت امامان نورb، در حق ایشان دچار گزافهگویی شده، معتقدند ائمه اطهارb، علل اربعه آفرینش، مبدأ پیدایش هستی، عین اسما و صفات خداوند و محال مشیت پروردگار بوده و بر این باورند که خداوند پس از خلقت عالم، تدبیر امور آفرینش را به حضرت امیرA تفویض کرده است. بر همین اساس، بعضی از اعتقادات این فرقه، از سوی عالمان امامیه، «غلو» عنوان شده است.
این مقاله با روش کتابخانهای، پس از بررسی مقامات ائمه اطهارb در آثار شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی، با استفاده از قرآن کریم و آثار معتبر روایی امامیه و اثبات صحت انتساب غلو به این دو رهبر شیخی، در صدد نقد این ادعا برآمده و اثبات کرده است که نه تنها خلقت و آفرینش، از صفات انحصاری پروردگار است، بلکه هیچگاه اهلبیتb خود را خالق ندانستهاند و حتی ایشان همواره با تبری از معتقدان به ربوبیت و خالقیت غیر خدا، خود را بندگانی خاضع و فروتن در مقابل خداوند، به مردم معرفی کردهاند.
شیخ احمد احسائی
سید کاظم رشتی
غلو
علل اربعه آفرینش
تفویض
امامت
امامان
2018
05
22
95
118
https://www.entizar.ir/article_85893_b9e9553f7a5122e69f170e33143dc784.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1397
18
60
بررسیِ برداشتهای قرآنی احمد الحسن بصری با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی
نصرت الله
آیتی
مرتضی
کریمی
جریان «احمد الحسن بصری»، یکی از جریانهای خطرناک در موضوع مهدویت است. در حالی که استناد به خواب و استخاره، وجه مشترک احمد الحسن با بعضی از مدعیان دیگر است؛ ارائه تحلیلهای جدید از روایات و مبانی خاص در رویکرد روایی، او را از دیگران متمایز کرده است. در چند سال اخیر، فعالیتهای تبلیغی این جریان، چه به صورت مجازی در پالتاک و وب سایتهای مختلف و چه به صورت چهره به چهره افزایش یافته است. استناد احمد الحسن به بعضی رویکردهای حدیثی رایج در میان گروهی از حدیث گرایان و نیز منطبق ساختن خود با شرایط و حوادث روز، با توجه به زمان شناسی خاص؛ از دیگر ویژگیهای اوست. این نکات، ضرورت نقد و بررسی این جریان و نشان دادن اشکالات آن را دو چندان میکند. احمد الحسن بصری که مدعی است، مهدی اول و یمانی موعود است، خود را همانند دیگر امامان:، از علم الاهی بهره مند و از هرگونه اشکال و اشتباه مصون میداند. بر این اساس، اثبات حتی یک اشکال در کتابهای وی، برای رد تمام ادعاهای او کافی است. اشتباهات احمد الحسن را میتوان در موضوعات مختلف قرآنی، حدیثی، کلامی، ادبی، فقهی و تاریخی دنبال کرد. مقاله حاضر، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی، به اشتباهات قرآنی احمد الحسن، با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی میپردازد و در این زمینه، به پنج نمونه از اشتباهات وی اشاره میکند.
مهدویت
مدعیان
احمد الحسن بصری
علم امام
اشتباهات قرآنی
تطبیق
2018
05
22
119
137
https://www.entizar.ir/article_85894_15634e234a86642ff2a96eea5e7c79fc.pdf