2024-03-28T15:49:59Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=15825
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
بررسی و تحلیل حکومت جهانی مهدوی در عصر رجعت
علی
ربانی گلپایگانی
بر اساس ادله عقلی و نقلی، زمین هیچگاه از حجت معصوم الاهی خالی نخواهد بود. حجتهای معصوم خداوند پس از پیامبر اکرم؟صل؟، امامان دوازدهگانه اهل بیت؟عهم؟ هستند که اولین آنان حضرت علی؟ع؟ و آخرینشان حضرت مهدی؟عج؟ است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به این سوال پاسخ میدهد که چه کسانی در عصر رجعت تا قیامت حاکمان روی زمین هستند. آن حضرت پس از ظهور، حکومت عدل جهانی مهدوی را تشکیل خواهد داد و پس از آن حضرت، امامان دیگر رجعت میکنند و به ترتیب جامعه بشری و حکومت جهانی مهدوی را تا قیامت رهبری خواهند کرد. از سوی دیگر، در شماری از روایات از زمامداران مهدوی سخن به میان آمده است که در عصر رجعت زمام امور حکومت مهدوی را در دست خواهند داشت. در مورد این دو دسته روایات، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. دیدگاه برگزیده این است که امامت و رهبری زمامداران مزبور «نیابی» است؛ اما امامت امامان معصوم در عصر رجعت «اصالی» است.
امامت نیابی
حکومت مهدوی
عصر رجعت
امامت اصالی
زمامداران مهدوی
2020
01
21
5
26
https://www.entizar.ir/article_115054_d138fbcd8a9198971b57870165f55e03.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
ویژگیهای اجتماعی جامعه منتظر از منظر آیتالله خامنهای
محسن
قنبری نیک
رسیدن به جامعهای آرمانی، بر فطرت الاهیآدمی و مطالبه همیشگی جوامع انسانی مبتنی بوده است. تحقق جامعه مهدوی در اندیشه شیعه، رسیدن به چنین آرمانی است که در کلام معصومان؟عهم؟ و اندیشههای متفکران اجتماعی مسلمان به کرّات تبیین شده و البته دستیابی به آن، نیازمند شکلگیری زمینههای آن در همه ابعاد اجتماعی، در جامعه منتظران است. از جمله متفکران اسلامی معاصر در این حوزه، حضرت آیتالله خامنهای است که این نوشتار درصدد بازخوانی و تبیین شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان با روشی توصیفی- تحلیلی است. بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان دو وجه دارد: از یکسو، هر فردِ مهدیباور، در زیستِ اجتماعی خود، باید دارای ویژگیهایی باشد، مانند ایمان در عقیده، صداقت، ایثار، مجاهدت، مهرورزی و پرهیز از کینهتوزی و از سوی دیگر، کُلیت جامعه منتظر نیز باید دارای شاخصههای اجتماعی باشد، همچون حقمداری، التزام عملی به سیره معصومان؟عهم؟، باور جمعی به مهدویت، انتظار و آمادگی برای ظهور، تلاش همگانی برای عدالت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، پیوند امت و رهبری، تربیت معنوی و اخلاقی افراد در خانواده و جامعه، حاکمشدن امنیت اجتماعی و روانی، رعایت کرامت انسانها و مساوات در برابر قانون.
جامعه منتظر
مهدویت
خامنهای
مساوات
حقمداری
2020
01
21
27
50
https://www.entizar.ir/article_115056_4caa2dc7e257b47704bc96baac808d4c.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
بررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت
روح الله
شاکری زواردهی
میثم
دوست محمدی
اصل «مهدویت» به عنوان یکی از آموزههای مهم اسلامی، همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در دهههای اخیر برخی از افراد به انکار اصل مهدویت پرداختهاند که «طاهربن عاشور» از جمله آنهاست. این نوشتار به بررسی و نقد دیدگاه ابن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت پرداخته است؛ به این صورت که ابتدا با رویکرد تحلیلی-انتقادی دلایل او را تحلیل و سپس بر اساس منابع اهل سنت آنها را نقد کرده است. ابن عاشور ابتدا مانند سایر منکران به «عدم ذکر احادیث مهدویت در صحیحین» تمسک میکند؛ اما سپس با برداشت نادرست خود از قاعده «تقدم جرح بر تعدیل»، به تضعیف راویان احادیث مهدویت میپردازد. نتایج نقد دلایل او نشان میدهد علمای اهل سنت احادیث صحیح را به احادیث مندرج در صحیحین منحصر نمیدانند. همچنین براساس موازین جرح و تعدیل در علوم حدیث اهل سنت، ابن عاشور در فهم و تطبیق قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» و جرح راویان دچار اشتباه شده است.
طاهربن عاشور
انکار مهدویت
ظهور منجی
فلسفه نجات
جرح و تعدیل
2020
01
21
51
72
https://www.entizar.ir/article_115061_34bc8d280fb347243a27098d9c5ef1c6.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
مولفههای مهدوی در فرهنگ دفاعی– امنیتی
عباس
خادمیان
نوراله
کریمیان کریمی
ژرفترین اندیشههای انسانی، به برقراری امنیت برای بهتر زیستن مربوط است. هدف پژوهش پیش رو، بررسی مولفههای فرهنگ دفاعی– امنیتی، مبتنی بر آموزههای مهدوی میباشد. این پژوهش سعی دارد به این سؤال پاسخ گوید که فرهنگ دفاعی مرتبط با آموزههای مهدوی، واجد چه شاخصهایی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی_ مفهومی، به چگونگی فرهنگ دفاعی پرداخته است. نوشتار حاضر در دو ساحت این موضوع را تحلیل میکند: ابتدا بر سیاریت، چند ساحتی و نقصان فهم بشری نظر دارد که همواره بدون مولفه معیار بودن انسان کامل دچار بحرانهای جدی میگردد. دوم، برای رسیدن به امنیت پایدار، بیش از هر چیز بر رویکرد نرم فرهنگی متمرکز میگردد. دراین جهت به مولفههای فرهنگ دفاعی، همچون ابزاری بودن قدرت نظامی و دفاعی، مشروع و ذی صلاح، صلح محور، حق محور، پیشگیرانه، عزت گرا، پیروزمندانه بودن تاکید دارد.
انسان
انسان کامل
شناخت شناسی
فرهنگ
دفاع
2020
01
21
73
94
https://www.entizar.ir/article_115064_95adb2e297fd4e70aaa76ff785b99996.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
بررسی و نقد انگاره «عدم حرمت اموال نواصب مهدییّن و پیروان آنان» در جریان مدعی یمانی
علی
کارشناس
«مالکیت» از جمله حقوق بنیادین بشر است که عمری به درازای تاریخ دارد و در علم حقوق، با تعابیری چون «اصل احترام مطلق به مالکیت در قوانین اساسی موضوعه» از آن یاد شده است. احمداسماعیل حق مالکیت را از نواصب مهدییّن و پیروان آنان سلب کرده و مدعی است که این فتوا را از امام زمان؟عج؟ تعلیم گرفته است. هدف پژوهش حاضر، نقد مبانی فقهی ادعای اوست. پرسش اصلی این پژوهش آن است که مبانی انگاره فقدان حرمت اموال نواصب مهدییّن و پیروان آنان چیست؟ روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و بر منابع کتابخانهای مبتنی است و در این مسیر بر قاعده فقهی «احترام مال مسلمان»، تأکید داشته است. یافته پژوهش آن است که فتوای احمداسماعیل، مخالف ضروری دین، روایات معصومان و سیره عقلا بوده؛ توسعه در مفهوم ناصبی توسط وی و الحاق نواصب مهدییّن و پیروان ایشان به نواصب ائمه نیز، امری مردود است.
احمداسماعیل
احترام مال مسلمان
اهل بیت؟عهم؟
ناصبی
مهدییّن
2020
01
21
95
115
https://www.entizar.ir/article_115068_d6c89fd18caadba70b33bbde8aedefae.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1398
19
67
بررسی و تحلیل منابع مشروعیت حکومت مهدوی
علی
ملکی
بررسی «منابع مشروعیت حکومت مهدوی»، یکی از مسائل سیاسی مهم، برای تبیین مدینه فاضله اسلامی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد تحلیل متون قرآنی و روایی، با تبیین نظری به این مسئله پاسخ میدهد که با توجه به مشروعیت در علوم سیاسی، منابع مشروعیت حکومت مهدوی چیست. مهمترین یافته پژوهش حاضر عبارت است از: بررسی و تحلیل نظری منابع مشروعیت حکومت مهدوی ازطریق تحلیل متون قرآنی و روایی و در جهت منابع مشروعیت در علوم سیاسی. بر اساس نصوص مهدویت، مهمترین منبع مشروعیت حکومت مهدوی، مشروعیت الاهی از طریق نصب است و در جهت آن، سایر منابع متنوع مشروعیت نیز قابل تبیین است. این پژوهش میتواند علاوه بر فواید نظری تشریح مدینه فاضله مهدوی، برای حکومتهای اسلامی در برنامههای توسعه سیاسی در عصر غیبت، راهگشا باشد.
مهدویت
حکومت مهدوی
مشروعیت
منابع مشروعیت
مشروعیت الاهی
2020
01
21
117
137
https://www.entizar.ir/article_115069_1b2e75abbb9e0966e54862d6491be545.pdf