2024-03-29T20:25:41Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16528
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
نقش «انتظار انقلابی» در تحقق تمدن جدید اسلامی، با تاکید بر منظومه فکری آیتالله خامنهای مدظله
محمدرضا
برزویی
امیرحسین
عرب پور
رسیدن به «تمدن اسلامی»، به عنوان هدف متعالی جامعه اسلامی، با مقوله «مهدویت» نسبت مستقیمی دارد و مبانی معرفتی مهدویت نیز به مثابة «ستاره راهنما»، از طریق ترسیم آیندهای دست یافتنی، راهنمای جوامع اسلامی به سوی جامعهای کمال یافته و برخوردار از تمدن آرمانی است. «انتظار انقلابی» که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح گردید، تاسیس تمدن جدید اسلامی را با هدف زمینهسازی برای ظهور حضرت حجت؟عج؟به عنوان هدف خود قرار داده است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا به گونهشناسی علمی انواع «انتظارفعال» (مناسکی، نظامی و انقلابی) و پس از آن، به تبیین منظومه فکری حضرت آیت الله خامنهای؟مد؟ درباره انتظار فعال انقلابی و ارتباط آن با تمدنسازی پرداخته و در نهایت تلاش کرده است با محور قراردادن «انسان منتظِر»، الگویی مفهومی را بر اساس طی مراحل «انسانسازی»، «جامعهسازی دینی» و «امتسازی» به منظور تحقق «تمدن جدید اسلامی» ترسیم و معرفی کند.
تمدن جدید اسلامی
انتظار
انتظار انقلابی
مهدویت
مقاومت
آیت الله خامنهای
2020
05
21
5
26
https://www.entizar.ir/article_120779_3201fed884ee19f595e015595dbd93b5.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
بازکاوی روایت اصبغ بن نباته از «تعداد ائمه» و «مسئله غیبت
محمد
شهبازیان
محسن
رحیمی جعفری
یکی از گزارشها در بحث انحصار ائمه در عدد دوازده و غیبت امام دوازدهم؛ گزارشی است از «اصبغ بن نباته»، مبتنی بر دیدار وی با حضرت علی؟ع؟ و بیان وجود امام مهدی؟عج؟ و رخداد غیبت برای امام دوازدهم.
دو عبارت از این روایت: «من ظهر الحادی عشر من ولدی» و «کم تکون الحیرة، ستة ایام أو ستة أشهر أو ست سنین»؛ خاستگاه این نوشتاراست. مطابق عبارت نخست، برخی از مدعیان دروغین وجود فرزندی برای حضرت مهدی؟عج؟، به عنوان امام سیزدهم را مطرح کردهاند که با آموزه دوازده نفر بودن ائمه؟عهم؟ در تعارض است و بنابر عبارت دوم، مدت زمان غیبت حضرت مهدی؟عج؟ در زمان غیبت صغرا یا کبرا حدود شش روز، یا شش ماه، یا شش سال عنوان شده که این برداشت با دوره زمانی غیبت - اعم از غیبت صغرا و غیبت کبرا - ناسازگاری دارد. روش این پژوهش، توصیفی_تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است که نگاه جامعی از نظر سند و خانواده حدیثی به این روایت دارد.
اصبغ بن نباته
تعداد ائمه؟عهم؟
من ظهر
مدت غیبت
2020
05
21
27
54
https://www.entizar.ir/article_120782_7f56a0d21463185c75f62b371f85c7e4.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
روش شناسی کلامی شیخ طوسی در پاسخ به شبهات مهدویت، با تاکید بر کتاب الغیبه
اسدالله
مصطفوی
اکبر
روستائی
آموزه «مهدویت» از برجستهترین اندیشههایی است که در نگرش ایجابی و سلبی فرقههای اسلامی جای گرفته است. پس از غیبت صغرا، فقدان امام حاضر و طرح سوالهای تردید برانگیز درباره امام غایب و انگارههای نوپدید علیه نظرگاه امامیه؛ سبب شد که اندیشمندان امامی، نظیر شیخ طوسی در صدد پاسخگویی به شبهات برآیند. تحقیق فراپیش با روش توصیفی- تحلیلی، شیوه شیخ طوسی را در پاسخ به شبهات مهدویت در کتاب «الغیبه»، بررسی کرده است. واکاوی روش شیخ، افزون بر ارائه الگوهای متناسب با عصر حاضر در عرصه پاسخ به شبهات مهدویت؛ به فراهم کردن زمینههای جدید در تعمیق پژوهشهای مهدوی کمک میکند. بر اساس یافتههای پژوهش، رویکرد شیخ طوسی در پاسخگویی به شبهات فرقههای مختلف، علاوه بر کاربست روایات؛ از اجماع، دلایل عقلی، دانش رجال و درایه و اصول بهره گرفته است. در شبهات مفروض نیز افزون بر دلایل عقلی، از تاریخ و آیات قرآن و روایات استفاده کرده است.
شیخ طوسی
الغیبه
مهدویت
روش شناسی
2020
05
21
55
82
https://www.entizar.ir/article_120784_09259fdd663ba5a31c1180c0a6b67b11.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
تحلیل و بررسی امکان کاربست «الاهیات امید» مولتمان در آموزه مهدویت شیعی
احمدرضا
مفتاح
باقر
طالبی دارابی
مهراب
صادق نیا
مریم
شهرزاد
«یورگن مولتمان»، الاهیدانِ پروتستان آلمانی، برای حل مشکلات الاهیات مسیحی در دوره مدرن، «الاهیات امید» را مطرح کرد. «الاهیات امید»، انسان را واجد نقشی فعال در زمینهسازی تحقّق ملکوت در آخرالزمان میداند. این الاهیات با توجه به تاکیدی که بر جنبه عمل(پراکسیس) داشت، در زمینه شکلگیری الاهیات سیاسی، همانند الاهیات رهاییبخش در آمریکای لاتین موثر واقع شد. مسئله این است که امکان کاربست الاهیات امید مولتمان، به عنوان صورت و قالب برای تبیین آموزه مهدویت در دوره مدرن، مورد بررسی قرار بگیرد. این تحقیق، با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای به سامان رسیده است. به نظر میرسد با نگاهی گفتمانی به الاهیات امید، در آموزه مهدویت شیعی و انتظار موعود نیز بتوان بر جنبه عمل بیش از جنبه اعتقادی و نظری تاکید کرد؛ همانگونه که نهضت امام خمینی؟رح؟، انتظار را به گفتمانی تاثیرگذار تبدیل کرد و موجب برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران شد.
الاهیات امید
یورگن مولتمان
آخرالزمان
مسیحیت
اسلام
انتظار
2020
05
21
83
106
https://www.entizar.ir/article_120787_e87c2ccf7a29f739102b1de1fb590f44.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
بررسی و نقد دیدگاه عثمان خمیس در زمینه رویکرد رفتاری امام مهدی(عج)
نجم الدین
طبسی
سعید
امیدیان
بررسی و نقد دیدگاههای عثمان الخمیس در زمینه رویکرد رفتاری امام مهدی؟عج؟ در آثار مکتوبش، که به تفاوت مهدی شیعیان با مهدی مسلمانان و مهدی هراسی منتج شده، موضوعی است که این نوشتار به آن خواهد پرداخت. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای سامان یافته است و به نحوه بهرهگیری یکی از نظریه پردازان وهابی از روایات در حوزه مهدویت میپردازد. بررسیها نشان میدهند وی با استفاده گزینشی و تقطیع روایات از منابع شیعی، در تلاش است که اثبات کند مهدی شیعیان با مهدی مسلمانان متفاوت است و از مهدی شیعیان چهرهای خشن، غیر رحمانی به تصویر میکشد. این نوشتار با بر شمردن شیوه وی و نقد تحلیل مطالب طرح شده، روشن خواهد کرد که شیعیان رویکرد و آموزههای رفتاری حضرت مهدی؟عج؟ را بر رویکرد رفتاری رسول خدا و سنت ایشان مبتنی میدانند و تصویر ارائه شده توسط عثمان الخمیس از مهدی شیعیان با توجه به رویکرد رفتاری حضرت مهدی؟عج؟ قابل قبول نیست و مردود است.
مهدی شیعیان
عثمان الخمیس
رفتار شناسی
نقد شبهات
2020
05
21
107
131
https://www.entizar.ir/article_120788_40779d2d8ff3ebfd657ffe8c150e6619.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
68
تحلیل راهکارهای مشترک نفوذ جریانهای انحرافی معاصر در بستر آموزههای مهدویت
جواد
اسحاقیان درچه
حجت
حیدری چراتی
ظرفیتهای موجود در آموزههای مهدویت، به منظور ایجاد تمدن اسلامی میتواند کارآمد و موثر باشد. جریانهای انحرافی با ترفندهای مختلف، درصدد تغییر تدریجی و تحریف آموزههای آن، در نفوذ از بستر خودِ آموزههای مهدویت هستند؛ گاهی از طریق علمی- فرهنگی، مانند جعل و ایجاد انحراف در آموزههای ولایی و گاهی از طریق اجتماعی، مانند ایجاد اغتشاش و درگیری به نام تشیع و مهدویت. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از نتایج تحقیقات کتابخانهای و میدانی در موضوع فرقههای انحرافی؛ برخی از راهکارهای مشترک و موثر نفوذ به صورت نموداری بررسی شدهاند. برخی از نتایج تحقیق در مورد عواقب راهکارهای نفوذ جریانهای انحرافی عبارتند از: نفوذ با ابزار گوناگون روانشناسانه و جامعهشناسانه و ایجاد تحولات شخصیتی در آنان و استخدام افراد با ماموریتهای بهظاهر مهدوی، بهمنظور تحقق اهداف کلان انحرافی، ایجاد ناامیدی و شکافهای اجتماعی، تبدیل عدالت طلبی به ظلم و خشونت و انحصار طلبی و نفی مولفههای وحدت بخش نیابت و ولایت برای رسیدن به اهداف فرقهای.
آموزههای مهدویت
راهکارهای نفوذ
جریانهای انحرافی
تهدید
مکانیزم
2020
05
21
133
158
https://www.entizar.ir/article_120789_296362cf1f3124472d53f60a4bba15a6.pdf