2024-03-28T21:23:19Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18644
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
تحلیلی بر حاکمیت سیاسی و ایدئولوژیکی اسلام در عصر ظهور
علی
ربانی گلپایگانی
«وضعیت ایدئولوژیکی و دینی جامعه جهانی در آینده و فرجام تاریخ بشری»؛ از مسایل مهمی است که توجه پژوهشگران حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی را به خود جلب کرده است. آنان بر اساس مبانی مکتبی و دینی در این زمینه اظهار نظر کردهاند. از دیدگاه پژوهشگران مسلمان، وضعیت دینی جهان در فرجام تاریخ، صبغه اسلامی دارد. از منظر شیعه امامیه، آیین اسلام بر اساس تفسیر و تبیین امام علی؟ع؟ و دیگر امامان اهل بیت؟عهم؟ بر جهان حاکم خواهد شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با وجود مکاتب و ادیان متعدد در جهان، غلبه و یگانگی آیین اسلام چگونه تحقق خواهد یافت. روش تحقیق، کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی با نگاه جامع به روایات و تحلیل آن است.
جامعه جهانی مهدوی
جهانشمولی اسلام
حاکمیت ایدئولوژیکی
حاکمیت سیاسی
عصر ظهور
2021
02
19
5
24
https://www.entizar.ir/article_135443_768d489e12f4f1564b2c2482aec72933.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
گونه شناسی بسترهای پیدایش رویکرد انکار مهدویت در اهل سنت
روح الله
شاکری زواردهی
میثم
دوست محمدی
سعید
خادم حضرتی
«مهدویت» به عنوان یکی از آموزههای مهم اسلامی همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در سدههای اخیر، در میان اهل سنت، برخی به انکار مهدویت پرداختهاند. بسترهای متعددی موجب پیدایش و گسترش این رویکرد در اهل سنت شدهاند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میکوشد دادههای لازم را از منابع اهل سنت و تألیفات منکران مهدویت گردآوری کند. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهند «گونهشناسی» این بسترها با رویکرد کلامی-نقلی در سه دسته: «مبنایی کلامی»، «روایی» و «اجتماعی» انجام میشود. عدم جایگاه کلامی امامت و خلافت در کلام اهل سنت، عدم پردازش استدلال عقلانی-کلامی بر اثبات مهدویت در اهل سنت و فقدان جایگاه حجت بودن برای منجی؛ از جمله مهمترین بسترهای مبنایی کلامی هستند. گونه شناسی و تحلیل این بسترها، میتواند ضمن ارائه تصویر جامعی از فرایند شکلگیری رویکرد انکار مهدویت در اهل سنت؛ زمینه مناسبی برای نقد همه جانبه آن را فراهم کند.
انکار مهدویت
اهل سنت
آسیب شناسی مهدویت
روایات مهدویت
علل انکار مهدویت
2021
02
19
25
50
https://www.entizar.ir/article_135446_a8cc2b1fecb6e9e17392903074fa2c54.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
بازخوانی جایگاه مهدویت در تحقق حکومت عدل از منظر زیدیه
سیده فاطمه
حسینی میرصفی
سید عبدالله
دانشی
«مهدویت» به عنوان آموزه مهم و مورد اجماع فرقههای اسلامی، دارای تعریف و تبیینهای متنوعی است. «زیدیه» به عنوان فرقه چهار امامی؛ تحقق «حکومت عدل و نفی ظلم» را محور و معیار دیگر عقاید خود قرار داده و تمام امور را دایر مدار این مسئله عنوان کردهاند. هرچند در تحلیل و گفتارهای سران و متفکران زیدیه از امامت، نص و نصب الاهی سخن به میان آمده و حتی به صورت فرعی و تبعی از روایات خاص مربوط به امام مهدی؟عج؟ بهره گرفته شده است؛ آن چه اصالت دارد، نفی ظلم و ستم و قیام برای تحقق آن است که خلیفهای از اهل بیت؟عهم؟ به صورت عام و نه معین آن را تحقق میبخشید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، متون و گفتارهای «زیدیه» را بررسی و چگونگی بهره برداری زیدیه را از مفاهیم مهدوی، اعم از شخص امام، خلافت، برنامهها و علائم ظهور بهمنظور ایجاد «جامعه عدل» بازخوانی میکند. یافتههای مهم این تحقیق عبارتند از: محوریت قیام و امر به معروف و نهی از منکر در ساختار معرفتی امامت زیدیه و معیار قرار دادن آن در شناخت امام.
زیدیه
حکومت عدل
امام مهدی
قیام
جهاد
امر به معروف
نهی از منکر
2021
02
19
51
68
https://www.entizar.ir/article_135523_1188ffcc1941a2cc9bf3233212d3a75c.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
اعتبار سنجی اصالت روایات مهدوی کتابِ کنونی سلیمبن قیس و اعتبارِ کتاب، در آثار شیخ مفید
کاظم
استادی
کتاب کنونی سُلَیْم بْن قِیْس، کتابی است حدیثی با موضوعات تاریخی _ اعتقادی، که گفتهاند اولین کتاب شیعه است، و روایات متعددی در زمینه امام زمان؟ع؟ و پیشگویى پیامبر؟صل؟ از عدالت ایشان و همچنین، پیشگویى درباره سفیانى، نفس زکیه و یاران حضرت مهدى؟عج؟، مقام امام زمان؟عج؟ در بهشت، و زندگى در دولت امام زمان؟عج؟، در آن وجود دارد. از سوی دیگر، همواره دیدگاههای مخالفی درباره اصالت متن کتاب سلیم، ابراز شده است، تاجایی که برخی آن را ساختگی دانستهاند. یکی از راههای شناخت اصالت و اعتبار کتاب سلیم، بررسی نسبت این کتاب با منابع نخستین است؛ که از جمله مهمترین دسته منابع نخستین شیعی را آثار شیخ مفید(م۴۱۳ق) میتوان نام برد. در پژوهش حاضر، با روش کتابخانهای به بررسی آثار شیخ مفید و نسبت آن آثار با کتاب کنونی سلیم پرداخته است. نتیجه این که شیخ مفید، یا کتابهای کنونی منسوب به سلیم را ندیده است (و این کتابها، ساخته و پرداخته پس از دوران شیخ مفید هستند)؛ یا اینکه، اساساً وی این کتابها را معتبر نمیدانسته است.
احادیث مهدی
کتاب سلیم
شیخ مفید
سلیم بن قیس
2021
02
19
69
97
https://www.entizar.ir/article_135528_78aa45fef99d40a7315f013a7a52b718.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
رویکردی آینده پژوهانه به چشم انداز نجات در ادیان غیر ابراهیمی
رضا
ابروش
سید محمد
مبینی پور
فاطمه
هنروران
تفکر «منجیگرایی» و «اعتقاد به نجاتبخش جهانی»، نزد اقوام و ملل، با آیینها و فرهنگهای متفاوت مطرح است. چشماندازی که ادیان در مورد نجات در آخرالزمان ارائه میکنند، در تبلور جایگاه ادیان و استقبال مردم از آن دین نقش مهمی خواهد داشت. ادیان غیر ابراهیمی همانند ادیان ابراهیمی دارای چشمانداز نجات در آخرالزمان هستند. آنچه به عنوان مسئله در این پژوهش مورد توجه است، «درک و تبیین چشمانداز منجیگرایی در آخرالزمان در ادیان غیر ابراهیمی» است. از اینرو، این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف تبیین چشمانداز ابعاد نجات در رویکرد منجیگرایی، درصدد تبیین ویژگیهای منجی و علائم ظهور آن و چرخه نجات در ادیان غیر ابراهیمی است. براساس بررسیهای انجام شده، چشمانداز منجی در ادیان غیر ابراهیمی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که هر یک از ادیان دارای علائمی در سه سطح قبل، حین و بعد از ظهور میباشد. در چرخه ظهور نیز هر یک از ادیان دارای رویکردهای مختلف و متمایزی است که این رویکردها در قالب دو رویکرد «خطی» و «دوری» قابل طرح و بررسی هستند.
منجی
چشمانداز نجات
ادیان غیرابراهیمی
چرخه نجات
2021
02
19
99
123
https://www.entizar.ir/article_135533_90047abf87b77031da04ec7a0d576e6a.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1399
20
71
بررسی و تحلیل انجمن حجتیه در مقایسه با گفتمان امام خمینی بر اساس نظریه لاکلا و موفه
حجت
حیدری چراتی
در این جستار، به شرایط سیاسی- اجتماعی ایران معاصر با توجه به دو گفتمان مطرح از دیدگاه مشترک دینیشان پرداخته شده است. در دوره حکومت پهلوی، دو گفتمان بروز یافتند: «گفتمان انقلاب» که دارای قدرت مردمی و دارای خاستگاه اجتماعی قوی بود و نیز «انجمن حجتیه» که طرفدارانی از قشرهای مختلف داشت. هریک از این دو گفتمان خوانش خاصی نسبت به مهدویت و انتظار داشته و بر اساس این خوانشها دارای گفتمانی متفاوت بوده و خروجی های متفاوتی نیز داشتهاند.
این پژوهش، بر اساس «نظریه لاکلا و موفه»، با روش گفتمان در قالب توصیفی- تحلیلی به بررسی نقاط مرکزی (دال برتر)، مفصلبندیها، عناصر و وقتهها و حوزههای گفتمانگونگی گفتمانهای پهلوی برگرفته از غرب، انجمن حجتیه و امام خمینی و تحولات سیاسی- اجتماعی پرداخته و از منابع کتابخانهای، مصاحبهها و فیلمهای موجود برای گردآوری مطالب استفاده شده است. بنابر یافتهها، گفتمان غرب گرایانه پهلوی در ظرف نظریه لاکلا و موفه نتوانست دالهای معنایی خود را بازسازی کند و توسط دالهای انقلابی امام خمینی به انسداد رسید؛ ولی گفتمان انجمن حجتیه توانست در بحبوبه تغییر گفتمانها در هر دو نظام پهلوی و امام خمینی خود را بازسازی کند و باقی بماند.
مهدویت
انجمن حجتیه
نهضت امام خمینی
پهلوی
لاکلا و موفه
انتظار
2021
02
19
125
146
https://www.entizar.ir/article_135534_dd8d5921f0bf5ded7aca2569879f9d7b.pdf