2024-03-28T22:19:18Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19564
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
فرایندشناسی تاریخی باورمندی مسلمانان به نام مهدی از آغاز تا پایان عصر حضور (260 ق)
نعمت الله
صفری فروشانی
رضا
برادران
باور به مهدی، یکی از اشتراکات فرقههای اسلامی است که البته این فرقهها در مصداق و جزئیات آن اختلافاتی با یکدیگر دارند. یکی از این موارد، مسئله «نام مهدی» است که در رخدادهای سدههای نخست اسلامی نقش داشته است. بنابراین، بازشناخت باور مسلمانان به موضوع نام مهدی در بازنمایی ریشهها و زمینههای حرکتهای سیاسی و اجتماعی در آن زمان ضروری خواهد بود؛ چنانکه بررسی تاریخی باور به نام مهدی با رویکردی تطوری به ارائه تحلیلهای واقعبینانه، از فرایند بسط اعتقاد اندیشه مهدی در جامعه اسلامی کمک میکند.
تحقیق حاضر با استفاده از منابع تاریخی، حدیثی و فرقهشناختی و بهرهمندی از تحلیل دادهها میکوشد تصویری روشن از فرایند باورمندی گروههای مختلف مسلمان به نام مهدی ارائه کند. گویا این موضوع در میان شیعیان و اهلسنت با رویکردهای متفاوتی همراه بوده است. در این میان، گروههای مختلف شیعه و ازجمله امامیه نیز تفاوتهای دیدگاهی با یکدیگر داشتهاند. حوادث سیاسی و میراث حدیثی پیامبر اسلام(ص) در مورد مشابهت اسمی مهدی با خودش نیز در پررنگ شدن برخی نامها همچون «محمد» نقش داشت.
نام مهدی
مهدیباوری
عصر حضور
فرایند شناسی تاریخی
2021
05
22
5
28
https://www.entizar.ir/article_142769_2802d862d33c6b54bc96da9db721b266.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
بررسی کمال طلبی، به عنوان ویژگی انسان و جامعه منتظر در اندیشه امام خمینی
امیر
سیاهپوش
صاحبنظران ویژگیهای مختلفی برای انسان و جامعه منتظر ذکر کردهاند. «کمال طلبی» خصلتی است فطری که از منظر امام خمینی، انسان و جامعه منتظر باید آن را در خود تقویت کنند. سؤال این تحقیق آن است که مبدا و منشا این کمال طلبی در اندیشه امام چیست؟ چه ابعاد و شاخصههایی دارد و لوازم آن کدامند و چگونه میتوان بین این خصلت و مسئله انتظار پیوند برقرار کرد؟ برای پاسخ به این سوال، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. مطالب حضرت امام خمینی (اعم از کتابها، سخنرانیها، پیامها و گفت و گوها) در خصوص کمال طلبی و انتظار تجزیه و تحلیل شدهاند. مبتنی بر اندیشه امام خمینی، انسان و جامعه منتظر میل فطری کمال طلبی را باید در خود تقویت کنند و لازمه آن چند چیز است: شناخت انسان کامل و جامعه موعود و مطلوب او، تقویت میل و شوق نسبت به انسان و جامعه کامل و در نهایت تلاش برای تحقق آرمانها و ارزشهایی که امام عصر(عج) برای تحقق آن قیام خواهند کرد. مهمترین کنش در این مسیر، استقرار حکومت اسلامی است.
کمال طلبی
جامعه منتظر
انسان منتظر
امام خمینی
2021
05
22
29
50
https://www.entizar.ir/article_142770_da53ab9ab4aa466ce790af4e94ba453d.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
بررسی حدیث «لا تقوم الساعة» در مکتب عرفانی ابن عربی و کیفیت دلالت آن بر ظهور مهدی موعود(عج)
محمود
صیدی
محمدجواد
پاشایی
حدیث «لاتقوم الساعه» یکی از مهمترین احادیثی است که ابن عربی در اثبات ملازمه میان ظهور مهدی موعود(عج) و برپایی قیامت به آن تمسک میجوید. بر پایه این حدیث، یکی از مقدمات و شروط ضروری وقوع قیامت، ظهور مهدی موعود(عج) و سپس رحلت ایشان از دنیا به آخرت است؛ چراکه انسان کامل مظهر اسم الله و خلیفه الاهی بر روی زمین است و با نبود او، موجبات قیامت برای آن دوره انسانی فراهم میگردد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که در مکتب ابن عربی، مدلول حدیث لاتقوم الساعه چیست و کیفیت دلالت آن بر ظهور مهدی موعود(عج) چگونه است؟ از این پژوهش که با روشی تحلیلی_توصیفی و انتقادی به سامان رسیده است، چنین حاصل میشود که اولاً، حدیث لاتقوم در منابع روایی شیعی یافت نشده و ابن عربی با تغییراتی نسبت به آنچه در منابع روایی اهل سنت آمده، آن را در آثار خویش مطرح کرده است. ثانیاً، با قطع نظر از اشتباه صورت گرفته در نقل حدیث، اساس مدعای ابن عربی و شارحان آثار او با نظر به احادیث و اعتقادات شیعی در مورد مهدویت صحیح است.
ابن عربی
حدیث
لا تقوم الساعه
الله
اسماء
قیامت
2021
05
22
51
64
https://www.entizar.ir/article_142771_b7752200062d8237efef8f7ff322cdf4.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
تبیین «نفوذ اجتماعی» در طرح کلی انبیا و مقایسه آن با عصر ظهور
محمدهادی
منصوری
زهرا
علیمرادی
در طرح تبلیغیِ موفق، «گیرایی سخن و اثرگذاری روانی با هدف تغییر رفتار مخاطبان» که در علم روانشناسی اجتماعی از آن به «نفوذ اجتماعی» تعبیر میشود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از روشهای نفوذ اجتماعی انبیا میتوان به کاربست توأمان نصیحت و قدرت، اقناع مخاطب، تفاهم فرهنگی، اعتمادسازی (از طریق ارائه علم راستین، خیرخواهی و استفاده از نیروهای فراطبیعی)، مهندسی ذهن تجربی مخاطب (از طریق جدل، تأدیب غیرمستقیم، صحنهسازی و همراهی ارشادی با مردم)، ارتباط مستمر اشاره کرد. نوشتار پیشرو بر آن است با روش توصیفی تحلیلی، با نگاه مقایسهای موارد مذکور در عصر ظهور را بررسی کند. بر این اساس استفاده همزمان از روشنگری علمی و قیام به سیف، ارائه تمام معجزات انبیا، مهندسی ذهن تجربی مردم با نشان دادن الگوی اکمل از اسلام در وجود مبارک امام زمان(عج)، باورپذیر کردن کارآمدی بانوان شایسته در تحقق تمدن جدید اسلامی و دولت کریمه حضرت حجت (عج) و ... از روشهای نفوذ اجتماعی در عصر ظهور به شمار میآیند.
طرح کلی انبیا
روانشناسی جذب
تاکتیکهای اثرگذاری
تمدن جدید اسلامی
عصر ظهور
2021
05
22
65
92
https://www.entizar.ir/article_142826_e53261e144767130c6842b2fccaa5bbf.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
بررسی و نقد ادّعای امامت جعفربنعلی الهادی(ع) و پیامدهای آن
عزالدین
رضانژاد
محسن
رحیمی جعفری
زینب
رضانژاد کلائی
جریانی که در اواسط نیمه اول سده سوم هجری؛ (اواخر عصر حضور امامان معصوم(ع)، به وقوع پیوست، بر شناخت امام زمان(عج) به عنوان امام تأثیر بسزایی داشت. این جریان انحرافی ادعای امامت جعفر بن علی الهادی(ع) بود که در دو دوره از دوران امامت امامین عسکریین(ع) و دوران آغازین غیبت امام دوازدهم(عج) قابل بررسی است. نوشتار پیشرو، با روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر منابع تاریخی _ روایی و فرقهای چگونگی ادعای امامت جعفر و پیامدهای آن را بررسی کرده است. بررسی مرحله به مرحله انحراف جعفر و تاثیر و پیامد آن برجامعه شیعی در آن عصر، این نتایج را به دست داد: الف) بررسی نقش فارس بن حاتم در ادعا سازی جعفر بن علی؛ ب) طرح ادعای امامت جعفر در دوران امامان عسکریین(ع) و پیامدهای آن؛ ج) بررسی آشکار شدن ادعای جعفر بن علی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)؛ د) بررسی پیامدهای این ادعا در دوران غیبت که از ملزومات چنین ادعایی بوده است؛ مانند خدشه در نصوص تعیین امام، نادیده گرفته شدن نصوص اثنا عشر خلیفه، تاثیر بر احکام فقهی شیعه، تهییج برخی از شخصیتهای شناخته شده به سوی انحراف، تلفیق حق و باطل و پیدایش فرقه ها.
ادعای امامت
جعفربن علی الهادی(ع)
فارس بن حاتم
پیامدهای ادعای جعفر
پیدایش فرقه
2021
05
22
93
118
https://www.entizar.ir/article_142827_d3c5bdd81b9ac2b413cdd378f324163f.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1400
21
72
بررسی و تحلیل نمادگرایی در ندای آسمانی
حسین
الهی نژاد
محمود
امیریان
فاطمه
برمر
«ندای آسمانی»، صدایی است که توسط جبرئیل و هنگام ظهور امام مهدی(عج) سر داده میشود و همه مردم آن را خواهند شنید و بدین وسیله ظهور حضرت به جهانیان اعلان میشود. در این مورد ندای آسمانی صوتی است که به صورت حقیقی و اعجازگونه و توسط جبرئیل به گوش جهانیان میرسد یا اینکه به صورتی نمادین و سمبلیک بوده و مراد صدایی مهیب و امری طبیعی است که به واسطه برخی انفجارها رخ میدهد؛ و یا نمادی برای هشدار و عذاب الاهی است؛ دیدگاههای مختلفی مطرح است. پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانهای به تبیین نمادین ندای آسمانی پرداخته و در صدد پاسخ به این سؤال اصلی است که آیا در ندای آسمانی نمادگرایی قابل تبیین و توجیه است؟ دلایلی مانند کیفیت گسترش ندای آسمانی، محتوای ندا و امکان استعمال نمادین ندای آسمانی در معنای هشدار و عذاب الاهی برای نمادگرایی در ندای آسمانی مطرح شده است؛ ولی هیچیک از قوت کافی برخوردار نیست. بنابراین، دیدگاه نمادین در ندای آسمانی مورد پذیرش نیست.
ندای آسمانی
صیحه آسمانی
نمادگرایی
ندای ابلیس
سمبلیک
نگاه نمادین
2021
05
22
119
145
https://www.entizar.ir/article_142828_eb40255503e439a6f73f7f471af03a3e.pdf