2024-03-28T17:43:09Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9422
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
سرمقاله: مهدویت پژوهی؛ ضرورتها و بایسته ها
غلامرضا
بهروزلک
2007
04
21
3
8
https://www.entizar.ir/article_74135_8cd11bc34525b9fbfbe40a738e13fd92.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
میزگرد: چیستی مهدویّتپژوهی
2007
04
21
9
42
https://www.entizar.ir/article_74139_1e61acb0cce9e15b0d030c6886664652.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
بررسی نظریه انتخاب در تعیین امام
علی
ربانی گلپایگانی
2007
04
21
43
80
https://www.entizar.ir/article_74140_4d18dc6dd76bcb7d11125c2c290f8b95.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
مهدویت پژوهی؛ دو نگرش مکتب واره و دکترینال
غلامرضا
بهروزلک
هدف اصلی این مقاله، تلاش برای ظرفیتسنجی دو رویکرد مکتبواره و دکترینال در مهدویتپژوهی است. گسترش تعجیلآمیز استفاده از اصطلاحات جدیدی چون گفتمان و دکترین در معارف مهدوی، بدون توجه به پیشینه و استلزامات معرفتی و نظری آنها، سبب شده است در شناساندن و عرضه معارف مهدوی، کژتابیهایی صورت پذیرد. معارف مهدوی از معارف شریف وا مقدس دینی ـ اسلامی است که اقتضا میکند از منظر روشی و معرفتی نیز در آنها تأمل و احتیاط لازم صورت پذیرد. به نظر میرسد اصطلاح دکترین، به رغم کاربرد خاصش در مطالعات دینپژوهی غربی، ظرفیتهای لازم را برای معرفی و ارائه معارف مهدوی ندارد؛ از اینرو، شایسته است از رویکردهای دیگری که مزایای بیشتری دارند، استفاده شود. در این زمینه، به نظر میرسد، رویکرد (مکتبواره) با وجود کلاسیک و قدیمی بودن، ظرفیتها و قابلیتهای بیشتری برای عرضه و شناساندن معارف مهدوی دارد.
مهدویّتپژوهی
دکترین
مکتب
رویکرد دکترینال
رویکرد مکتبواره
2007
04
21
81
110
https://www.entizar.ir/article_74142_870c8080b2b15b3f5ad525009268e8fa.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
مهدویت و زبان دین
حسین
الهی نژاد
مباحث آیندهنگر ـ به ویژه مباحث مهدویت ـ در تحرک و پویایی بشر و جوامع بشری، نقش مهم و بیبدیلی دارند. عملیشدن نقش مهدویت و ایفای رسالتِ آن، میان باورمندان مهدوی به دو امر بستگی دارد: اعتقاد و باور قوی به مهدویت؛ اعتقاد به واقعنمابودن و شناختاریبودن مهدویت و گزارههای آن.تحقیق دو امر فوق، مهدویت را در انجام رسالت خویش که همانا پویایی و بالندگی انسانها و جوامع انسانی است، کمک میکند. موضوع این نوشتار امر دوّم؛ یعنی شناختاریبودن مهدویت است که نخست، با مطرحکردن عوامل زبان دین در غرب و نفی آن از ساحت مهدویت و نیز طرح رویکردهای مختلف دربارة زبانِ دین، مقاله را پی میگیریم. در مرحله دوّم با استمداد از براهین نقلی و عقلی، به شناختاریبودن گزارههای دینی میپردازیم؛ که ابتدا به شناختاریبودن منابعِ مهدویت؛ یعنی قرآن و روایات پرداخته و سپس به شناختاری و واقعنمایی مهدویت و گزارههای مهدویت خواهیم پرداخت.
موعودگرایی
مهدویّت
فلسفه دین
زبان دین
مکتب پوزیتیویسم
تحقیقپذیری و ابطالپذیری
نمادین و سمبلیک
تمثیلگرایی
2007
04
21
111
156
https://www.entizar.ir/article_74143_001300819859c85523e704268a45c08b.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
آثار مهدوی از نیمه دوم قرن پنجم تا نیمه دوم قرن هفتم هجری
سید علی
حسنی
مسأله مهدویت، دارای فراز و فرودهایی بوده و میباشد؛ ولی درهمه دوران مورد توجه مسلمانان به ویژه پیروان مذهب اثنا عشریه ـ بوده است. قرون مورد نظرنیز از این امر مستثنا نیست. در این نوشتار، مروری خواهیم داشت به آثار و برخی از موضوعات که در این دو قرن به آن پرداخته شده است. کلید واژهها: امامت، امام زمان، غیبت.
امامت
امام زمان
غیبت
2007
04
21
157
190
https://www.entizar.ir/article_74144_4e290581ee04ba86f392c58af9d06b82.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
زیارت ناحیه مقدسه
نجم الدین
طبسی
زیارت ناحیه معروف، از جانب امام عصر(عج) به ما رسیده آن، غیر از "زیارت الشهداء یوم عاشورا" است که راوی آن، سید بن طاووس در کتاب اقبال میباشد. دو اشکال بر آن وارده شده که عبارتند از: 1. تاریخ این زیارت سه سال قبل از تولد امام زمان(عج) است 2. وجود افراد مجهول در سند آن که البته به هر دو اشکال پاسخ داده شده است.اما زیارت ناحیه معروف که ابن المشهدی آن را در کتاب مزار آورده است، از سه جهت مورد بررسی است:1. آشنایی با مؤلف و میزان اعتبار و وثاقت او که مرحوم ابن طاووس، شهید اول، حر عاملی، محدث نوری، سید محسن عاملی، مرحوم مدرس، شیخ عباس قمی، آقا بزرگ طهرانی و استادمان آیتاللهالعظمی وحید خراسانی او را معتبر میدانند.2. آشنایی با کتاب که آن نیز مورد اعتماد شیعه است؛ همانگونه که مرحوم مجلسی در تحفة الزائر، بحارالانوار و نیز مرحوم نوری و سید محسن امین به آن اعتماد داشتند.دربارة میزان اعتبار زیارت ناحیه طبق گفته مرحوم مجلسی و سید مرتضی، حضرت، در اولین زیارت از امام حسین(ع)، این زیارت را قرائت کرده است؛ ولی شبهاتی نیز در آن مطرح است؛ از جمله: 1. اگر اعتبار داشت، چرا مرحوم قمی در مفاتیح الجنان آن را نیاورده است؟ 2. وجود بعضی از عبارات که مناسب شأن نیست؛ همانند "ناشرات الشعور".3. اشکال مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی به مؤلف و کتاب. پاسخ اشکال اول، اینکه قسمتی از آن را در نفس المهموم آورده است و پاسخ اشکال دوم، اینکه منظور این است که در زیر حجاب و چادر، گیسوان پریشان بوده، نه اینکه مکشوف باشد. اشکال آقای خوئی نیز مبنایی است.در خاتمه به منابع نقل این زیارت از شیخ مفید و سید مرتضی و ابن طاووس و مجلسی و فیض کاشانی و ابراهیم بن محسن فیض اشاره کردهایم و بالاخره این زیارت، از جهات سند و متن مورد تقویت و معتبر است.
ادعیه و زیارات
زیارت ناحیه مقدسه
نقد و ارزیابی
سند و دلالت زیارت
2007
04
21
191
214
https://www.entizar.ir/article_74146_b7a233273e6a726b5c43c4f2fb3638df.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1386
7
20
راویان احادیث مهدویت، قاسم بن علاء همدانی
محمد
مسعودی
در تبیین زوایای معرفتی مهدویت، روایات جایگاه بسزایی دارند و از آنجا که امامان معصوم(ع) آینه تمامنمای صفات خداوندی هستند و هیچ نقطه تاریکی در وجود آنان یافت نمیشود، امام(ع) چون لب میگشاید، حقیقت، به نطق آنان ظاهر می شود و باطل، به کلام آنان رخت بر میبندد.درباره امام زمان(عج) اخبار بسیاری صادر شده و در گفتار معصومان(ع) از بدو تولد آن وجود قدسی تا پس از ظهورش تبیین شده است. و به دلیل ویژگی خاص زندگی و خلافت آن حضرت، در مجامع روایی، از نبی مکرم(ص) تا آخرین وصی، احادیث بسیاری نقل شده است.خاستگاه علم رجال در تحکیم مبانی صدوری روایات قابل انکار نیست؛ همچنین علم درایه. ما در این نوشتار، در مقام بررسی احوال یکی از وکلای امام مهدی(عج)؛ یعنی قاسم بن علاء همدانی هستیم و به شخصیت او از منظر علم رجال خواهیم نگریست.
2007
04
21
215
234
https://www.entizar.ir/article_74147_98a9bd9f0337bea5713ab0b1a18d01b1.pdf