2024-03-29T20:29:35Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9583
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
تأملی در روایات اسرار غیبت
محسن
رحیمی جعفری
نجمالدین
طبسیطبسی
علت غیبت، از مباحث مهم، در مورد ویژگی های امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است که ذهن تمام دوستداران آن حضرت را به خود مشغول کرده است. از سوی دیگر، یکی از مباحث مهمی که مورد غفلت واقع شده و از اطراف متن نصوص وارد شده، فراتر نرفته؛ بحث علل غیبت است. اهل بیت علیهم السلام در مقابل ذهن پرسشگر صدها میلیون شیعه در طول تاریخ قرار دارند که در اعصار مختلف با تکنولوژی های پیشرفته هر عصر به دنبال گمشده خود می گردند. بنابراین، بدیهی است که آن بزرگواران از زوایای گوناگونی به این پرسش، پاسخ گویند و علت حقیقی را رازی غیر قابل فاش بدانند و علت های ظاهری را تبیین بفرمایند. بنابراین، به نظر مناسب نمی آید برای پاسخگویی به ذهنهای پرسشگر تنها به یک جواب بسنده شود. از طرفی هم چنان که مضمون روایات بازگو میکند برخی از این احادیث در جو تقیه صادر شده است و همه این موارد، گویای تنوع پاسخها در بیان علت غیبت است. در این مقاله از دو منظر اسرار غیبت و علل غیبت به موضوع پرداختهایم.
حکمت
سِر غیبت
علت
ترس
سنت
بیعت
2013
01
20
7
28
https://www.entizar.ir/article_75118_8ece556fb1a79ec73a9927a920c95b11.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
تحلیل و بررسی روایات سنّ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (با تأکید بر نقد ادّعای بهائیت)
محمد علی
فلاح علی آباد
عزّ الدین
رضانژاد
حجت
حیدری چراتی
بسیاری از روایات منابع دست اول شیعه و برخی روایات اهل سنت، به سنّ ظاهری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور، اشاره کرده و حضرت را در 30، 32، 40 و کمتر از 40 سال دانسته؛ یا در مورد آن حضرت، تعابیر متفاوتی همچون غلام (کودک)، شابّ (جوان)، شابّ حدث (جوان در ابتدای جوانی)، شابّ موفق (جوان کامل)، فتی (مرد کامل) وارد شده است.هرچند به ظاهر، این روایات دارای تعابیر متفاوتی است که دستاویز بهائیت، خصوصاً ابوالفضل گلپایگانی در کتاب «فرائد» قرار گرفته است؛ با دقت در مدلول این روایات و تحلیل و بررسی آنها و آن تعابیر در لغت و استعمال این تعابیر در زبان عربی، به ضمیمه روایات طول عمر حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ عدم تعارض و اتحاد مضمون همه روایات روشن و تبیین میشود که همه روایات حاکی از این است که طول عمر آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف، بر ظاهر ایشان تاثیری نداشته و ایشان در سن جوانی ظهور خواهند کرد.
ظهور
حداثت
سنّ حضرت مهدی
روایات
طول عمر
2013
01
20
29
60
https://www.entizar.ir/article_75119_77ce909ec8daf4a3dcb937ff40e90aa0.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
سیر تاریخی استفاده از عنوان «مهدی» در نگاه اسلامشناسان غربی
حمید
سعادت
غلامرضا
بهروزیلک
از آنجا که اعتقاد به مهدی موعود، همزاد اسلام بوده و بارزترین تجلّی را در بشارتهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشته است؛ فرقههای اسلامی در پذیرش آن اتفاق نظر دارند. بدیهی است سوء استفاده برخی از مدعیان که نوعا برای کسب قدرت و مشروعیت، به این آموزه دینیِ اصیل تمسّک جستهاند، نباید به عنوان دلیلی بر نادرستی اصل مهدویت تلقی شود. متأسفانه بیشتر مستشرقین، توان تفکیک میان حقیقت مهدویت و سوءاستفادههای صورت گرفته از آن را نداشته و در پژوهشهای تاریخی خود، این دو را به هم آمیختهاند.البته این موضوع تا حدّی طبیعی است؛ زیرا کم نبودهاند کسانی که در طول تاریخ، سخن از مهدویت گفته و آن را در جهت مقاصد خود به کار بستهاند؛ به گونهای که مستشرقین به این ذهنیت رسیدهاند که این بحث پیش از آن که یک واقعیت باشد، دسیسه و بهانهای در دست معترضین و مخالفین سیاسی بوده است. مقاله پیش رو کوشیدهاست با بررسی و نقد برخی اظهارات اسلامشناسان غربی، که در دایرةالمعارفهای معتبر درج گردیده، در جهت رفع ابهامات و تصحیح نگرش آنان اقدام کند.
مهدی
مهدویت
سیر تاریخی
دایرةالمعارف
اسلامشناسان غربی
2013
01
20
61
78
https://www.entizar.ir/article_75120_486262285c09c87271b93aae592c7c9e.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
بررسی شاخصههای جامعه زمینه ساز ظهور با تأکید بر روایات نصرت
سید محمدرضی
آصفآگاه
در این مورد که آیا زمینهسازی برای ظهور و حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم است، یا بالعکس، اینکه وظیفه ما زمینهسازی نیست و از ما فقط عمل به دستورات دینی را خواستهاند؛ دو دیدگاه وجود دارد. بررسی این دو دیدگاه به طور مبسوط، مجالی وسیع میطلبد. نیز زمینهسازی را از ادله و راههای گوناگونی میتوان اثبات کرد. در این مقاله، به اثبات ضرورت زمینهسازی با استفاده ازآیات و روایات و همچنین نصرت و یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میپردازیم و شاخصههای نصرت الاهی را بیان میکنیم.در این نوشتار، پس از معنا کردن واژه «نصرت» و واژههای همگون با آن؛ و نیز تعریف زمینهسازی و مراتب آن؛ به بیان ارتباط نصرت با زمینهسازی (به سه بیان) و ضرورت زمینهسازی میپردازیم. سپس به اثبات ضرورت زمینهسازی با استفاده از روایات نصرت خواهیم پرداخت.
روایات
زمینه سازی ظهور
نصرت
عون
صحبت
2013
01
20
79
104
https://www.entizar.ir/article_75121_feab7ed5e38076513ae8a11a5265dbb9.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
مهدویت؛ فرجام تنازع حق و باطل
حسین
الهی نژاد
از جمله موضوعات مهم مهدویت که در قالب «مبانی مهدویت» قرار میگیرد، بحث «تنازع حق و باطل» است. نوشتار پیش رو با عنوان «مهدویت؛ فرجام تنازع حق و باطل»؛ به این موضوع اختصاص داشته و با بیان مقدمهای به تبیین تنازع حق و باطل و کیفیت تعامل مهدویت با آن، پرداخته است. بعد از مقدمه، نظریه و دیدگاه سه گانهای در موضوع تنازع حق و باطل به میان آمده است. براساس نظریه اول که به عنوان «نظریه تکاملی تاریخ و پیروزی حق»؛ مطرح است؛ خوش فرجامی بشر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با دلایل عقلی و نقلی، همراه با نظریات و اقوال اندیشمندان و فلاسفه، تقریر و تثبیت شده است.نظریه دوم که «نظریه ادواری تاریخ با میدانداری باطل» است؛ به ادواری و دوری بودن تاریخ نظر داده است. بر اساس این نظریه، تاریخ به مثابه موجودی زنده دارای مراحل کودکی، جوانی، پیری و مرگ میباشد و پایه اثباتی و چاشنی این نظریه، ظهور و سقوط تمدنها است که مورد استناد صاحبان این نظریه قرار گرفته است. نظریه سوم که «نظریه برچیدگی تاریخ و اضمحلال نسل بشر» عنوان میگیرد؛ با نگرش افراطی، اضمحلال نسل بشر را مطرح میکند و انسان را نسبت به آینده و فرجام تاریخ مأیوس و سرخورده کرده و به طور کلی آینده و فرجام تاریخ بشر را از اساس نفی میکند. بعد از طرح دیدگاههای سه گانه و تبیین دلایل و مستندات آنها، به اصالت دیدگاه اول پرداخته، و منجیگرایی و مهدویت به عنوان غایت سیر اجتماعی بشر و نیز به عنوان نماد خوشفرجامی تاریخ با رویکرد دینی مطرح میشود. و در نهایت مقاله به ذکر خلاصه و نتیجه به پایان میرسد.
مهدویت
حق
باطل
تاریخ ادواری
تاریخ خطی
تنازع حق و باطل
آیندهنگری مثبت
آیندهنگری منفی
2013
01
20
105
138
https://www.entizar.ir/article_75122_eae8ae0c0ada3889e25509bfba961227.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
نقد و بررسی بهرهگیری از استخاره، معجزه و خواب در ادله مدعی یمانی بصری
محمد
شهبازیان
مهدی
یوسفیان
یکی از مدعیان معاصر، به نام «احمد بن اسماعیل بصری»، ادعاهایی مانند یمانی ونوه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بودن، امامت جهانیان بعد از وفات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وموارد دیگر را به خود نسبت داده و مریدانش با تمسک به معجزاتی که به این فرد نسبت داده شده و با تحریف برخی از روایت ها، در اثبات امامت و حقانیت او با استفاده از استخاره با قرآن و رویا و خواب تلاش دارند.بهرهگیری از استخاره و خواب، جهت تشخیص حجت الاهی، علاوه بر عدم دلیل در اثبات، دلایلی بر خلاف آن، وجود داشته و به گونهای از سوی علمای دین بر بیاعتباری این روش اجماع میباشد. از طرف دیگر، بیان مکان دفن حضرت زهرا سلام الله علیها از جانب این فرد، نه تنها با معنای اصطلاحی معجزه همخوانی ندارد، بلکه روایات معصومین علیهم السلام خلاف آن را بیان کردهاند.روش این مقاله توصیفی – تحلیلی بوده و به هیچ عنوان نمیتوان امامت یک فرد را توسط استخاره با قرآن و رویا اثبات کرد.
احمد بصری
مدعیان
استخاره
معجزه
خواب
2013
01
20
139
170
https://www.entizar.ir/article_75123_993c43e373d28395c26a07693a7e91aa.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1391
12
39
بازکاوی ضرورتهای فرهنگی و ادبی انتظار و ارزیابی میزان آشنایی جوانان با مبانی مهدوی و معیارهای مربوطه
منصور
نیک پناه
سیدمیثم
مظلومزاده
منصوره
پورجعفر
اندیشه ظهور منجی در بیشتر فرق و ملل به گونهای خاص منعکس گردیده تا جاییکه ترسیم زوایای آینده بشر، یکی از دغدغههای دایمی انسان عصر امروز گردیده است. ضرورت بیان این مسائل برای قشر جوان و وظیفهای که بر عهده آنهاست، از اهم واجبات تلقی میگردد. دین اسلام از آیینهایی است که برای آینده بشر چهارچوب و فضای روشنی ترسیم کرده است. نگرانی آحاد جامعه اسلامی، غفلت نسل جوان، که سکانداران آینده جامعه بشری هستند، از زمینهسازی ظهور است. در این پژوهش تلاش بر این است تا با طرح سوالات متنوع، میزان آگاهی قشر جوان را بر مبانی فرهنگ مهدوی و انتظار بسنجیم. از طرف دیگر، بر آنیم تا تهدیدها و آسیبهای مباحث ظهور را در میان جوانان به ارزیابی بنشینم و همچنین بدانیم آیا در نوع نگاه پسران و دختران به این مسایل تفاوتی وجود دارد، یا نه.
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ظهور
انتظار
جوان
2013
01
20
171
192
https://www.entizar.ir/article_75124_66f9b89c20d666656fcd884fb06b8f64.pdf