2024-03-28T13:50:16Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9594
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
گونههای یادکرد امام مهدی ع در قرآن و روایات تفسیری
فرزانه
روحانی مشهدی
دوران ظهور امام مهدی عج، زمان تحقّق غایت آفرینش انسان در زمین است و در قرآن فراوان از آن سخن رفته است. در تحقیق حاضر، با کمک روایات، سه گونه یاد کرد امام مهدی عج در قرآن معرّفی میشوند که عبارتند از: 1- یادکرد مستقیم امام مهدی؛ 2- یادکرد امام مهدی عج ضمن بیان سرگذشت پیامبران الاهی و مردمان پیشین؛ 3- یادکرد امام مهدی ضمن بیان مثال هایی از پدیدههای طبیعی. آنگاه ضمن بررسی نمونه هایی از هر گونه، با تکیه بر روایات نشان داده میشود شمار آیاتی که درباره امام مهدی و آینده جهان پیام دارد، بیش از مواردی است که به طور مستقیم به پیوند آن با امام مهدی عج در روایات اشاره شده است و با تدبّر در این آیات میتوان حقایق فراوانی درباره امام مهدی عج و دوران ظهور از قرآن استنباط و از درستی بخش عمده روایات مهدویت در عرضه به قرآن، دفاع کرد.
امام مهدی عج و پیامبران الاهی
پدیدههای طبیعی در قرآن
قیامت
آیت
مثل
2014
01
21
7
28
https://www.entizar.ir/article_75200_f83389f93fb794774b6089027eaf2dd9.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
راهکارهای غلبة پیام مهدوی بر فرهنگ عامهپسند در رسانهها
امیرمحسن
عرفان
در این پژوهه با استناد به مؤلفههای رویکرد کیفی به آموزه مهدویت، مهمترین راهکارهای غلبة پیام مهدوی بر فرهنگ عامهپسند در رسانهها به تصویر کشیده شده است.شایان توجه اینکه فراوان دیده میشود در رسانهها به جای بر خورداری از چشم مسئلهیاب و دغدغة اثربخشی در حوزة معارف مهدوی، بر موضوعات عامهپسند تأکید میشود. فرایند اثرگذاری مطلوب رسانهها بر عرصة معارف مهدوی، شروع ارائه بحث در این جستار است. شاید بیان آن، فرانماید که این مقاله از چه منظری به موضوع نظر کرده است. در این زمینه به استحکام باور به مهدویت، تغییر اندیشه و احساس نامطلوب در عرصة مهدویت و تغییر رفتار ناصواب اشاره شده است.«توجه به مخاطبشناسی پویا در عرصة فعالیتهای مهدوی در رسانه»؛ «نهادینه سازی رویکرد آموزشی به اندیشه مهدویت در رسانه»؛ «همسویی با تغییرات و مقتضیات زمانی در انتقال مفاهیم مهدوی»؛ «تعمیق نگاه بروننگر به آموزه مهدویت» و «بازپیرایی پیام مهدوی در رسانهها»؛ از جمله یافتههای نگارنده در جهت غلبة پیام مهدوی بر فرهنگ عامهپسند است.
مهدویت
رسانه
رویکرد کیفی
پیام مهدوی
2014
01
21
29
48
https://www.entizar.ir/article_75203_6a1fbbe9e657fa9028869576e2ee0a75.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
تحلیل نظریة شهادت امام مهدی ع از دیدگاه روایات
خدامراد
سلیمیان
این نوشتار در پی بازنمایی یکی از دیدگاههای مربوط به پایان زندگی امام مهدی است؛ دیدگاهی که به استناد برخی سخنان و روایات، پایان زندگی حضرت را «شهادت» دانسته است. این دیدگاه بر روایاتی مبتنی شده که به صورت کلّی فرجام پیشوایان معصوم را شهادت دانسته و نیز برخی سخنان که در باب چگونگی شهادت وی نکاتی به میان آوردهاند.بررسیها ضمن ناتمام دانستن این روایات و حکایات برای استدلال به شهادت امام مهدی ، با توجه به تفاوتهای بنیادین بین دوران یازده امام نخست وآخرین امام، بر این اتفاق دلیلی نمیبیند؛ زیرا شأن تلاشهای فراوان صالحان در برپایی زندگیای بر پایة عدل و امنیت از سویی و رشد خرد انسانها از سوی دیگر، اصولاً، انگیزهای برای از بینبردن منجی موعود را برجای نمیگذارد.این پژوهش، با تحلیل مستندات این دیدگاه، در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان دیدگاه شهادت مهدی موعود را نقد کرد؛ کوشیده است روایات مطرح را از نگاه منبع، سند و محتوا بررسی کند.رهآورد این بررسی آنکه مستندات بر شهادت آن حضرت ناکافی است و از آنجا که روال معمول فرجام انسانها، مرگ طبیعی است؛ وقتی نتوان با دلیل قطعی شهادت را اثبات کرد، ناگزیر فرجام زندگی آن امام همام ـ متفاوت از فرجام زندگی پدران بزرگوارشان که شهادت بوده است؛ مرگ طبیعی است.
2014
01
21
49
68
https://www.entizar.ir/article_75205_2f8558face7f26eeaecec110af7d5fb7.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
بررسی تحلیلی روایی عنصر «بصیرت» دریاران امام زمان ع
محسن
رحیمی جعفری
رحیم
کارگر
یکی از مباحث مهمی که اخیراً وارد ادبیات سیاسی اجتماعی کشور شده و در اندیشه دینی ما دارای ریشه عمیقی است، «بصیرت» است. بصیرت، شناخت و معرفت درست و عمیق است که دارای ابعاد و مؤلفههای زیادی است.بدیهی است ویژگیهای یاران امام عصر هر کدام قابلیت بررسی جداگانه دارد. آنچه در مقام بیان آن هستیم، حرکت امام زمان و درپی آن حکومت و گسترش عدالت در سراسر گیتی است که تحقق آن علاوه بر رهبر الاهی به ویژگیهای همراهان ایشان بستگی دارد تا این توفیق عظیم حاصل شود. آن مشخصه خاص در یاران امام زمان بصیرت است که با توجه به فلسفه بعثت انبیای الاهی و اهل بیت بر حکومت جهانی و الاهی بوده است؛ اما به دلیل عدم بصیرت اطرافیان خاص در تحقق آن ناکام ماندند.در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی با رجوع به آیات و روایات قرآن به عنصر بصیرت در ابعاد مختلف، اعم از اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و عملی در رابطه با یاران حضرت مهدی ، پرداخته شده است.
بصیرت
بصیرت اعتقادی
بصیرت عملی
بصیرت سیاسی
بصیرت اجتماعی
2014
01
21
69
90
https://www.entizar.ir/article_75207_8e61a3435f15170f6a9e2631b1bfc028.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
زمینههای منجی گرایی در آیین هندو
ابوالقاسم
جعفری
برخی کتابهای مقدس آیین هندو، از منجی موعودی به نام «کلکی» سخن گفتهاند. کلکی، آخرین تجسم زمینی ویشنو، یکی از سه خدای بزرگ هندویی است که در آخرالزمان برای نجات دین و کمک به مومنان تجسدپیدا خواهد کرد. تجسد خدا بر زمین، در اصطلاح هندویی «اوتاره» نامیده میشود. لذا مفهوم منجی در آیین هندو با مفهوم اوتاره ارتباط پیدا کرده و این ارتباط معنایی، باعث شده که برخی از معلمان معنوی هند، خود را اوتاره و حتی منجی موعود بنامند. بنابراین، مفهوم منجی موعود در نوشتار حاضر در دو سطح در آیین هندو بررسی میشد: نخست، در سطح متون دینی که در آن به آمدن منجی مشخصی برای احیای دین بشارت داده شده است؛ و دوم، در سطح باورهای عامیانه و رایج آیین هندو که اعتقاد دارد هر مرتاض، گورو و معلم معنوی که ادعای تجربۀ درک خدا و وحدت داشته باشد؛ اوتارۀ خداوند است. این نوشتار بر آن است تا نشان دهد در آیین هندو یک منجی موعود شخصی در آخرالزمان پیش گویی شده است که در پایان عصر کنونی که عصر تاریکی نامیده میشود؛ خواهد آمد و افرادی در این آیین خود را اوتاره نامیده و مینامند؛ معنای منجی را به سطح دین عامیانه تقلیل دادهاند.
منجی موعود
اوتاره
ویشنو
کلکی
راماکرشنا
سای بابا
مهربابا
2014
01
21
91
118
https://www.entizar.ir/article_75209_da04768db8c8a44e5ea3350e0a44b342.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1392
13
43
رویکرد قادیانیه در مسئلة رجوع حضرت عیسی ع
محمد مهدی
رضایی موسوی
عزالدین
رضانژاد
«میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان، در زمینه نبوت و مهدویت به شمار میآید که در ابتدای قرن بیستم میلادی، در ایالت پنجاب هندوستان ظاهر شد.از جمله ادعاهای وی آن است که حضرت عیسی، بعد از آن که به صلیب کشیده شد، از دنیا نرفت؛ بلکه پس از بهبود به هندوستان رفت، در 120 سالگى درگذشت و در همانجا مدفون شد.غلام احمد، با خلط معنای «توفى» که دربارة حضرت عیسی در قرآن آمده؛ آیات مذکور را دال بر وفات ایشان میپندارد. همچنین وی احادیث مربوط به رجوع مسیح را تأویل کرده و گفته است منظور، خود عیسى نیست؛ بلکه فردى شبیه عیسى و تجلى اوست و اعتقاد دارد روح عیسی در وی تجلی یافته است.این نوشتار، به بررسی ادعای قادیانی در این زمینه و نقد ادلة وی خواهد پرداخت.
قادیانیه
احمدیه
لاهوریه
میرزائیه
مسیح موعود
2014
01
21
119
140
https://www.entizar.ir/article_75211_347126ecf9b132feefe993e0a2ed6248.pdf