2024-03-29T12:51:06Z
https://www.entizar.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9614
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
تفسیر آیه خلافت از دیدگاه شیخ صدوق
مجتبی
کلباسی
شیخ صدوق ره علاوه بر تبحر در فقه و حدیث و کلام، در عرصه تفسیر شخصیتی کمنظیر است. این مقاله درصدد است با بررسی مطلَع کتاب شریف «کمال الدین» و تفکیک مباحث و نکاتی که ایشان، از آیه سیام سوره بقره استخراج کرده است، جایگاه شیخ صدوق را در عرصه تفسیر نشاندهد.این نوشتار، با تقسیم بندی مباحث، در شش موضوع کلی و بیان نکتهها، سامان یافته، که علاوه بر نشاندادن مذاق صدوق، با استناد به آیات قرآن، نکاتی مهم و اساسی در عرصه «امامت» و «مهدویت»، مطرح میسازد.
تفسیر
آیه خلافت
شیخ صدوق
خلیقه
خلیفه
2015
04
21
7
26
https://www.entizar.ir/article_75298_2d697ed4926ac7118b3025295cf00d86.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
وجوه الگویی آرمان شهر مهدوی در جامعه امروز
غلامرضا
بهروزی لک
ابراهیم
باقرزاده
کاربردهای «جامعه آرمانی دین» مهدویت در بدنه جامعه منتظر، از جمله مسائل مهم و قابل توجهی است که به دلیل نقش اجتنابناپذیر آن در تحقق الگویی روشمند که بتواند اهداف و انتظارات جامعه دینی را فراهم کند، مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفتهاست؛ به ویژه اینکه امروزه وجود تمایلات دینی در جوامع جهانی و حضور تأثیرگذار و انکارناپذیر دین، به سرعت در حال توسعه است. جامعه منتظر، در صورتی میتواند در ترسیم وضعیت آینده جهان، جامعهای با کیفیت و اثرگذار و الگویی برای دیگر ملتها باشد که بر اصول و آرمانهای خود پافشاری کند و بایستههای جامعه آرمانی دین (مهدویت) را سر لوحه فعالیت خود قرار دهد. تبین کاربردهای جامعه آرمانی دین (مهدویت)، از قبیل کارکرد سیاسی با هدف تأثیر گذاری بر آینده جوامع، کارکرد فرهنگی متأثر از فرهنگ انتظار، کارکرد عقیدتی، با هدف عمق بخشی و اصلاح باورها و بومیسازی آن در متن جامعه منتظر؛ میتواند گام مؤثری به منظور برنامهریزی و حرکت به سوی ساختن آیندهای درخشان و نهایتا زمینهسازی برای ظهور امام عصر عج تلقی گردد.
کارکردهای جامعهآرمانی
مهدویت
جامعهمنتظر
زمینهسازی
2015
04
21
27
50
https://www.entizar.ir/article_75299_683ce8472bb1140dfdfe807bf18bd716.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
کارکردهای موعود باوری در آیین یهود
روح الله
شاکری زواردهی
محسن
شریعتی
اندیشه «مسیحا» و «موعود» در تاریخ آیین یهود، همواره با اختلافها و فراز و نشیبهایی همراه بوده است؛ اما آیا باور داشت موعود، در عرصههای تربیتی و اجتماعی، برای یهودیان دارای فواید و دستاوردهایی بوده است؟ این جستار با روش توصیفی- تحلیلی به سؤال مذکور پاسخ داده و معتقد است باورداشت موعود در آیین یهود، امری صرفاً اعتقادی نبوده، بلکه بسته به کیفیت اعتقاد به آن، کارکردهایی برای یهودیان بهعنوان پیروان دین الاهی، نه بهعنوان دینی سیاسی و ابزار دردست صهیونیسم؛ در برداشته است و در واقع این باور، مکانیسم و اهرمی برای تحقق برخی از آرمانهای آیین یهود به شمار میرود.بهعبارتدیگر: اعتقاد به موعود، همواره برای یهودیان دستاوردها و کارکردهایی در عرصه معرفتی- اعتقادی، چون شریعتگرایی و ترغیب به توبه داشته و در عرصه اخلاقی- تربیتی، کارکردی چون امید افزایی و الگوسازی؛ و در عرصه اجتماعی- سیاسی، کارکردی چون پویایی و صبرافزایی، در پی داشتهاست.
کارکرد
موعودباوری
آیین
یهود
ماشیح
2015
04
21
51
68
https://www.entizar.ir/article_75300_475f9f73f9777307df9dd219ce5fc4f8.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
واکاوی توقیت و آسیبهای آن در ادیان ابراهیمی
جمال
فلاح یخدانی
محمدمهدی
لطفی
یکی از آموزههای مشترک ادیان ابراهیمی، اعتقاد به یک «منجی موعود» است که در پایان تاریخ، برای ایجاد صلح و امنیت و برقراری عدالت و ریشهکن کردن ظلم و فساد از جامعۀ بشری ظهور میکند. این اعتقاد، در بین پیروان ادیان ابراهیمی، آنقدر دارای اهمیت و اشتیاق است که هریک از پیروان، آرزوی درک چنین ایامی را در سر میپروراند. بنابراین، یکی از موضوعاتی که در بین پیروان ادیان ابراهیمی مورد بحث و گفت وگو قرار میگرفته، «توقیت» یا «تعیین زمان آمدن منجی موعود» است و این مسئله به این نکته منجر شده که بعضی افراد، زمان خاصی را برای آمدن منجی معین و بالتبع شور و شوق کاذبی را، ولو برای مدت کوتاهی در بین مردم ایجاد کنند. توقیت، مخصوصاً زمانی که از جانب علما مطرح شده، پیامدهای جبرانناپذیری برای آن دین و پیروان داشتهاست. این نوشتار ابتدا اصل مشروع بودن «توقیت» را بر اساس متون مقدس هر دین و گفتار علما بررسی و سپس آسیبهایی را که توقیت برای آن دین و پیروان آن ایجاد میکند، تبیین وترسیم میسازد.
توقیت
یهود
مسیحیت
اسلام
آسیب
2015
04
21
69
94
https://www.entizar.ir/article_75301_446faedc6729ac87fd7885a8680eae36.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی
سیدعلی
موسوی نژاد
سیدابوالفضل
موسوی آقداش
نافرجامی «قیام توابین» و «قیام مختار» و افزایش انحرافها و ظلم و جور بنیامیه سبب شد زید بن علی در سال 122ق. بهپاخیزد. هرچند این قیام نیز نافرجام و زودگذر بود، زمینهساز شکلگیری فرقه زیدیه و قیام دیگر زیدیان، مانند یحیی بن زید و نفس زکیّه و سایر شیعیان شد. این قیامها در بیشتر موارد، نافرجام و گذرا بودند؛ هرچند در برخی موارد به تشکیل حکومت نیز انجامید، مانند علویان طبرستان، زیدیه یمن و ادریسیان مغرب. زیدیه در بحث امامت و مهدویت، مانند مهدویت نوعی، عقایدی متفاوت از شیعه امامیه دارد. «مهدویت نوعی» از عقایدی است که عمدتاً با آموزههای مشهور اهل سنت سازگار است؛ اما شواهد متعددی گویای مطرح بودن این عقیده در فرقه زیدیه است که خود انشعابی است از شیعه میباشد. در این نوشتار سعیشدهاست جایگاه امامت و مهدویت و مراد از مهدویت شخصیّه و نوعیّه در قیام زید تبیین گردد.
قیام
زید بن علی
مهدویت
زیدیه
منصور
مهدویت شخصی
مهدویت نوعی
2015
04
21
95
116
https://www.entizar.ir/article_75303_46164da7259ab18655d684dde4237730.pdf
انتظار موعود
انتظار
2476-3942
2476-3942
1394
15
48
بررسی و نقد دیدگاههای جوئل ریچاردسون در زمینه مهدویت
مهدی
یوسفیان
زهیر
دهقانی آرانی
نگاه ادیان و مکاتب مختلف در مورد «آخرالزمان» و «منجی»، شباهتها و تفاوتهایی دارد. صاحب نظران هریک از مذاهب نیز با استناد به منابع پذیرفته شده در مکتب خویش، به تبیین دیدگاه دینی در این زمینه میپردازند و گاه در موارد اختلافی، گریزی تخطئهوار به نگاه مذاهب دیگر در زمینه نجات در آخرالزمان میزنند. در سال های اخیر، جریانی فکری درمیان گروهی از پیروان مسیحیت پروتستان شکل گرفته که درصدد اثبات تعارض شدید نگاه اسلام و مسیحیت در مورد حوادث آخرالزمان و ظهور منجی است. از جمله سردمداران این دیدگاه «جوئل ریچاردسون» است که با طرح نظریه «ضدمسیح اسلامی» شکل علمی و مستدلی به این تعارض داده و نظریه وی به طور گستردهای مورد استقبال برخی دینمداران مسیحیت قرار گرفته است. این نوشتار، در گام اول به بررسی سابقه فکری ریچاردسون و زمینههای طرح و تقویت نظریه وی پرداخته و استنادات او به منابع دینی مسیحیت و اسلام و نیز ادعاهای او را بررسی و ارزیابی کرده است. طرح اشکالات روشی و محتوایی سخنان ریچاردسون، ذکر وجوه مثبت و منفی تحقیقات او و نیز راستیآزمایی و نقد دروندینی و بروندینی آرای وی، بهویژه نظریه ضدمسیح اسلامی، از دیگر مباحث طرح شده در این مقاله است. روش تحقیقی این نوشتار، کتابخانهای ـ نرمافزاری بوده و با نگاه توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است.
مهدویت
جوئل ریچاردسون
ضدمسیح اسلامی
مستشرقین
2015
04
21
117
144
https://www.entizar.ir/article_75306_850fa73e0487fe5335a2444951a561ff.pdf