مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122Adoption of a Critical Realistic Approach to the Prospection from Future, Based on the Coordinates of the Justice-Based Mahdavi Governmentاتخاذ رویکرد واقعگرایی انتقادی برای تصویرپردازی از آینده، بر اساس مختصات حکومت عدل مهدوی53393900FAعلی اصغر پورعزتاستاد دانشگاه تهرانغلامرضا گودرزیدانشیار دانشگاه امام صادق (ع)محمد مهدی ذوالفقار زادهاستادیار گروه مدیریت دانشگاه تهرانمونا پارسادانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه تهرانJournal Article20190929“Futures Studies” is the science of studying future to recognize “possible”, “probable”, and “preferable” futures of the society. “Prospection” can also be seen as the art of shaping the future; a processing of the image which drives the future towards the desired state, based on the tribulations of the promised utopia which has found its identity among the Ummah with illustrating the ideals of the past, present and the future. This debate has a special place in Islam. Based on the Shia beliefs, future building at the appearance of the waiting Imam is a clear and comprehensive answer to the innate and fundamental questions of humanity about the desired and ideal life of future. In this regard, we can see the prospection as the creative attempt to the purposeful visualization and construction with reliance on the external realities and available values in the civilization of the society which its main goal is to build a preferable situation in order to create national determination and hope for moving towards the city of “Mahdavi justice” in the light of the tradition of Muhammadi justice and the Alawi justice government. The present research examines the verses and traditions in the form of prospective steps using the theory of “critical realism” and then engages in designing a future image of coordinates of Mahdavi’s justice government in three areas of administration-management, politics-economy, and culture-society.«آیندهپژوهی»، به عنوان علم مطالعه آینده، به شناخت آیندههای «ممکن»، «محتمل» و «مطلوب» جامعه میپردازد. «تصویرپردازی» را نیز میتوان هنر شکل دادن به آینده تلقی کرد؛ پردازش تصویری که آینده را به سوی وضع مطلوب، بر اساس دغدغههای آرمانشهر موعود هویتیافته میان امت، با به ترسیم آرمانهای گذشته، حال و آینده سوق میدهد. این بحث در اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است. براساس باورهای شیعه، آیندهسازی در ظهور امام منتظر، پاسخی روشن و جامع به پرسشهای فطری و بنیادین بشر در خصوص زندگی مطلوب و آرمانی آینده است. در این سمت و سو تصویرپردازی را میتوان تلاشی خلاقانه دانست برای تجسم و ساخت هدفمند با تکیه بر واقعیات بیرونی و ارزشهای موجود در تمدن جامعه که هدف اصلی آن، ساخت وضعیتی مطلوب، برای ایجاد عزم ملی و امید حرکت به سوی شهر «عدل مهدوی» در پرتو سنت «عدلمحمدی» و «حکومت» عدلعلوی انست. پژوهش حاضر، با استفاده از نظریه «واقعگرایی انتقادی»، درقالب گامهای تصویرپردازی به بررسی آیات و روایات، متبوع پرداخته و سپس به طراحی تصویر آینده مختصات حکومت عدل مهدوی4 در سه حوزه اداری- مدیریتی، سیاسی-اقتصادی و فرهنگی –اجتماعی میپردازد.https://www.entizar.ir/article_93900_abf0c7fbb20c7e6790e18d34b8c549ff.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122The Analysis of the Rational Methodology of Mahdism Studiesتحلیل روش شناسی عقلی مهدویت پژوهی355293901FAحسین الهی نژاددانشیار گروه آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190929The field of “Mahdism Studies” as a field of study requires the organization of the subject and subject recognition, final goal and final goal recognition, issues and issue recognition, method and methodology in order to standardize the epistemic and structural knowledge. Thus, the mentioned field requires a method and methodology. Since the issues of Mahdism studies have variations and specific diversity in terms of their ontological and genealogical nature, in order to justify them, different methods such as the narrative method, rational method, empirical method and intuitive method are needed. The present paper only deals with the rational methodology in Mahdism studies based on its defined mission. This paper, at first, analyzes the essence of rational method and its variations and then explains the three categories of methods such as the material method, face method and the seeker’s method and in continuation, discusses the rational methodology of Mahdism studies and its variations such as pure rational method (rational independencies), the rational-combinative method (non-rational independencies) such as rational-narrative method, rational-historical method, and rational-intuitive method, analyzes the instances and discusses the howness of their application in the field of Mahdism studies.حوزه «مهدویت پژوهی» به عنوان حوزهای مطالعاتی به منظور استاندارد سازی معرفتی و ساختارمندی دانشی نیاز به موضوع و موضوع شناسی، غایت و غایت شناسی، مسائل و مسائل شناسی، روش و روش شناسی سامان یافته است. از این رو حوزه مذکور نیازمند روش و روش شناسی است. از آن جا که مسائل مهدویت پژوهی از نظر ماهیت شناختی و تبارشناختی دارای گونهگونی و تنوعات خاصی میباشند؛ جهت توجیهات آنها به روشهای مختلف، نظیر روش نقلی، روش عقلی، روش تجربی و روش شهودی نیاز است. نوشتار پیش رو بر اساس رسالت تعریف شده، تنها به طرح روش شناسی عقلی مهدویت پژوهی پرداخته است. این پژوهه ابتدا به تحلیل چیستی روش عقلی و تنوعات آن پرداخته و در ادامه مقولات سه گانه روش، نظیر ماده روش، صورت روش و سالک روش تبیین شده است و در ادامه به بحث روش شناسی عقلی مهدویت پژوهی توجه شده و به گوناگونی آن، نظیر روش عقلی محض (مستقلات عقلی)، روش عقلی تلفیقی (غیر مستقلات عقلی) مثل روش عقلی ـ نقلی و عقلی ـ تاریخی و عقلی ـ شهودی، به تحلیل مصداقی پرداخته و چگونگی کاربست آنها را در حوزه مهدویت پژوهی به بحث گذاشته است.https://www.entizar.ir/article_93901_19a6bc49db9f092011974628d13f2b9c.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122The Analysis of the Qur’anic Reasons for the Theory of the Submission of those Waiting at the Presence of the Imam of the Time (A.S) with the Focus on the Issue of Infallibility of the Imamsتحلیل دلایل قرآنی نظریه تسلیم پذیری منتظران در پیشگاه امام عصر، با محوریت مسئله عصمت ائمه537693902FAولی الله نقی پورفردانشگاه قممهدی باکوییدانشکده تفسیر قمرضا فقیه زادهدکترای تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قمJournal Article20190929The issue of the present research is about the Qur’anic reasons of the theory of submission, that is the sheer obedience of those waiting at the general presence of Imams and specially the Imam of the Time (A.S) with the focus on the issue of infallibility of the Imams which is in line with the submission of human in front of God and His Prophet (P.B.U.H) and is considered to be the highest level of religious requirements (the level of faith and perfect certitude). The secret to the submission in front of the Imams like obedience in front of the Qur’an is the infallibility of Imams. However, for most Sunnis, unlike the Shiite, the restriction of infallibility to the prophets, only at the time of prophecy has led them to adopt a different approach toward the obedience and consequently to disobey the Imams both in their speech and behaviors in front of Imams; while this issue explicitly contradicts the verses of the Qur’an. This research, carried out with the descriptive approach and the qualitative analysis of the content, while it explains the nature of submission and the levels of religious requirements and Qur’anic reasons of obedience in front of the Imam and their infallibility, concluded that the sheer submission and obedience at the presence of the infallible Imam at any period is a religious and rational necessity in terms of “all of them are of the same light” and without believing this, the true faith would not be realized.مسئله تحقیق پیش رو در مورد دلایل قرآنی نظریّه تسلیم پذیری، یعنی انقیاد محض منتظران در پیشگاه عموم ائمه هدا و به خصوص در محضر امام عصر4 با محوریت مسئله عصمت ائمه: است که در جهت تسلیم انسان در برابر خدا و رسول6 بوده و از مراتب بالای الزامات دینی (مرتبه ایمان و یقین) محسوب میشود. سرّ تسلیم در برابر ائمه هدا، مانند تسلیم در برابر قرآن، معصومیت ائمه هدا: است. اما از دید اکثر اهل سنت، بر خلاف شیعه، محدودیت عصمت صرفا به انبیا: آنهم در زمان نبوت، باعث شده رویکرد متفاوتی در قبال فرمانبری پیش بگیرند و در نتیجه عدم تسلیم در گفتار و رفتار آنان در برابر ائمه: صورت بگیرد؛ در صورتیکه این امر با صریح آیات قرآن در تناقض است. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی، ضمن تبیین ماهیت تسلیم، مراتب الزامات دینی و دلایل قرآنی تسلیم در برابر ائمه هدا: و عصمت آنان، به این نتیجه رسیده است که تسلیم و اطاعت محض در پیشگاه امام معصوم7 در هر عصری از باب«کلهم نور واحد» ضرورتی دینی و عقلی است و بدون داشتن آن، ایمان واقعی تحقق نمییابد.https://www.entizar.ir/article_93902_59dfc4a1b2c11a15e6a70a90a9e00760.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122The Functional Analysis of believing the Messiah and its Role in Creating Convergence among Abrahamic Religionsتحلیل کارکردی موعودباوری و نقش آن در تولید همگرایی در ادیان ابراهیمی779993903FAمهراب صادق نیااستادیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قممحمد مهدی لطفیدکترای الهیات مسیحی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20190929In the contemporary world, religions face relatively similar challenges that need to be addressed in order to overcome them. Convergence of religions, in spite of all intellectual and practical differences, can pave the way for passing these challenges. Therefore, research and investigation of the factors and ways of achieving this convergence in this regard is inevitable. In this paper, the content analysis method is used. In this method, by referring to the sacred texts of Abrahamic religions and describing and analyzing the doctrine of believing in a Messiah as well as discovering the commonalities, they have been used as a tool for convergence. In this paper, a model for the convergence of Abrahamic religions based on the belief in the Promised person is presented, according to this model, the doctrine of Messianism in the Abrahamic religions shows two similar components of a desirable future and a state of existent disarray. These constituents exclude the Messianism in Abrahamic religions from merely being “an idea” and transform it from a mere belief into “discourse” and an infrastructure for the social activities of the followers of these religions. In this discourse, the Messianism leads to the discovery of similar insights, tendencies and acts among the followers of these religions, the result of this similarity will be convergence.در جهان معاصر، ادیان با چالشهای نسبتاً مشابهی روبهرو هستند که برای گذر از این چالشها، باید راه چارهای اندیشید. همگرایی ادیان، با وجود همه اختلافات فکری و عملی، میتواند راه عبور از این چالشها را هموار سازد. از این رو، تحقیق و بررسی در زمینه عوامل و راهکارهای رسیدن به همگرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید. در این پژوهه، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. در این روش با مراجعه به متون مقدس ادیان ابراهیمی و توصیف و تحلیل آموزه موعودباوری و همچنین کشف نقاط اشتراک، از آن به عنوان محملی برای همگرایی استفاده شده است. در این مقاله، مدلی برای همگرایی ادیان ابراهیمی بر مبنای باور به موعود ارائه شده است. بر اساس این مدل، آموزه موعودباوری در ادیان ابراهیمی دو مؤلفه مشابه هم، وضعیت نابسامان موجود و آینده مطلوب را نشان میدهد. این مؤلفهها موعودباوری در ادیان ابراهیمی را از «انگاره» بودن خارج کرده و از باور صرف به «گفتمان» و زیرساختی برای فعالیتهای اجتماعی پیروان این ادیان تبدیل میکند. در این گفتمان، موعودباوری به کشف بینشها، گرایشها و کنشهای همانند در پیروان این ادیان میانجامد و نتیجه این همانندی، همگرایی خواهد بود.https://www.entizar.ir/article_93903_91bea69780590f6c4114e359e018503f.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122Social Functions of Mahdism Thought in Security and Defenseکارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت در حوزه امنیت و دفاع10112293904FAمحمود ملکی رادعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190929Strengthening the two fields of “defense” and “security” are considered as the important elements for the empowerment of countries. Various factors contribute to the continuity and sustainability of security and the strengthening of defensive spirit in the people. Consolidating the beliefs and teachings of the religion as an important element in strengthening the defensive spirit of the people consequently play an important role in stabilizing the security. In this regard, the “Mahdism thought” as one of the basic teachings of the religion of Islam has a function in enhancing the security and defending the Islamic system. The social function of belief in Mahdism in the fields of defense and security can be recognized and analyzed in the areas such as social order, social unity and solidarity, the firmness of social relations, the strengthening of social power. For this reason, one of the most important findings of this research is to demonstrate the capacity of Mahdism idea in the field of defense and security by “explaining its social function” in the realm of order, unity and firmness of relations and social power. The most prominent solutions of this thought in these fields are: the firmness of religious beliefs, specially the doctrine of Imamate, generating and re-reading the common moral values, establishing emotional relations and bonds in people, building unified union and identity between ethnic groups and sub-cultures, and building public trust which results from strengthening of values and adhering to ethical rules.تقویت دو حوزه «دفاعی» و «امنیتی» از عناصر مهم برای توانمندی کشورها محسوب میشوند. عوامل گوناگونی در تداوم و پایداری امنیت و تقویت روحیه دفاعی در مردم نقش دارند. تثبیت باورها و آموزههای دین، از عناصر مهم استحکام روحیه دفاعی در مردم و به تبع آن، در تثبیت امنیت نقش مهمی دارند. در این زمینه «اندیشه مهدویت»، به عنوان یکی از آموزههای اساسی دین اسلام در امنیت افزایی و دفاع از نظام اسلامی، دارای کارکرد است. کارکرد اجتماعی باور به مهدویت در حوزه دفاع و امنیت را میتوان در حوزههایی چون نظم اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی، استحکام روابط اجتماعی، تقویت قدرت اجتماعی، مورد بازشناسی و تحلیل قرار داد. بدین جهت از مهمترین یافتههای این تحقیق، نشان دادن ظرفیت اندیشه مهدویت در حوزه دفاع و امنیت، از طریق «تبیین کارکرد اجتماعی» آن در ساحت نظم و انسجام و استحکام روابط و قدرت اجتماعی است. از برجستهترین راهکارهای این اندیشه در این حوزهها عبارت است از: استحکام باورهای دینی، بهخصوص آموزه امامت، تولید و باز خوانی ارزشهای اخلاقی مشترک، ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی در مردم، ایجاد اتحاد و هویت واحد بین اقوام و خرده فرهنگها، و ایجاد اعتماد عمومی که از تقویت ارزشها و پایبندی به قواعد اخلاقی ناشی میشود.https://www.entizar.ir/article_93904_89a3d3b7bbf10a178d16f0d391c211f7.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942186220181122A Model of Policy Making in an Islamic Government: Drawing a Picture (Prospection) from the Utopia in the Promised Unified World-wide Governmentمدل خطمشیگذاری حکومت اسلامی: تصویرپردازی از اتوپیای(آرمان شهر) حکومت واحد جهانی موعود12314493905FAرحمان غفاریگروه آموزشی مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190929“Policies” are actually the illustrator of the faces of the governments and are greatly influenced by the form and nature of governments. The main issue of this research is the “presence of the distinction between the current policies in the Islamic countries and their Islamic ideal model”. The methodological approach of this research is “mixed”. To collect data in the first phase (qualitative), after studying the narrative and religious literature, semi-structured interviews have been conducted with the participation of eighteen policy-makers and experts in the field of Mahdism and the paradigm model of this research has been extracted using the data-base theory technique. The central subject of the paradigm model is the Mahdavi policy making. The results show that monotheistic, rationalistic, perfectionist, and justice-based policies are the central issues and the outcomes such as the satisfaction of God and the people (Ummah), welfare, security and the golden epoch of life are the results of this model. Moreover, the unified world-wide government, nations’ unity, divine legitimacy, popular acceptability and the mature nation are the influential factors in the strategies. Additionally, the results show the confirmation and conformity of the presented model. Addressing the issue of policy making, with respect to the demands of the Appearance era is among the knowledge increasing aspect of this research«خطمشی»ها در واقع ترسیم کننده چهره حکومتها هستند و بهشدت تحت تأثیر شکل و ماهیت حکومتها قرار دارند. مسئله اصلی این پژوهش «وجود تباین بین خطمشیهای فعلی در کشورهای اسلامی با الگوی آرمانی اسلامی آنها» است. رویکرد روششناسی این پژوهش «ترکیبی» است و برای جمعآوری دادهها در فاز نخست (کیفی) پس از مطالعه ادبیات روایی و دینی با هیجده نفر از صاحبنظران خطمشیگذاری و حوزۀ تخصصی مهدویت مصاحبههای نیمهساختاریافته صورت گرفته و با استفاده از تکنیک نظریۀ دادهبنیاد مدل پارادایمی پژوهش استخراج شده است. مقولۀ محوری مدل پارادایمی، خطمشیگذاری مهدوی است. نتایج نشان میدهد خطمشیهای توحیدی، خردسالارانه، کمالگرا و عدالتبنیان، جزء مقولههای محوری بوده و پیامدهایی، نظیر رضایت خدا و امت، رفاه و امنیت و عصرطلایی زندگی از نتایج این مدل است. همچنین حکومت واحد جهانی، وحدت ملل، مشروعیت الاهی و مقبولیت عامه و امت بالغ، از عوامل زمینهای تأثیرگذار بر راهبردها هستند. همچنین نتایج گویای تأیید و برازش مناسب مدل ارائه شده است. پرداختن به بحث خطمشیگذاری، با توجه به اقتضائات عصر ظهور از جنبههای دانشافزایی این پژوهش است.https://www.entizar.ir/article_93905_c4592af7ef500d4bc9a9aa6f2e45a324.pdf