مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522An Analysis on the Performance of the Bani Reza Imams in Preparing the Ground for Occultation and Acceptance of the Imam of the Time (A.S)تحلیلی بر عملکرد امامان بنی الرضا در زمینه سازی غیبت و پذیرش امام زمان526105928FAغلامرضا بهروزی لکاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قممحسن رحیمی جعفریدانش پژوه سطح 4 مرکز تخصصی مهدویتJournal Article20200411Since the absence of the Divine Caliphate is a special phenomenon for the mankind, and will naturally lead to the wonders and surprises, and in the other hand, based on the Qur’an teachings, the basis of creation and the keyword to the “creation” is “servitude” and “worship”; then, here the question arises that at the time of the absence of “the Friend of God”, who is/are responsible for preparing the ground for showing the path of servitude by identifying the crises of the time of Occultation and introducing the Imam of the Time (A.S) for the Ummah? For this goal, what strategies have been drawn for the Shiites?
The method of this research is descriptive-analytic, and based on library studies. This article, following the extensive studies in historical and narrative sources with a new research, has offered a comprehensive analysis on the divine, individual, social and religious functions of the sons of Imam Reza (A.S) in preparing the future Shiites to accept the vicegerency of the absent Imam and obey the special and general deputies (of the Imam). They also have prevented the Shiites from being caught in the traps spread by the false devourers and claimants.از آنجا که غیبت خلیفه الاهی پدیدهای خاص برای بشر است و به طور طبیعی، سرگردانی و حیرت افزایی را در پی خواهد داشت و از طرفی براساس آموزه قرآن، مبنای آفرینش و کلیدواژه خلقت، «بندگی» و «عبودیت» است؛ آنگاه این سئوال مطرح میشود که در عصر غیبتِ «ولیّ خدا» چه کسانی عهده دار زمینه سازی برای ترسیم مسیر بندگی، از طریق شناساندن بحرانهای عصر غیبت و معرفی امام عصر4 برای امت هستند و بدینمنظور چه راهبردهایی برای شیعیان ترسیم کردهاند؟
روش این تحقیق توصیفی _ تحلیلی، ناظر بر مطالعات کتابخانه ای است. این نوشتار در پی مطالعات گسترده در منابع تاریخی و منابع روایی با پژوهشی نو، تحلیلی جامع به کارکردهای الاهی، فردی، اجتماعی و اعتقادی ابناء الرضا: در جهت آماده سازی شیعیان آینده برای پذیرش ولایت امام غایب و اطاعت از نایبان خاص و عام ارائه کرده است و شیعیان را از گرفتار شدن در دامهایی که توسط رهزنان و مدعیان منحرف گسترده میشد؛ پرهیز دادهاند. https://www.entizar.ir/article_105928_5f026480deab1b5cd14c1df0ae3dafc0.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522Analytical Typology and Criticism of Approaches in Explaining Sufyani-related Traditionsگونهشناسی تحلیلی و نقد رویکردها در تبیین روایات سفیانی2751105931FAامیرمحسن عرفاناستادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه معارف اسلامی قممرضیه جولانی فروشانیدانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علوم قرآن وحدیث قمابوالفضل جعفری پوردانش آموخته سطح 3 مرکز تخصصی مهدویتJournal Article20200411The present study, with the aim of institutionalizing a qualitative approach to the issue of symptoms of appearance (of the Imam) expresses the most important theories to explain the Sufiyani-related traditions. This article is organized based on the descriptive-analytic method and is a qualitative research in terms of data used.
To answer the question of what the importance of the explanation of theories in approaching the Sufyani-related theories is, this paper emphasizes that along with the development of analysis n this regard, analytical attitudes have also expanded. What has been less explored in such studies is analytical typology and critique of thoughts and theories in this regard and also what critiques are raised related to these theories or what theory is more compatible with narrative and historical evidences. Also, according to which group of hadiths, one can criticized these theories.
The results show that “the approach of denying Sufiyani-related signs”, “the approach of skepticism to Sufiyani-related traditions”, “approving approach” are the most important theories in approaching the traditions related to the signs of appearance (of the Imam).پژوهه پیش رو با هدف نهادینهسازی رویکرد کیفی به موضوع علائم ظهور، مهمترین نظریهها را در تبیین روایات سفیانی بیان میکند. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی سامان یافته و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، تحقیقی کیفی است.
این جستار برای پاسخگویی به این پرسش که اساساً تبیین نظریهها در رویکرد به روایات سفیانی چه اهمیتی دارد؛ تأکید میکند که همگام با توسعه تحلیلها در این زمینه، نگرشهای تحلیلی نیز گسترش یافته است. آنچه در این پژوهشها کمتر مورد کاوش قرار گرفته، گونهشناسی تحلیلی و نقد اندیشهها و نظریهها در این زمینه است و نیز بر این نظریهها چه نقدی مطرح است و یا کدام نظریه با شواهد روایی و تاریخی سازگارتر است و بر اساس کدام دسته از احادیث میتوان این نظریات را نقد کرد.
نتایج نشان میدهند که «رویکرد انکار نشانه سفیانی»، «رویکرد تردیدگرایانه به روایات سفیانی» و «رویکرد اثباتی»، از مهمترین نظریهها در رویکرد به روایات علائم ظهور استhttps://www.entizar.ir/article_105931_7045b8934deeadb4d78cdc3755a280a8.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522A Survey on the Position of the Caliph of the Present Era in the Appearance and Reality from the Viewpoint of Barelviبررسی جایگاه خلیفه عصر حاضر در ظاهر و باطن از دیدگاه بریلویه5373105932FAمهدی فرمانیانگروه مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قمعباس خسرویمرکزتخصصی مذاهب اسلامیJournal Article20200411Imam Mahdi (A.S) has a special place in the view of Balervis and they regard him as the last Imam and the inward and outward caliph of the present era and believe that he will be both the end to the vicegerency and the last Imam and caliph for the Ummah. In Balervis’ view, Imam Mahdi (A.S) is the twelfth Imam on the earth and the last Divine caliph who has both the outward and inward caliphate. Thus, they consider Imam Mahdi (A.S) as the last friend of God and the man of order at the present age. Balervis consider the appearance of Imam Mahdi (A.S) as the sign of resurrection and believe he will be the reference for all God’s friends and they will conform to him from all over the world. At the time of his appearance, Jesus Christ will conform to him and proclaim his Imamate. In the present paper, with the descriptive-analytic method, and based on library studies, we investigate the position of caliph of the present age from outward and inward aspect based on the Balervi’s view and we conclude that Balervis have a great deal in common with the Twelver Shiites. Strengthening these commonalities will play an important role in the unity of Islamic religions.امام مهدی4 در نگاه «بریلویه» دارای جایگاه ویژهای است و آن امام را به عنوان آخرین امام و خلیفۀ ظاهری و باطنی در عصر حاضر میدانند و معتقدند که آن حضرت، هم خاتم ولایت خواهد بود و هم آخرین امام و خلیفه برای امت. از نگاه بریلویه امام مهدی4 دوازدهمین امام روی زمین و آخرین خلیفه الاهی خواهد بود که هم دارای خلافت ظاهری است و هم دارای خلافت باطنی. لذا امام مهدی را به عنوان آخرین ولی خدا و اولی الامردر عصر حاضر می دانند. بریلویه ظهور امام مهدی4 را از نشانههای قیامت میدانند و معتقدند آن حضرت مرجع تمام اولیا خواهند بود و اولیای الاهی در سراسر جهان به ایشان اقتدا میکنند. در موقع ظهور، حضرت عیسی7 به آن حضرت اقتدا و امامت ایشان را اعلام میکنند. در این نوشتار روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، به بررسی جایگاه خلیفه عصر حاضر در ظاهر و باطن از دیدگاه بریلویه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که بریلویه در این زمینه، دارای اشتراکات فراوانی با مذهب شیعه اثناعشری است. تقویت این مشترکات، در وحدت بین مذاهب اسلامی نقش مهمی خواهد داشت.https://www.entizar.ir/article_105932_bd27b05130aaf0ba966a4dc23eb2a4cf.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522Istee’jal about the Appearance of Imam of the Time (A.S) in the Measure of Verses and Traditionsاستعجال درباره ظهور امام زمان در سنجه آیات و روایات75101105934FAمحمدهادی منصوریاستادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی.0000-0003-0475-7476آمنه قریب دوستدانشجوی کارشناسیارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی.Journal Article20200411One of the harmful components for the followers of the prophets and the infallible Imams in various ages is “Iste’jal”, which has become more appealing in the case of the appearance of Imam of the Time (A.S) due to the long period of Occultation. The variety in the verses and traditions on the subject of haste, making someone to haste and asking for the haste, has put Iste’jal in an obscure position. The following paper, with a descriptive-analytic method, attempts to examine the normality and abnormality of Iste’jal by placing it in the measure of verses and traditions. <br />Form the viewpoint of the Qur’an and traditions, there is a difference between Iste’jal and Ta’jeel[1] in relation to the issue of appearance. Iste’jal is an indecent and rejected issue; because, ignorance is its reason and it is harmful. Therefore, the verses of the Qur’an and traditions have forbidden the believers from falling into the swamp of Iste’jal and have proposed the “attitudinal” and “behavioral” approaches which are “approximation” and “submission” respectively to confront this issue. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] To be in a hurry to do something, acceleration.یکی از مؤلفههای آسیبزا برای پیروان پیامبران و امامان معصوم: در ادوار مختلف، «استعجال» است که این مقوله به دلیل طولانی بودن دوران غیبت، بیشتر درباره ظهور امام زمان4 نمود پیدا میکند. گوناگونی آیات و روایات در موضوع عجله، تعجیل و استعجال؛ مطلوب یا نامطلوب بودن استعجال را در ابهام قرار داده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی، تلاش دارد با قرار دادن استعجال در سنجه آیات و روایات، هنجار یا ناهنجار بودن آن را بررسی کند. از نگاه قرآن و روایات، بین استعجال و تعجیل در امر ظهور تفاوت وجود دارد. استعجال امری ناپسند و مردود است؛ زیرا منشأ آن جهالت است و آسیبزاست. از این رو، آیات قرآن و روایات، مؤمنان را از سقوط در باتلاق استعجال برحذر داشته و دو راهکار «نگرشی» و «رفتاری» به ترتیب «تقریب» و «تسلیم» را برای مواجهه با آن بیان کردهاند. https://www.entizar.ir/article_105934_e4aa3464fc21aab2436ee1052324abbb.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522Investigating and Critcizing the Possibility of Realization of the Revealed Guidance at the Major Occultation, in the light of Thought of Grace Consensusبررسی و نقد امکان تحقق هدایت تشریعی در عصر غیبت کبرا، در پرتو اندیشه اجماع لطفی103123105935FAاسدالله مصطفویاستادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه بین المللی اهل بیت Journal Article20200411The “Grace consensus” was first proposed by Sheikh Tusi as a way to discover the saying of the Infallible. Proposing this issue, he was looking for a way to find a solution in the problem that existed in a consensus on the authoritativeness; and that the consensus of the scholars was not valid by itself and without the Imam’s saying, and by recognizing the saying of the Imam, there is not room for others’ sayings. To solve this problem, Sheikh Tusi used the “rule of Grace” and believed the unity of the scholars on an issue means the Imam agrees with them; because, if consensus of the authorities is in contrary to that of Imam’s, then according to the “rule of Grace”, it is necessary for the Imam to teach the truth and according to some writers, “induce the opposite”. If we accept Sheikh Tusi’ s saying, then, it argues that the door to the revealed guidance is not completely closed at the time of major Occultation, and still continues (although in the form of g=Grace Consensus). This library-based research has discussed the revealed guidance at the time of Occultation in the light of Grace consensus.<strong>«اجماع لطفی» به عنوان راهی برای کشف قول معصوم، اولین بار توسط شیخ طوسی طرح گردید. وی با طرح آن، بهدنبال راهی برای حل اشکالی بود که در حجیت اجماع وجود داشت و آن این که اجماع علما، به خودی خود و بدون انضمام قول امام به آن، حجیت ندارد و با شناخت قول امام نیز به اقوال دیگران نیازی نیست. شیخ طوسی برای رفع این اشکال، از «قاعده لطف» کمک گرفته و معتقد است اتفاق علما بر امری، به معنای موافقت امام</strong>7<strong> با آنها است؛ زیرا در صورتی که سخن اجماع کنندگان با واقعیت مخالفت داشته باشد، به مفاد قاعده لطف، بر امام لازم است حق را به کسی بیاموزد و به تعبیر بعضی از نویسندگان، «القای خلاف» کند. اگر این سخن شیخ را بپذیریم، میتوان ادعا کرد باب هدایت تشریعی امام زمان</strong>4<strong> در زمان غیبت کبرا به کلی بسته نیست و همچنان (اگر چه در قالب اجماع لطفی) استمرار دارد. این تحقیق به روش کتابخانهای، به بحث از هدایت تشریعی در عصر غیبت در پرتو اجماع لطفی پرداخته است.</strong>https://www.entizar.ir/article_105935_29e3a8a57bd4130e9cedd60d013e04aa.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196420190522A Study and Criticism of the Image of the Antichrist in Iranica Encyclopediaبررسی و نقد تصویر دجال در دایرة المعارف ایرانیکا125144105937FAحامد نظرپوراستادیار ادیان و عرفان، گروه معارف اسلامی، دانشگاه اصفهانمرضیه دژفردانشجوی ارشد شیعه شناسی، گروه معارف اسلامی، دانشگاه اصفهانJournal Article20200411Among the issues related to Mahdism, is the eviction of an apostate, known as “dajjal”[1]. It is one of the topics which has drawn the attention of Muslim researchers and also Western scholars to itself. The Iranica encyclopedia is one of the encyclopedias written in English which has introduced Dajjal in an article. The purpose of this article is to investigate and criticize the image of Antichrist drawn in this encyclopedia. This paper is a descriptive-analytic and documentary research. The approach of “Hamed Algar” in the article cited is “cognitive phenomenology”. This article contains some positive points, such as the use of Sunni and Shia sources, the expression and description of various views, such as the views of mystics and late scholars about Dajjal. But the author has not explored all possibilities in subjects such as the Antichrist terminology, and his arguments, regarding the acceptance or rejection of a possibility can be debated. The mere use of Sunni resources, lack of attention to some of the issues raised in the hadiths, lack of scrutiny of the hadith documents, the imagining of lack of attention of the Islamic scholars to solve the contradictions regarding the issue of Dajjal are some of the issues to be criticized in this article.
<br clear="all" />
[1] Antichrist, pseudo Messiah,در بین موضوعات مربوط به مهدویت، خروج فردی شرور در آخرالزمان با عنوان «دجّال»، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه محققان مسلمان و همچنین اسلامپژوهان غربی بوده است. <em>دایرةالمعارف ایرانیکا</em> یکی از دایرةالمعارفهای انگلیسی زبان است که در مقالهای به معرفی دجال پرداخته است. هدف مقاله پیشرو بررسی و نقد تصویر دجال در این دایرةالمعارف است. این پژوهش به روش اسنادی و توصیفی- تحلیلی انجام شده است. رویکرد «حامد الگار» در مقالهای که عنوان شد، «پدیدار شناختی» است. این مقاله دربردارنده نکات مثبتی است، همچون استفاده از منابع سنی و شیعی، بیان و شرح دیدگاههای گوناگون، همچون دیدگاه عرفا و اندیشمندان متأخر درباره دجال. اما نویسنده در موضوعاتی مثل واژهشناسی دجال، همه احتمالات را بررسی نکرده و استدلالهای او درباره پذیرش یا رد یک احتمال قابل نقد و مناقشه است. استفاده صرف از منابع اهل سنت، عدم توجه به برخی از موضوعات مطرح شده در احادیث، عدم بررسی اسناد احادیث، تصور بی توجهی محققان اسلامی به حل تناقضهای موجود در موضوع دجال؛ از موضوعات قابل نقد در این مقاله است.https://www.entizar.ir/article_105937_cb1cc7db404b46c2de4b52f604bb2144.pdf