مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121A Study on the Proof of Life of Imam Mahdi (A.S) in the Light of the Verses of Deeds Witnessesپژوهشی در اثبات حیات امام مهدی(عج) در پرتو آیات شاهدان اعمال532129342FAمجتبی کلباسیاستاد حوزه و دانشگاهعلی مویدیدانش آموخته سطح 4 مرکز تخصصی مهدویت گرایش قرآن و حدیثJournal Article20210418Among the verses of the Quran which indicate the necessity of a living proof at all times are verses related to the witnesses of deeds. The present research seeks to answer this question that how the life of Imam Mahdi (A.S) can be proved considering the verse of attestation. According to the findings of the research, God the Glorified, places a special person from among the ummah as a witness of their deeds at all times and all nations, to testify about the performance of the ummah in the Divine Court on the Day of Judgment. This divine tradition goes on in the ummah of the last Prophet (PBUH), thus, the presence of a witness at every age and time, including the present time is necessary. Such a person should have the status of infallibility and observation of the reality of the deeds. This paper is carried out with a descriptive-analytic method and to examine and analyze the verses of the Holy Quran, we have benefited from the method of interpreting the Quran with the Quran.از جمله آیات قرآن که بر ضرورت حجّت زنده در هر زمان دلالت دارند، آیات مربوط به شاهدان و گواهان اعمال هستند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این مسئله است که حیات امام مهدی؟ع؟ با توجه به آیات شهادت، چگونه قابل اثبات است. بر اساس یافتههای پژوهش، خدای سبحان، در همه زمانها و در همه امتها، فرد ویژهای را از میان امت بر اعمال آنان شاهد قرار میدهد تا در روز قیامت، در دادگاه الاهی، در مورد عملکرد امّت شهادت دهد. این سنت الاهی در امت خاتم نیز جریان دارند، لذا وجود شاهد در هر عصر و زمانی، از جمله زمان حاضر ضرورت دارد. چنین فردی باید از مقام عصمت و مشاهده ملکوت اعمال، برخوردار باشد. این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی انجام شده و در تجزیه و تحلیل آیات قرآن کریم از روش تفسیر قرآن به قرآن، بهره گرفته است.https://www.entizar.ir/article_129342_29060554819d348d70d69f84b10c4139.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121Analysis of Mahdism Discourse, in the Hadiths of Hassan Ibn Mahboubتحلیل گفتمان مهدویت، در احادیث حسن بن محبوب3358129378FAعلی رادپردیس فارابی دانشگاه تهرانسعید عزیزیدانش آموخته دکتری رشته الهیات، گرایش علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210419The historical approach of “discourse analysis” is one of the new and efficient methods in studying Imami Hadiths. This method, which is based on the theory of “Bakhtin’s competing voices”, investigates the hidden discourse in the heart of traditions through the histology of society’s beliefs at the time of repercussion of traditions and the reading of the rival discourse. In this research, we seek to analyze the discourse of hadiths of Hassan ibn Mahboub (149-224 AH) in the field of Mahdism teaching. He was one of the companions of Imam Kazem (A.S), Imam Reza (A.S) and Imam Javad (A.S), and one of the Imamate People of Consensus at his own time. The findings of this research indicate that Ibn Mahboub has reflected his Mahdism hadiths in the face of four rival discourses that sought to promote misconceptions about the promised genealogy, the appointment of Mahdi (A.S), the absence of Support of Muhammad’s Family and the uprising of the savior in the intellectual and doctrinal context of the society of that time.رهیافت تاریخیِ «تحلیل گفتمان»، یکی از روشهای جدید و کارآمد در مطالعه احادیث امامیه است. در این روش که بر پایه نظریه «آوای متعارض باختین» استوار است؛ از طریق بافتشناسی اعتقادی جامعه در زمانه پژواک احادیث و خوانش گفتمان رقیب، گفتمان نهفته در دل روایات واکاوی میگردد. در این پژوهه برآنیم تا بر پایه این الگوی روشی، احادیث حسن بن محبوب (149–224ق) در زمینه آموزه مهدویت را گفتمان شناسی تحلیلی کنیم. وی از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد؟عهما؟ بوده و یکی از اصحاب اجماع امامیه در عصر خویش به شمار آمده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ابن محبوب احادیث مهدویت خود را در رویارویی با چهار گفتمان رقیبی بازتاب داده است که این گفتمانها در صدد ترویج پندارههای ناصوابی درباره تبارشناسی موعود، تعیین مهدی؟عج؟، غیبت قائم و قیام منجی، در بافت فکری و اعتقادی جامعه آن دوران بودند.https://www.entizar.ir/article_129378_6accea7789b5357297fc88c61fec67b7.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121An Investigation on Mahdism Records of Seyyed Hashem Bahrani with the Focus on the Book of “Halyat al-Abrar”کاوشی در مهدویت نگاری سیدهاشم بحرانی با محوریت کتاب «حلیة الابرار»5988129380FAنعمت الله صفری فروشانیاستاد گروه تاریخ اسلام جامعة المصطفی العالمیةروح الله صمدیجامعه المصطفی العالمیهJournal Article20210419The book “Hilyat al-Abrar”, about the life of the infallibles (A.S) is written by Seyyed Hashem Bahrani, the narrator of hadiths at 11<sup>th</sup> and 12<sup>th</sup> century after hijrat. Due to its great resemblance to the book “Bahar al-Anwar” in the life history section of the Imams, this book has a similar position. The final part of the book in volume 5 contains Mahdism traditions. Although Bahrani has written three independent books, Hailyat al-Abrar has had unparalleled comprehensiveness in various subjects of Mahdism. The study of Mahdism writings of Bahrani brings about more awareness of the Mahdism thoughts of Akhbarian in the Safavid period- the era of the revival of Akhbarism-. Moreover, it results in identifying the characteristics of Bahraini hadithism. In addition, the other important aspects include the discussion of the existence of many Mahdism traditions in public sources, acquaintance with the sources that are currently missing, but the author mentioned them, and how the political conditions of the Safavid period affected Shiite Mahdism. A review with regard to the document and text of the book indicates the maximum of Ahkbarism approach to convey the contents of his book. The descriptive-analytic research method is accompanied with the historical, authority-related, and hadithi approaches.کتاب «حلیۀالابرار» پیرامون سیره معصومان؟عهم؟ به قلم محدث قرن11 و12 امامیه، سید هاشم بحرانی است. این کتاب به دلیل شباهت فراوان به کتاب «بحارالانوار»، در بخش تاریخ زندگانی ائمه، جایگاهی همانند آن کتاب را داراست. بخش پایانی کتاب در مجلد پنجم، حاوی روایات مهدویت است. با اینکه بحرانی در زمینه مهدویت سه کتاب مستقل نوشته است؛ حلیۀالابرار جامعیت کمنظیری در موضوعات مختلف مهدویت داشته است. مطالعه مهدویتنگاری بحرانی موجب آگاهی بیشتر از تفکرات مهدوی اخباریان در دوره صفویه -عصر احیای مجدد اخباریگری میشود و همچنین شناسایی ویژگیهای حدیثگرایی بحرینیها را در پیدارد. همچنین بحث از وجود روایات فراوان مهدوی در منابع عامه، آشنایی با منابعی که فعلا مفقود میباشند، ولی نویسنده از آنها نام برده و چگونگی تاثیر شرایط سیاسی دوره صفویه بر مهدویتنگاری شیعه، از دیگر جهات اهمیت است. بررسی همراه با توجه به سند و متن روایات کتاب، گویای رویکرد اخباریگریِ حداکثری بحرانی در انتقال مطالب کتابش است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، با بهرهگیری از رویکردهای تاریخی، رجالی و حدیثی همراه است.https://www.entizar.ir/article_129380_ec6fa6a2679e56048e2abfc231445fa1.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121A Study and Critique of the Traditions Claiming the Appearance of Imam Mahdi (A.S) in the years of 70 and 140 AHبررسی و نقد روایات مدعی فرج امام مهدی(عج) در سالهای 70 و 140 هجری قمری89114129381FAمهدی یوسفیانهیات علمی مرکز تخصصی مهدویتمحمد براریدانش پژوه سطح4 مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمJournal Article20210419“Realization of the rule of Ahl al-Bayt (A.S)” and living in its shadow is the most important aspirations of the Shiite. Therefore, the Ahl al-Bayt were asked about it. Most of narrations which are about this issue report that no specific time has been set. However, some narrations have mentioned the two times of 70 and 140 AH for this important issue, the most important of which is the narration mentioned in “Al-Kafi”. The present study analyzes and investigates these narrations, and while stating the authenticity of the narrations in question, and counting the narrations of its family, it makes it clear that the designated years are neither a mere expression of openness in life nor for statement of time for the rule of Imam Mahdi (A.S); rather it mentioned a time for the realization of a rule of Ahl al-Bayt by one of the Imams (A.S) supposed to be realized in these two years; however, due to the obstacles that arose, its time was delayed; so that after that, no other time has been set for this important issue.«تحقق حکومت اهل بیت؟عهم؟» و زندگی کردن در سایهسار آن، از مهمترین آرزوهای شیعیان بوده است. از اینرو، از ائمه؟عهم؟ در مورد زمان آن سوال میکردند. غالب روایاتی که در این زمینه وارد شدهاند، از عدم تعیین زمان مشخص خبر میدهند؛ ولی برخی روایات، دو زمان سال 70 و 140 هجری را برای این مهم، عنوان کردهاند که مهمترین آنها روایت مندرج در «کافی» به شمار میآید. پژوهه حاضر، این روایات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و ضمن بیان اعتبار سندی روایت مورد نظر، و احصای روایات هم خانواده آن، روشن میسازد که سالهای تعیین شده، نه به عنوان بیان صرف گشایش در امور زندگی است و نه برای بیان زمان حکومت مهدی موعود؟عج؟؛ بلکه مراد، زمان تحقق حکومت اهل بیت؟عهم؟ توسط امامی از ائمه؟عهم؟ است که قرار بود در این دو سال محقق شود؛ ولی به دلیل موانعی که پیش آمد، زمانش به تاخیر افتاد؛ به گونهای که بعد آن، زمانی برای این مهم معین نشده است.https://www.entizar.ir/article_129381_fb5aa7d345847528ba3565c7483bb525.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121Investigating and Analyzing the Character of Jafar Ibn Ali Al-Hadi in the Narrative and Historical Sources and its Effect on the Early Period of Absenceبررسی و تحلیل شخصیت جعفر بن علی الهادی در منابع روایی و تاریخی و تاثیر آن بر دوران آغازین غیبت115140129384FAمحسن رحیمی جعفریدانش پژوه سطح 4 مرکز تخصصی مهدویتزینب رضانژاد کلائیکارشناسی ارشد تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210419One of the characters who, at the beginning of the absence of Imam of the Time (A.S), caused the weakening of beliefs and created doubts about the acceptance of the living Imam (A.S) in the Shiite society, is “Jafar ibn Ali”, nicknamed as the “liar”. Due to his family and social status, Jafar paved the ground for deviation and confusion among the Shiites. This paper is organized based on the historical and narration sources with a descriptive-analytic method through gathering library-based information. The main question is the nature of characteristics of Jafar ibn Ali and his effect on the beginning of Imam’s absence (A.S). Results indicate that Jafar ibn Ali had some deviations in the two parts of “belief” and “practice”.
The analytical-historical study of the characteristics of Jafar ibn Ali and the breadth of sources of the current research have led to new findings in this paper. Moreover, Jafar’s influence on the Shiite society during the early period of Imam’s absence in this paper is one of the less discussed topics in the discussion of Jafar’s character.یکی از شخصیّتهایی که در آغاز غیبت امام زمان؟عج؟، تضعیف اعتقادی و تردید نسبت به پذیرش امام حَی در جامعه شیعه را موجب شد، «جعفر بن علی»، ملقب به «کذّاب» است. جعفر به دلیل موقعیت خانوادگی و اجتماعی خود، زمینه ساز انحراف و تحیر در بین شیعیان شد. این نوشتار از طریق جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، با روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر منابع تاریخی و روایی ساماندهی شده است. سؤال اصلی، چیستی شخصیت جعفر بن علی و تاثیر وی بر آغاز غیبت است. نتایج دلالت دارند که جعفر بن علی در دو بخش «عقیده» و «عمل»، دارای انحرافات چندی بوده است.
بررسی تحلیلی - تاریخی شخصیت جعفر بن علی و گستردگی منابع پژوهش پیشرو، به یافتههای جدید در این نوشتار منجر شده است. علاوه بر آن، تاثیر جعفر بر جامعه شیعی در دوران آغازین غیبت در این مقاله، از مباحث کمتر پرداخته شده در بحث از شخصیت جعفر است.https://www.entizar.ir/article_129384_1aa79efb4f969b977d69a88256ce40fa.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942207020201121Critical Analysis of the Absence and Return in the Thoughts of Bernard Lewisتحلیل انتقادی غیبت و رجعت در اندیشه برنارد لوئیس141162129385FAسید رضی موسوی گیلانیدانشیار گروه فلسفه هنر دانشگاه ادیان و مذاهبحسین علی جباریدانشآموختهسطح4 حوزه علمیه قمJournal Article20210419Shiite studies of the Orientalists are generally organized for a variety of purposes and motives. Some of them have a phenomenal view and others have a biased view towards Shiite studies, especially toward Shiite saviorist approaches. What is covered in this article is the analysis and critique of “absence” and “return” as one of the characteristics of Shiite doctrine in the thoughts of Bernard Lewis. So far, no complete research has been carried out on the issue of absence and return in Shia from Lewis’s point of view. The method used in this paper is analytical-critical, and based on the written sources and political tendencies of Bernard Lewis. Lewis’s character and the process of appearance and evolution of absence and return in Shia (as the two basic strategies in Lewis’s thought), have been studies from the perspective of methodology and content analysis, which is prone to much criticism in Lewis’s thought.تحقیقات شیعه شناسی خاورشناسان، عموماً با اغراض و انگیزههای گوناگونی به سامان رسیدهاند. برخی از آنان نگاهی پدیدار شناسانه و برخی دیگر نگاهی مغرضانه به مطالعات شیعی، به ویژه رویکردهای منجیگرایانه شیعه داشتهاند. آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، تحلیل و نقد «غیبت» و «رجعت»، به عنوان یکی از ویژگیهای دکترین شیعه در اندیشههای برنارد لوئیس است. تاکنون تحقیق کاملی در زمینه غیبت و رجعت در شیعه از دیدگاه لوئیس صورت نپذیرفته است. روش بهکار رفته در این مقاله، تحلیلی – انتقادی، براساس منابع مکتوب و گرایشهای سیاسی برنارد لوئیس است. شخصیت لوئیس و سیر پیدایش و نیز تطور غیبت و رجعت در شیعه (به عنوان دو راهبرد اساسی شیعه در اندیشه لوئیس)، از منظر روش شناسی و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته که این نکته در اندیشه لوئیس مستعد نقدهای فراوانی است.https://www.entizar.ir/article_129385_ddb699fbe4c4160f3e3731d85ee29dd7.pdf