مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420شکوفایی و بالندگی انسان در عصر ظهورشکوفایی و بالندگی انسان در عصر ظهور4674168FAرحیم کارگرJournal Article20181020https://www.entizar.ir/article_74168_a9760d86a060eaa27cd6e510eec8b655.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420آیه هدایت و عصمت و افضلیت امامآیه هدایت و عصمت و افضلیت امام92274169FAعلی ربانی گلپایگانیJournal Article20181020مفاید آیه اهتداء (آیه 35 سورة یونس) این است که پیروی از کسانی مجاز است که از هدایت افاضی الهی برخوردارند و در هدایت کردن دیگران، از هدایت اکتسابی بینیازند. همچنین مفاد آیه این است که ایصال به مطلوب، تنها از کسانی ساخته است که از هدایت افاضی برخوردار باشند و چنین افرادی معصومند. با دلالت آیه بر عصمت امام، دلالت آن بر افضلیت امام نیز روشن است؛ زیرا معصوم بر غیر معصوم برتری دارد.https://www.entizar.ir/article_74169_ab5e0cb8ca367167fd67e2e93e4a680a.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420بصیرت اخلاقی ( ماهیت، ضرورت و چرایی) در عصر ظهوربصیرت اخلاقی ( ماهیت، ضرورت و چرایی) در عصر ظهور235474173FAرحیم کارگرJournal Article20181020<strong>یکی از پرسشهای اساسی در مورد «عصر ظهور»، امکان اصلاح اخلاقی و تغییر و تحولات روحی و معنوی در انسانها و دوری آنان از معصیت، فسادگری، جنایت و بیداد است؛ یعنی آیا انسانها واقعاً خوب و صالح میشوند؟</strong>
<strong>بر اساس روایات پاسخ این سؤال، روشن و مثبت است؛ یعنی، اصلاح کامل و همه جانبه رفتار، اخلاق، پندار و گفتار انسانها به دست امام زمان</strong>7<strong> و در پرتو دولت اخلاقی مهدوی صورت میگیرد.</strong>
<strong>بیان چرایی و چگونگی این دگرگونی روحی و انقلاب اخلاقی، میتواند راهگشای بسیاری از پژوهشها و رویکردهای معرفتی دربارة امکان اصلاح انسان و رفع مشکلات عدیدة بشر و تعلیم و تربیت او در همه سطوح باشد. تا زمانی که انسان از نظر اخلاقی و فکری، رشد نیابد و تربیت نشود و به کمال و سعادت واقعی خود نیندیشد و بدان سو گام ننهد، تمامی کاستیها، ناراستیها و ناهنجاریها باقی خواهد ماند. برای رسیدن به این مرحله از رشد، انسان باید دارای بصیرت اخلاقی باشد. درک وشناخت «بصیرت اخلاقی» و ضرورت و بایستگی آن، در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد.</strong>https://www.entizar.ir/article_74173_dc80a69bb7695d498d8634de5e34cef7.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420مهدویت پژوهی از منظر سنت گرایان ( با تکیه بر اندیشه سید حسین نصر)مهدویت پژوهی از منظر سنت گرایان ( با تکیه بر اندیشه سید حسین نصر)559274174FAسید رضی موسوی گیلانیJournal Article20181020یکی از مهمترین جریانات فکری معاصر در انتقاد به مبانی مدرنیته در کنار دیگر جریان انتقادی، یعنی رویکرد پست مدرنیسم، اندیشه سنتگرایی است. این رویکرد، بر مبانی دینی و عرفانی مبتنی است و پیروان این گرایش فکری، به شدت به تمدنها و ادیان شرقی وفادار میباشند. آنان، اندیشههای خود را در مقایسه میان سنت و مدرنیته، متفاوت از جریان بنیادگرایی، تجددگرایی، اصلاحگرایی دینی، معنویت فرادینی و مهدویتگرایی افراطی و امثال آن میدانند. در این مقاله، تلاش میشود نگرش سنتگرایان درباره مباحث مهدویت و نقد مدرنیته و بنیادگرایی با تکیه بر افکار یکی از وفاداران به این جریان فکری، دکتر سید حسین نصر، بیان گردد.https://www.entizar.ir/article_74174_368bb5b4ab9b6c1790bd9234863b2f06.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420نگاهی به پدیده انتظار و آثار حیات بخش آننگاهی به پدیده انتظار و آثار حیات بخش آن9312274175FAعلی نصیریJournal Article20181020پدیده منجیگرایی و فرجاماندیشی، باور ظهور انسانی والا در پایان هستی و در هم پیچیدهشدن بساط ستم و پستی به شکلهای مختلف همچون تار و پودی در اندیشهها و آموزههای ادیان و اقوام و ملل مختلف جهان تنیده شده است. بر این اساس، زرتشتیان در انتظار سوشیانس، یهودیان در انتظار ماشیع، مسیحان در انتظار مسیح و مسلمانان چشم به راه مهدی هستند. در این بین، نگرش شیعه به پدیده منجیگرایی از جهات عدیده دارای ویژگیها و برجستگیهای مخصوص به خود است. یکی از امتیازات دکترین منجیگرایی از نگاه شیعه، اعتقاد به حضور کنونی منجی میان مردم از یکسو و امکان دسترسی و برقراری ارتباط متقابل و دو سویه با او ـ البته با احراز شرایط لازم ـ از سوی دیگر است. چه، زرتشتیان یهودیان و سایر مسلمانان اگر چه چشم به راه منجی موعود دوختهاند، با این حال، بر این باوراند که این منجی، هنوز چشم به جهان نگشوده و مقدّر الهی چنین است که در فرجام تاریخ، پا به کره خاکی گذارد. مسیحیان ـ با توجه به اعتقاد به حیات کنونی عیسی7 ـ با شیعیان در باور به بقا و حیات کنونی منجی همصدا هستند؛ اما از آن جهت که برای عیسی7 در دوران انتظار، نقش چندانی قایل نبوده و راه هرگونه ارتباط دو سویه میان مسیحیان و مسیح را مسدود میدانند، از دکترین شیعه در زمینه «منجیگرایی» همچنان فاصله دارند.
آری؛ شیعه معتقد است که مهدی4 دوازدهمین وصی تعیین شده پیامبر6 است که در سال 255ق متولد شده، با شهادت پدر بزرگوارش امام حسن عسکری7، از سال 300ق تاکنون مسؤولیت سنگین هدایت علمی و معنوی امت اسلامی و فیضرسانی و نور افشانی به جهانیان را ـ بسان خورشید پشت ابر[1] ـ بر عهده داشته و دارد. امام عصر4 در تمام دوران گذشته با تمام تلخیها و شیرینیهای امت، رخدادهای خرد و کلان، پیروزیها یا شکستهای آنان، همراه بوده و بی آنکه بر حضور آشکار خود اصرار ورزد، وظایف الهی خود را به انجام رسانده است. این حضور فعال و پویا همچنان تا روزی که فرمان الهی مبنی بر ظهور در رسد و امام عصر4 اسلام را در جایگاه آخرین و کاملترین دین و نظام نامه زندگی در سطح جهانی حاکم سازد، استمرار خواهد داشت. پیدا است با چنین نگاه و نگرشی به مسأله منجیگرایی پدیده انتظار از نگاه شیعه دارای مفهوم و ماهیتی خاص بوده و آثار و برکاتی ویژه را به همراه خواهد داشت.
ما در این مقاله به دنبال این آرمان، ماهیت انتظار و آثار آن از نگاه شیعه را باز کاوری کردهایم.
<br clear="all" />
[1]. در روایات متعدد از جمله روایتی از پیامبر6 استفاده از امام عصر4 در دوران غیبت، به بهره برداری مردم از خورشید پشت ابرها تشبیه شده است : «انهم<strong> یستضیئون بنوره و ینتفعون بولایته فی غیبته کانتفاع الناس بالشمس و ان تجلّلها السحاب</strong>» شیخ صدوق، محمدبن علی بن بابویه، کمال الدین و تمام النعمه، قم، جامعه مدرسین، ج 1، ص 365، چنین تشبیهی در گفتار امام زمان4 نیز آمده است: «<strong>و اما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس اذا غیبتها عن الابصار السحاب</strong>» همان، ج 2، ص 162).https://www.entizar.ir/article_74175_5527d09ef342d219ceac74e2318ca249.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420خاندان نوبختی، راویان احادیث مهدویت و حامیان مقام ولایتخاندان نوبختی، راویان احادیث مهدویت و حامیان مقام ولایت12314674176FAمحمد مسعودیJournal Article20181020در این نوشتار، با نگاهی اجمالی، خدمات خاندان نوبختی، کاوش و بررسی گشته و بر نقش آنان در خدمت به ساحت قدس مهدویت و نقل روایات مرتبط به آن حضرت تأملی گذرا شده است.
خاندان نوبختی را میتوان از مدافعان راستین آیین اثناعشری دانست که در تحکیم مبانی مذهب و رد آرای مخالفین از هیچ فداکاریای دریغ نکردهاند. ما در این مقاله، شرح حال چهار نفر از آنان را شناسایی میکنیم که روایات مهدویت را نقل کرده و در مواقع خطیر، با ادلة عقلی و نقلی، مدافع حریم مهدویت بودهاند.https://www.entizar.ir/article_74176_34e3b5114610e49f8997fefdc57a857f.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420شناخت یوسف زهرا از یوسف قرآنشناخت یوسف زهرا از یوسف قرآن14717074177FAعلی الله بداشتیJournal Article20181020بین یوسف زهرا3 با یوسف نبی7 شباهتهای فراوانی درجمال صورت و حسن سیرت (مانند عصمت، صداقت، قدرت، مکانت، صبر و تقوای الهی و مدیریت) و فراز و نشیبهای زندگی (مانند غیبت، تنهایی،غربت، ناشناختهبودن در برههای از زندگی میان مردم، دستگیری از محرومان و شفابخشی بیماران و نابینایان، ایجاد حکومتی پر از رحمت عدالت؛ گرچه تمایزی نیز دارند) وگسترش عدالت وگستراندن سفره رحمت وجود دارد.
در این مقاله به پاره ای از این شباهتها و تمایزات اشاره میشود.https://www.entizar.ir/article_74177_1a34503f68ff7019c9665d8028ab9493.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420عصر مهدویت و حقوق محیط زیستعصر مهدویت و حقوق محیط زیست17119774178FAسید علیرضا حجازیJournal Article20181020در نوشتار حاضر، برای تبیین وضعیت حقوق محیط زیست در عصر مهدوی، ابتدا به وضعیت حقوق مزبور و اهمیت و شرایط بحرانی آن در جهان امروز اشاره میشود. سپس برای تشریح بیشتر موضوع در حکومت جهانی موعود، به طور اجمال، این مسأله در سیرة معصومان7 بررسی میشود. نتیجه این بررسی نشان خواهد داد توجه ویژه حکومت مهدوی به موضوع محیط زیست و ارتقای تعالی بخشی به آن، ریشه در تفکر ناب اسلامی دارد. آنگاه به طور ویژه، مبحث حاضر در آموزة مهدوی تحقیق شده و این نتیجه به دست خواهدآمد که در عصر ظهور، حقوق محیط مذکور به نحو کامل رعایت شده و حتی موجودات و محیط زیست آنها در گسترههایی به وسعت جهان هستی، در حیات مادی و معنوی تکامل یافته به نهایت تحقق استعدادها و قابلیتهای بالقوه خویش خواهند رسید و عالم هستی از هرگونه آلودگی مادی و معنوی، پاک خواهد شد. در خاتمه، برخی ویژگیهای زیستمحیطی دوران طیبة مهدوی به نحو اجمالی یادآور میشود.
بنابراین محیط زیست و موجودات هستی با این تحول و استحاله ایجابی، به اصل و وضع اصلی و طبیعی و الهی خود باز خواهند گردید و بنا به تعریف عدل) قرارگرفتن هر چیز در جای خود و استیفای اهلیتها و استحقاقها) عدالت دربارة آنها اجراشده و به نهایت اهلیت و سزاواری و تحقق استعدادها و قابلیتهای مکنون خویش دست خواهند یافت.https://www.entizar.ir/article_74178_1a8c376b227c57488a85de95a3cedc6a.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394282420080420جنبش سیاسی بابیه و آموزه های مهدویت (اهداف، راه کارها و پیامدهاجنبش سیاسی بابیه و آموزه های مهدویت (اهداف، راه کارها و پیامدها)19922574179FAجواد اسحاقیان درچهJournal Article20181020هر مکتب و یا آموزه عقیدتی، به مقداری که ظرفیت اصلاح مردم و ایجاد تحولات مثبت در جامعه را داشته باشد، به همان میزان می تواند زمینه سوء استفاده راهزنان و فرصت طلبان را داشته باشد. آموزههای خاص تشیع، مانند انتظار، شهادت طلبی و موعودباوری هم از این مقوله استثناء نیست؛ پیروان فرقه بابیه با استفاده از فضای خاص سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی که در زمان بروز آن فرقه وجود داشت این آموزهها را در جهت بسیج مردم در نفی اسلام و ایجاد بدعت در اعتقادات به کار گرفتند و با بهره گیری از عناوین، کار تشکیلاتی و برنامهریزی بلند مدت زمینه تشکیل فرقه ضاله بهائیت را هم ایجاد نمودند که مورد بهرهبرداری استبداد و استعمار در تثبیت حاکمیت آنها بر مردم قرار گرفت.
ما در این مقاله در پی آنیم که راهکارهای سیاسی پیروان و مدعیان بابیه را در جهت کسب قدرت با استفاد از ابزار فرهنگی و عقیدتی بررسی نموده و پیامدهای آن را نیز تشریح نمائیم.https://www.entizar.ir/article_74179_3b8d94b636a5c1a20f6f344270989361.pdf