مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421مهدویت و آیندهپژوهیمهدویت و آیندهپژوهی73075139FAروح الله شاکری زواردهیرضوانه شاهرخی ساردوJournal Article20181022موضوع مورد بررسی در این پژوهش، «مهدویت و آیندهپژوهی» است که به بررسی مفهوم مهدویت و آیندهپژوهی و روابط موجود میان آن دو و نیز کارکردهای هر یک پرداخته است. از آنجا که آیندهپژوهی به شناخت یا مطالعۀ آیندههای ممکن و مطلوب جامعه میپردازد، میتوان براساس شناخت گذشته و شرایط کنونی، آیندههای ممکن و محتمل جامعه را تخمین زد. این بحث در جوامع اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است؛ زیرا از منظر دینی، آیندهسازی در ظهور امام منتظر4 پاسخی روشن و جامع به پرسشهای فطری و بنیادین بشر در خصوص زندگی مطلوب و آرمانی آینده است. با وجود برخی تفاوتها که در پیش فرضها، مسئلهها و غایات، میان آیندهپژوهی و مهدویت پژوهی است، تشابهات موجود میان آن دو، نسبتی تفصیلی را موجب گشته که امکان تعامل متقابل و تنگاتنگی را با حفظ استقلال معرفتی و روشی آنها فراهم میآورد.https://www.entizar.ir/article_75139_9093208e499dedd61c89ab30db26a3db.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421بایستههای علمی در آیندهپژوهی مهدویبایستههای علمی در آیندهپژوهی مهدوی314875140FAحامد پوررستمیJournal Article20181022«آیندهپژوهی»، هنر شکل دادن به آینده است؛ به آن شکل که آینده را میخواهیم. آیندهشناسی از این منظر، دانش شناخت تغییرات است و شناخت آینده از حیاتیترین علوم مورد نیاز هر انسانی است. در اسلام، «مهدویت»، قلب تپنده تحقیقات آینده محور، است و آیندهپژوه مسلمان نمی تواند در تحقیقات خود از ظرفیتها و آموزههای فرهنگ مهدوی بهره نبرد؛ اما این عرصه، دارای الزامات و بایستههای پژوهشی ویژهای است. به نظر میرسد این بایستهها در سه حوزه بایستههای نظری، مانند 1)مثبت اندیشی امیدوارانه؛ 2)نگاه کیفی به ظهور، نه کمی؛ بایستههای روشی، مانند 1)مکانیسم پیش بینی آینده؛ 2) حکومت طمانینه شرعی در فرایند و استنتاجات تحقیق و بایستههای تبلیغی، مانند 1)تبیین مبانی فکری و مواد معرفتی دکترین مهدویت و ارائه شاخصههای حق و باطل؛ 2)نمایاندن کارکردهای جامعه مهدوی قابل بررسی باشند که در این مقاله به بخشی از آنها اشاره میشود.https://www.entizar.ir/article_75140_9187e4da26e211ed792df72e5ac31c93.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421نور مهدی، هدایتگری از فراسوی آیندهنور مهدی، هدایتگری از فراسوی آینده497175142FAعلی اصغر پورعزتمیثم علیپورعلی اصغر سعدآبادیJournal Article20181022تجلی انتظار بر فراگرد آیندهسازی، از جمله جلوههای بسیار مهم و تحلیل ناشده مهدویت است. شأن امام مهدی4 در هدایتگری مردم، در دوران غیبت نیز تأمل برانگیز است و بر شکلگیری روندهای آینده تأثیر شگرفی دارد؛ تا حدی که میتوان گفت، نام، کردار و منش ادراک شده او، همچون فانوسی در تاریکی دریا، هدایتگر کشتیهای سردرگمی است که در ابهام خود در مسیر آینده، در معرض انحراف و گمگشتگی قرار دارند.<br /><br />رویکرد استعارهای به منزلت امام، به منزله فانوس هدایت و چراغ روشنیبخش مسیر مردم از حال به آینده، در امتداد تعابیری در سنت چهارده معصوم:، نظیر «مصباح الهدی» و «طاووس اهل جنت» ذکر میشود. این رویکرد، در امتداد مضامین آیات شریف و ادعیه وارد شده که شناخت امام را شرط ناگزیر فلاح و رستگاری و حفظ ایمان دانسته، اطاعت آگاهانه از ایشان را لازمه اسلام و بندگی در پیشگاه پروردگار میداند؛ مورد تأکید قرار میگیرد و معرفت امام را نتیجه معرفت ثقلین و اطاعت از امر پروردگار فرض میکند.<br /><br />نتیجه آنکه شأن امام معصوم7 در ظهور و غیبت، همواره هدایتگر آحاد بندگان خداوند متعال بوده، آیت هدایت و چراغ روشنیبخش راه آنان به سوی آیندهای است که در اعماق زمان پیشرو قرار دارد.<br /><br />https://www.entizar.ir/article_75142_65759a86c4d23300795b715d346a8167.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421وجوه الگویی ارتباطات در جامعه مهدوی برای جامعه امروز با روش پسنگریوجوه الگویی ارتباطات در جامعه مهدوی برای جامعه امروز با روش پسنگری719675143FAغلامرضا بهروزی لکمهدی حاجی سیاریJournal Article20181022«پس نگری»، یکی از روشهای مؤثر آیندهپژوهی برای رقم زدن آیندههای بلند مدت است. در مقاله حاضر با بهره گیری از این روش تلاش شده است وجوه الگویی ارتباطات در جامعه مهدوی برای جامعه امروز، بررسی و به سؤالاتی نظیر چگونگی وضعیت ارتباطات در جامعه فعلی؛ ویژگیهای ارتباطات در «جامعه حدی» (جامعه الگویی) و گامهای مورد نیاز برای تحقق چشمانداز مورد نظر، در خصوص ارتباطات مناسب در جامعه حدی پاسخ داده شود. روش پژوهش مورد استفاده، بهره گیری از روش کتابخانهای و بررسی مستندات موجود در زمینه مهدویت و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان رسانه بوده است. دستاورد این پژوهش عبارت است از این که اسلام دین حق است و باید ندای حق را به گوش همگان رساند و از آنجا که مسلمانان طالب خیر و سعادت همه بشر هستند، این خیرخواهی اقتضا میکند با بهره گیری از دانش ارتباطات، رسانهای زمینه ساز و منتظر، برای تحقق مدینه فاضله و جامعه مورد نظرامام زمان4 فراهم آوریم و با استفاده مناسب از امکانهای سخت افزاری و نرم افزاری، محتوای اسلام و آثار ارزشمند آن را به جهانیان ارائه دهیم که البته این مهم، به تربیت نیروی انسانی و زیر ساختهای فنی نیازمند است.https://www.entizar.ir/article_75143_283ab974c141d00ec6d4c44c79335902.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421مهدویت و جایگاه آن در چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (با رویکرد آیندهپژوهی)مهدویت و جایگاه آن در چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (با رویکرد آیندهپژوهی)9712275144FAرحیم کارگرJournal Article20181022«آیندهپژوهی» به عنوان یکی از حوزههای مطالعاتی، این رسالت را بر عهده دارد که مدیریت آینده جهان را ترسیم سازد. بر همین مبنا است که رهبران جوامع با در نظر گرفتن عوامل مختلف (ایدهها، آرزوها، فرصتها، تهدیدها و استعدادها) و برای رسیدن و تعیین درست آینده، سندهایی را با عنوان «چشمانداز» تنظیم میکنند. بر این اساس، چشمانداز، بیان سازمان یافتهای است در مورد حرکت از حال به سوی آینده و از وضع موجود به وضع مطلوب. یکی از ضرورتهای جامعه دینی ما تدوین سند چشمانداز فرهنگی بر اساس مهدویت است. نگاه مبتنی بر این باور، ضمن ارائه تصویری مطلوب و آرمانی و قابل دستیابی از ارزشها و باورهای فراروی جامعه، بیانگر این نکته است که آیندهای مبتنی بر عدالت و حاکمیت توحید در سراسر جهان در انتظار ماست. سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران که متضمن چشمانداز فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است؛ موعودگرایی و مهدویت را به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نداده است که این کمبود را میتوان با تدوین سند چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مهدویت را جبران نمود.ترسیم مبانی مهدویت به عنوان چشمانداز فرهنگی، در واقع نویدبخش تحقق ارزشهایی است که با ظهور حضرت مهدی4 محقق میشود که اهم آن عبارتند از: کرامت آدمی و بازگشت به فطرت و پاک نهادی، آزادی واقعی، حاکمیت ارزشهای اخلاقی، بالندگی عملی و... در این جهت لازم است قرار فرهنگی در شهر مقدس قم شکل گرفته و عهده دار تدوین چشمانداز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گردد.https://www.entizar.ir/article_75144_50019e41795cfc0e5e70b1c380f42b21.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421تحلیلی کارکردگرایانه برآموزههای متعالی مهدویت از نگاه آیندهپژوهیتحلیلی کارکردگرایانه برآموزههای متعالی مهدویت از نگاه آیندهپژوهی12314275145FAسعید قربانیJournal Article20181022آیندهپژوهی، حوزه نسبتا جدیدیاست که بهلحاظ گستردگی و تنوع حوزههای مرتبط، دستاوردهای بسیارمهمی برای کشورها و جوامع داشته؛ بهگونهای که امروزه به یکی از مهمترین ابزارهای تصمیمسازی تبدیل شدهاست. هماینک در این زمینه از سوی کشورهای قدرتمند به منظور کسب مزیتهای رقابتی و سلطه بر جهان مطالعات گستردهای صورت میگیرد. این رویداد، بر اهمیت دستیابی به رویکردهای توانمندتر در عرصه آیندهپژوهی میافزاید. بیشک، منظومه فکری اسلام، بویژه منابع شیعی، برتر از هر مکتب فکری بشری، توان تبیین راهبردیترین مسائل آیندهاندیشانه را داراست. یکی از بسترهای متعالی در این منظومه، اندیشه مهدویت است. همانگونه که میدانیم، اعتقاد به منجیآخرالزمان، مطلوب بیشتر ادیان بوده؛ اما ظرفیت بهرهمندی از آموزههای آیندهنگرانه مبتنی بر وحی، جز در تشیع و آموزههای مهدویت، در توان دیگر نحلهها نیست. پس، جادارد در نظام آیندهپژوهانه مهدویت بررسیهای جامعی صورتگیرد. نوشتار حاضر بررسی تحلیلی جامعی است در زمینه مهدویت و کارکردهای آیندهپژوهانه آن، مبتنی بر منابع معتبر شیعی. این پژوهش، در حیطه مباحث علمشناسی فلسفی مشتمل بر ابعاد پنجگانه «معرفتشناسی»، «روششناسی»، «هستیشناسی»، «ارزششناسی» و «نشانهشناسی» خواهد بود. همانگونه که نتایج تحقیق نشان خواهد داد، نظام معرفتشناختی آیندهپژوهی، متضمن مفاهیم، روشها و ابزارهایی است که برخی از آنها برای مطالعات گسترده و فهم آموزههای الاهی و وحیانی مهدویت کاربرد مناسبی دارند.https://www.entizar.ir/article_75145_297b79fb0669099bd0b9290bd1203b0e.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942134020130421آیندهپژوهی در پرتو انتظار پویا با تأکید بر کارکرد وحدت امت اسلامیآیندهپژوهی در پرتو انتظار پویا با تأکید بر کارکرد وحدت امت اسلامی14316375146FAراضیه علی اکبریJournal Article20181022امروزه، «آینده پژوهی»، به عنوان دانش شناخت و شکل دهی به آینده، جایگاه مهمی در دنیا پیدا کرده و به عرصههای مختلف زندگی انسانها وارد شده است. آینده مطلوب، بر اساس آموزههای اکثر ادیان و مذاهب، در ظهور منجی قابل تحقق است و در اسلام، آموزه مهدویت به عنوان مهمترین بعد آیندهپژوهی قلمداد میشود. مقاله حاضر، با روش تحلیلی ـ توصیفی و با هدف تعمیق و تثبیت جایگاه آینده پژوهی دینی بر اساس آموزه مهدویت و بررسی نقش مهدویت در آینده پژوهی و شکلدهی به آینده مطلوب؛ نقش آیندهپژوهی و کارکردهای فرهنگی اجتماعی آن، بویژه کارکرد وحدت امت اسلامی را، به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای این عرصه، در جهت زمینهسازی تحقق شرایط ظهور، پیجویی کرده و آینده جهان را بر اساس تبیینی که از آموزه مهدویت متبادر میشود، مورد کاوش قرار میدهد. بررسیهای انجام شده حاکی از این است که وحدت اسلامی زمانی شکل میگیرد که افرادی با اهداف و آرمانهای مشترک، رویکرد واحدی اتخاذ کنند. دستیابی به جامعه برتر و موعود ادیان و رسیدن به سعادت و کمال، آرمان تمام انسانهای موحّد است و این، زمانی محقق میشود که همه یکتاپرستانِ عدالت خواه، در صف واحدی قرار گرفته و با پیوستن به حکومت جهانی مهدوی، تحت رهبری موعود قرار گیرند. در نتیجه میتوان گفت این آرمان مشترک، در سایه وحدت اسلامی به دست میآید.https://www.entizar.ir/article_75146_9dbe419ee5c0ff40f07ba7ee31b91682.pdf