مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023مهدی باوری در میان کیسانیه از آغاز تا وفات محمد بن حنفیهمهدی باوری در میان کیسانیه از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه73075324FAنعمتالله صفری فروشانیرضا برادراندانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20181024«کیسانیان» بهعنوان اولین گروه شیعه که مصداقی عینی برای موعود احادیث نبوی6 برگزیدند؛ پیشگامان عنایت به مهدویت در میان فرقههای اسلامی هستند. لذا واکاوی باور به مهدی4 و مهدویت در میان آنان، با رویکرد فرایندی، در نگاهی کلان به ارتقای مباحث و مطالعات تطوری در تاریخ تشیع کمک میکند. هدفگذاری پژوهش پیش رو، ترسیم جایگاه مهدی باوری در اندیشه کیسانیان از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه، با استفاده از بقایای آثار درونگروهی و همچنین کتابهای فرقهنگاری و تاریخی مرتبط با موضوع مذکور است. نگارش پیش رو با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از قابلقبولترین نقلهای تاریخی و بهرهگیری از اصول پذیرفته شده در مطالعات فرقهنگاری و تاریخی و همچنین ارائه تحلیلهای عقلانی مستند، به بررسی باور به مهدویت در میان این فرقه ازمیان رفته، در این بازه زمانی خواهد پرداخت. چنانکه خواهیم گفت مختار اولین شخصیتی است که محمد بن حنفیه را بهعنوان امام شیعیان مطرح ساخت و از او با نام مهدی یاد کرد. این واژه بعدها با تطوری ملموس رو به رو شده و از معنای لغوی هدایت یافتگی به موعودگرایی ریشه یافته در روایت پیامبر اکرم6، گرایید. هرچند نمیتوان همه باورهای بعدی کیسانیان را به این بازه زمانی مربوط دانست؛ در این دوره، با زمینهسازی طرح ادعای مهدویت محمد بن حنفیه، تشکیلات مخفی کیسانیه پدید آمد؛ چنان تشکیلاتیکه قتل مختار و بیعت محمد بن حنفیه با عبدالملک بن مروان نیز موجب از میان رفتن آن نشد.https://www.entizar.ir/article_75324_d77e99828fc06a82847323b70c682885.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023سیر تطور کاربرد شناسههای حضرت مهدی ع در منابع حدیثی اهل سنت تا قرن پنجم هجریسیر تطور کاربرد شناسههای حضرت مهدی ع در منابع حدیثی اهل سنت تا قرن پنجم هجری315475326FAمحمدکاظم رحمان ستایشاستادیار علوم قرآن دانشگاه قمموسی جوانشیردانش آموخته سطح4 حوزه علمیه قمJournal Article20181024نام، لقب و کنیه حضرت مهدی عج، از «شناسه»های مهدوی است که از همان آغاز مورد توجه محدثان بوده است. این یادکرد، فراز و نشیب محسوسی را نشان میدهد. کیفیت این سیر تطور، سؤال پیش روی این تحقیق است. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته است؛ ضمن تحلیل محتوایی این دسته از روایات در کتابهای حدیثی قرن سوم تا پنجم هجری؛ سیر تطور این عنوان را بیان کرده است تا به منظور فهم بهتر روایات مهدوی زمینه مناسب فراهم شود. در این تحقیق، مشخص شد که هر چند از نظر کمیت، احادیث کتابهای قرن سوم هجری جایگاه نخست را داراست؛ بیان نام و القاب حضرت مهدی عج در کتابهای حدیثی قرن پنجم، نسبت به دو قرن دیگر از درصد فراوانی بالاتری برخوردار بوده است. این مهم حاکی از آن است که مؤلفان کتابهای حدیثی قرن پنجم هجری، به منظور شناخت و معرفی آن حضرت اهتمام بیشتری از خود نشان دادهاند.https://www.entizar.ir/article_75326_2da2ed8b242a128e3613562cdb8524f4.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023واکاوی تاریخی مفاهیم معنا شناختی دوره غیبت صغراواکاوی تاریخی مفاهیم معنا شناختی دوره غیبت صغرا557475329FAمجید احمدی کچاییعضو هیات علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)Journal Article20181024با گذشت سدههای متمادی از جریانهای تاریخی دوره غیبت صغرا، در برخی لغات آن دوره تحول صورت گرفته؛ به طوری که به نظر میرسد برخی واژگان مرتبط، معنای گذشته را از دست داده و به گونهای دیگر فهمیده میشوند و البته بسیاری دیگر از این واژگان، با گذر ایام اصالت مفهومیشان را حفظ کردهاند. در هر صورت، واکاوی مجدد و شناخت صحیح این مفاهیم، ما را به شناخت دقیقتر برخی از مفاهیم تاریخی رهنمون میکند. از این میان، مؤلفههایی همچون «امامیه» با گذر ایام در دوره غیبت صغرا بارور شدهاند و اصالت مفهومی آنها حفظ شده است؛ در حالی که مفاهیم دیگری همانند «غیبت»، «سفیر»، و «وکیل» بعد از دوره غیبت صغرا تا حدودی معنای گذشته خویش را از دست داده و مفهوم متفاوتی از آنها ارائه شده است.https://www.entizar.ir/article_75329_5ae66aa532859b5c5b959c010579c63e.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023کاوشی درچرایی اندک بودن دادههای شرححال نگاری سمری و تاثیر آن بر جایگاه وکالتی ایشانکاوشی درچرایی اندک بودن دادههای شرححال نگاری سمری و تاثیر آن بر جایگاه وکالتی ایشان759475331FAحسین قاضی خانیدانشجوی دکتری رشته تاریخ تشیع جامعة المصطفی العالمیة.Journal Article20181024در مطالعه شرح حال وکلای اربعه در عصر غیبت صغرا، یکی از نکاتی که ذهن پرسشگر را به خود معطوف میسازد، اندک بودن شرح حال سمری، چهارمین وکیل خاص امام زمان عج در مقایسه با سه وکیل پیش از اوست. با توجه به جایگاه وکلای چهارگانه در روزگار غیبت صغرا، این سوال به ذهن میرسد که چرا مسئله چنین است؟ و مهمتر اینکه آیا این میزان اندک بودن اطلاعات، خدشهای را متوجه جایگاه وکالتی ایشان نمیسازد؟ با مراجعه به اسناد مکتوب کتابخانهای و ارائه توصیفی جامع از دادههای موجود در مورد این شخصیت؛ چرایی کمبود اطلاعات، تحلیل تاریخی گردیده است. در این جستار مشخص گردید، میزان اندک دادهها تنها متوجه اطلاعات منصبی ایشان است و در بعد دادههای زیستی، نسبت به سه وکیل قبلی کاستیای مشاهده نمیگردد. همچنین کمبود دادههای منصبی در بازه زمانی این مسئولیت و حوادث مربوط به آن، قابل تحلیل و درک است. نکته آخر آنکه آرامش زمان سمری و قبول مسئله سترگ غیبت تامه، بدون چالش اجتماعی در میان امامیان، گویای جایگاه والای وکالتی این شخصیت است.https://www.entizar.ir/article_75331_b07b2f0166a0f338fbd1f7f307f807fd.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023مأخذ شناسی و باز شناسی محتوای کتاب الاوصیاء شلمغانیمأخذ شناسی و باز شناسی محتوای کتاب الاوصیاء شلمغانی9511875333FAمحمد غفوری نژاداستادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبمحمدتقی ذاکریدانشجوی دکتری تاریخ اهل بیت جامعة المصطفی العالمیه.Journal Article20181024«کتاب الاوصیاء» یکی از تألیفات مهم شلمغانی (م 322 ق) است که موضوع اصلی آن، امامت و استمرار سنت وصایت از انبیا تا اوصیا بوده است. عنایت مؤلفان شیعه به این کتاب در طول تاریخ، در عین انحرافی که بعد از یک دوره خدمات علمی، مؤلف آن بدان دچار گردید؛ گویای اهمیت این کتاب است. هر چند تا کنون در خصوص این کتاب تحقیقهایی انجام یافته؛ منابع مورد استفاده شلمغانی در تألیف این کتاب تا کنون مورد تحقیق قرار نگرفته، ازاین رو، این سوال باقی است که شلمغانی در تألیف آن از چه منابعی بهره برده است؟ استخراج روایات کتاب الاوصیاء از منابع روایی موجود و مطالعه و تحلیل اسناد آن، میتواند منابع آن را تاحدی روشن کند. در این تحقیق که بر روی 23 روایت برجای مانده از کتاب الاوصیاء انجام یافته، روشن گردید که وی از منابعی همچون الدلائل عبدالله بن جعفر حمیری (7 روایت و بیشترین فراوانی)، المحاسن احمد بن محمد بن خالد برقی (3 روایت)، برخی تألیفات سعد بن عبدالله اشعری (2 روایت) و احتمالا آثاری همچون مسائل الرضا ع، ابو محمد حسن بن علی بن زیاد الوشاء (1 روایت)، الفضائل، یا النوادر، جابر بن یزید جعفی (1 روایت)، الممدوحین و المذمومین، محمد بن عبدالله بن مهران (1 روایت) و الواحدة، حسن بن محمد بن جمهور (1 روایت) بهره برده است.https://www.entizar.ir/article_75333_347c4a87a8ef844cc1eed0c242494d83.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942155020151023شاخصهشناسی مواجهه ائمه ع با مدعیان دروغین مهدویتشاخصهشناسی مواجهه ائمه ع با مدعیان دروغین مهدویت11914675334FAامیرمحسن عرفاندانشجوی دکتری تاریخ و تمدن، دانشگاه معارف اسلامی؛ دانش آموخته سطح3 مرکز تخصصی مهدویتJournal Article20181024این پژوهه میکوشد با هدف نهادینهسازی رویکرد کیفی به موضوع مدعیان دروغین مهدویت، شاخصههای مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین مهدویت را بیان کند و این فرضیه را محک بزند که سبک مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین دارای ویژگیهایی است که میتواند به مثابة الگو در روزگار کنونی به کار تقابل با مدعیان بیاید. این مقاله با رویکردی توصیفی _ تحلیلی سامان یافته، و برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعهای _ کاربردی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است.<br /><br />ضرورتشناسی بحث از شاخصههای مواجهه ائمه: با مدعیان دروغین مهدویت، آغازگاهی است که این جستار برای ارائه تصویری روشن از بحث برمیگزیند. نتایج تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که «غلبة پیشگیری به جای درمان»، «رویکرد فرصتساز به تهدید مدعیان دروغین»، «تمییز میان شبههگر و شبههزده»، «قاطعیت در تصمیمگیری» و «ساماندهی رفتار اجتماعی شیعیان در قبال ادعاهای دروغین» از جمله مهمترین شاخصههای مواجهه ائمه: در تقابل با مدعیان میباشد.https://www.entizar.ir/article_75334_bda3d1a8ba8e63e573fa8c6db3b455dc.pdf