مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
169
2014
10
23
دکترین مهدویت و چالش هزاره گرایی
62502
FA
Journal Article
1970
01
01
این مقاله درصدد بیان چند مطلب است:
۱٫ جهانیشدن اقتصاد یک واقعیت است؛
۲٫ این واقعیت با دکترین مکتب سرمایهداری، رفاه وخوشبختی به ارمغان نیاورده و نمیآورد؛ زیرا دکترین سرمایهداری به عدالت توجهی ندارد.
۳٫ نیاز به دکترین جدیدی است که همه مردم دنیا آن را درک و مطالبه کنند؛ دکترین عدالت اقتصادی مهدوی.
۴٫ دکترین عدالت مهدوی ضمن تبیین شاخصهای عدالت، احکام اسلام را در زمینه رشد اقتصادی پایدار و عادلانه به مردم شیفته عدالت اعلام میدارد و تحقق این احکام را در سطوح ملی، منطقهای و جهانی ضامن رفاه و خوشبختی همگان میداند.
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
169
2014
10
23
آموزه مهدویت در زیارت عاشورا
62503
FA
Journal Article
1970
01
01
در این زیارت با زمینههای توصیف شده از تولا و تبرا، سلام و لعن، سِلم و حُرب، و درخواست ثبات و پایداری در احقاق حق، ابراز نفرت و انزجار از پایه گذاران ستم و مباشران قتل امام حسین( و پیروان آنان در طول تاریخ، میتوان مهدیِ یاوران تمام عیار و آگاه و در حال آماده باش.
در این مقاله کوتاه پیوندها و زیارت عاشورا و آموزه مهدویت بررسی میشود، لذا باید به سه مطلب کلیدی توجه شود:
الف) عاشورای حسینی؛
ب) زیارت عاشورا؛
ج) جایگاه آموزه مهدویت در متن زیارت عاشورا.
الف) ویژگیهای عاشورای حسینی نماد تمامعیار اسلام ناب محمدی
۱٫ اوج خداخواهی و خداگرایی و خدامداری را در عاشورای حسینی میبینیم؛
۲٫ عاشورای حسینی را سمبل اسلام ناب محمدی و در تقابل با جاهلیت اموی و اسلام تحریفشده میبینیم؛
۳٫ نماد کامل عزت و ایثار و فداکاری برای رهایی از اسارتهای مادی و دنیوی انسان.
۴٫ بیانکننده ر روش صحیح تعامل با جاذبههای زندگی دنیوی هنگام تزاحم دین و دنیای انسان؛
۵٫ عاشورای حسینی تابلوی زرّین جلوههای بسیار نغز مکارم اخلاق محمدی و تجلّی عینی معنویت و غلبه ارزشگرایی بر تمام جاذبههای مادی؛
۶٫ عاشورای حسینی بزرگترین و مؤثرترین تجربه عملی موفق در نشان دادن موفقیت تِزِ "پیروزی خون بر شمشیر" و تحکیم صحیح سنتهای الهی در جهت اجزا فرهنگ عدالت مدار الهی در عمق وجدانهای جوامع بشری؛
۷٫ عاشورای حسینی آغاز حرکت جدید امت اسلامی به سوی جامعه عدلمدار الهی و احیاگر اراده آهنین یک امت زنده در پیچ و خم تحریفهای پیچیده شیطانی و ماسکهای مزوّرانه دین نما و دینزدا؛
۸٫ عاشورای حسینی سمبل تمامعیار تولا و تبرا (دشمن شناسی و دشمن ستیزی)؛
۹٫ عاشورای حسینی نشان دهنده چگونه آمیختن عشق و شجاعت با مظلومیت و حقطلبی پیروزمندانه در عمق هستی؛
۱۰٫ عاشورای حسینی حلقه وصل دو محمد در تاریخ: محمد خاتم انبیاء و محمد خاتم اوصیا، محمدِ پایهگذار آغازگر دین حق، و محمد تحقق دهنده و گسترش دهنده حاکمیت دین حق.
ب ) ویژگی های منحصر به فرد زیارت عاشورا و کلید واژه های آن
۱٫ برای زیارت امام حسین( در روز عاشورا و در کربلای معلّا ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار غزوه (شرکت در دو هزار جنگ در راه خدا) آن هم همراه با رسولالله در تمام این حجها و عمرهها و جهادها، و همراه با امامان معصوم مطرح میباشد. گویا برای هیچ زیارتی چنین ثوابی منظور نشده است.
در صورتی که این زیارت از راه دور انجام گیرد ثواب آن کمتر از هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه با رسول خدا نخواهد بود.
ثواب تحمّل مصیبت تمام انبیا و اوصیا و صدیقان و شهدا تا روز قیامت را به او میدهند. و زیارت کننده امام حسین( را (با زیارت ویژه)، همراه شهدای کربلا قرارمیدهند، و ثواب زیارت انبیا و تمام زائران امام حسین( را برای او در نظر میگیرند.
حال این سؤال پیش میآید که چرا این همه ثواب برای این زیارت در نظر گرفتهاند؟
۲٫ محور اصلی زیارت عاشورا مهمترین محور در اسلام ناب است. حبّ و بغض، تولا و تبرا، (دوستی و دشمنی)، خمیر مایه تمام رفتارهای انسانها در طول مسیر زندگی، و روح متحرک و مؤثر در وجود انسانهای کامل میباشد.
این تولا و تبرا در قالب لعن و سلام، رخ نموده، و خط مشی واقعی یک انسان مسلمان ناب را در وجود او پایه گذاری کرده و او را در مسیر اسلام ناب میبرد.
۳٫ تکرار فراوان لعن و سلام و واژههای همخانواده با این دو مفهوم معنایی خاص و رنگی ویژه به این زیارت میدهد.
۴٫ واژه "لعن" در متن زیارت ۲۲ مرتبه و واژه برائت نُه مرتبه از قاتلان و پیروان و پایهگذاران ستم بر اهلبیت( مطرح شده است.
۵٫ صد بار "لعن" ویژه که نشاندهنده برائت و دوری جستن و فاصله گرفتن از تمام ستمگران و تضییع کنندگان حق محمد و آل محمد و مباشران قتل حسین بن علی( و مقدم داشتن این لعن بر سلام که در هر بار نیز سه مرتبه واژه "لعن" تکرار میگردد که در مجموع ۳۳۴ بار لعن صریح و برائت در ذهن زیارت کننده با این زیارت آمیخته میشود. که گویای امری مهم و ضروری در جهت فاصله گرفتن از تمام عوامل ستم، ستمگری و ستمگران میباشد.
۶٫ حداقل ده بار سلام بر حسین بن علی( با عناوین بسیار تأثیر گذار بر فکر و روان زیارت کننده دیده میشود، مانند:
السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا ابن رسول الله، السلام علیک یا ابن أمیر المؤمنین وابن سید الوصیین، السلام علیک یا ابن فاطمه سیده نساء العالمین، السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره والوتر الموتور.
و آنگاه تکرار این سلام در تمام متن زیارت و پرداختن به سلام ویژه به تعداد صد بار و در هر بار سه "سلام" بر حسین و یاران حسین و فرزندان حسین، به تعمیق ارتباط و ایجاد احساسی ویژه و نشان دهنده وابستگی کامل به امام شهیدان میانجامد که در هیچ زیارت دیگری دیده نمیشود.
۷٫ در این زیارت بعضی از
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
169
2014
10
23
عقلانیت در دکترین مهدویت
62504
FA
Journal Article
1970
01
01
مقاله حاضر با عنوان "دکترین مهدویت و عقلانیت" ابتدا ضمن توجه به ساختار مفهومى عقل و انواع آن به تحلیل عملکرد آن مىپردازد و از آنجا که بدون تحلیل و بررسى مدرنیته به عنوان بزرگترین مدعیان عقلگرایى، نمىتوان به ارزش و اهمیت دکترین مهدویت پیبرد، از این رو در فصلى جداگانه به مباحثى چون مفهوم مدرنیته، و سیر تطور عقلانیت در عصر روشنگرى و در ادامه به تبیین محدودهى عقل مدرن مىپردازد. ضمناً در بخشى دیگر به مسئله تکامل تاریخى، و عقلانیت از منظر متفکران مىپردازد، در ادامه به بررسى ادعاى بزرگ مدرنیته که همان اعلام بىنیازى از وحى است مىپردازد و نظریه کفایت خرد جمعى (بسندگى عقل) را مورد مداقه قرار مىدهد، و در فصل پایانى مقاله ضمن پرداختن به جایگاه تعقل و محدوده آن در دکترین مهدویت، به مسئله بسیار مهم عدم تعارض بین عقل و دین پرداخته شده است و به مسئله رهایى عقل از استخدام دل اشاره مىکند، چرا که مهمترین مشکل عصر مدرنیته این است که ادعاى حاکمیت عقل دارد، در حالى که در واقع این عقل نیست که حاکم است بلکه هوا و هوس بشر است که در این عرصه میداندارى مىکند و ضمن اشاره در این فصل به کمال عقل به عنوان مهمترین رهآورد عصر ظهور در نهایت هم نتیجهگیرى شده است که ظهور و شکوفایى عقل به معناى واقعى و حاکمیت آن در تمامى عرصههاى زندگى بشر بزرگترین ارمغان عصر ظهور است که با دست عنایت خداوند، زمینه کمال یافتگى عقلانیت بشر فراهم مىگردد؛ عقلانیتى که همواره در پرتو نور هدایت وحى قرار مىگیرد.