مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723تحلیل و اثبات عقلی طلوع مجدد انوار ختمی الاهی در ابدان طبیعیتحلیل و اثبات عقلی طلوع مجدد انوار ختمی الاهی در ابدان طبیعی72675307FAمحمد علی اردستانیJournal Article20181024یکی از بنیادیترین باورهای مذهب امامیه، اعتقاد به بازگشت ارواح نورانی ائمۀ هدا: به ابدان طبیعی آنان در فضای دنیا و پیش از رستاخیز است که از آن به «رجعت» تعبیر میشود. حقیقت رجعت در ساحتهای عقلی و نقلی توسط عالمان تبیین شده و به اثبات رسیده است. از مجموع دلایل عقلی و نقلی فراوان، نه تنها امکان رجعت فهمیده شده، بلکه به وقوع آن یقین حاصل میشود. باید دانست به تصریح برخی از عالمان، یکی از باورهای امامیه بازگرداندن روح گروهی از شیعیان و گروهی از دشمنان حضرت مهدی بعد از مفارقت از بدن است؛ امّا مقصود از رجعت در این نوشتار، خصوص بازگشت ارواح نورانی ائمۀ هدی: است که نمایندگان ختمیه الاهیهاند؛ زیرا وصایت ائمه هدی: ختمیه است؛ همانطور که نبوت پیامبر اسلام6 ختمیه است. مسئله رجعت در ساحت عقلی تحلیل و اثبات شده است و نتیجۀ آن تنها امکان وقوع رجعت نیست، بلکه «ضرورت» وقوع رجعت است.مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723گونه شناسی آثار عقلانی عصر ظهورگونه شناسی آثار عقلانی عصر ظهور275275310FAجواد جعفریروحالله دریکوندیJournal Article20181024«عصر ظهور»، دوران تبلور استعدادهای انسانی است؛ دورانی که حقیقت انسان، فرصت نمایان شدن خواهد یافت. منابع روایی شیعه خبر از رویدادی شگرف در عصر ظهور داده است که این رویداد میتواند منشا و بنای درخشش استعداد انسان باشد. تمرکز و تکامل عقول، اتفاقی مهم در عصر ظهور خواهد بود. چگونگی این پدیده خود موضوع پژوهشی مستقل است که نگارنده در مقالهای دیگر بدان پرداخته است.<br /><br />مساله مهمی که اینک در پی پاسخ دادن بدان هستیم، روشن کردن حوزههای تاثیر پذیر از تکامل عقول است. به بیانی دیگر: زمانی که عقول کامل شد، آثار این تکامل در چه ابعادی خود را نشان خواهد داد.<br /><br />بر اساس این تحقیق، در حوزة معرفتی، مردمان به معارفی همچون خودشناسی، خداشناسی و دینشناسی نایل میشوند. در بعد ارزشی و اخلاقی به ارزشهایی نظیر عبادت، عدالت و پرهیز از گناه آراسته میگردند. رهاورد تکامل عقل ابزاری نیز به تحولی عظیم در حوزههایی مانند اقتصاد، مدیریت، سیاست، امنیت و بهرهگیری از طبیعت خواهد انجامید.مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723تأملی بر نظریه وجود اهل کتاب در دوران حکومت جهانی امام زمان عتأملی بر نظریه وجود اهل کتاب در دوران حکومت جهانی امام زمان عج537675312FAحسین الهی نژادJournal Article20181024در زمینه وجود ادیان در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدیعج سه نظریه مطرح است: 1.نظریه اثباتی؛ 2. نظریه سلبی؛ 3. نظریه تلفیقی. در نظریه اثباتی وجود اهل کتاب در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت میشود و در نظریه تلفیقی وجود اهل کتاب در عصر ظهور و نفی آنها در حکومت جهانی مطرح میشود. در این نوشتار، در میان سه دیدگاه مذکور، تنها به دیدگاه اثباتی توجه شده و ثمره آن که تنوع ادیان و وجود دین مسیحیت و یهودیت در عصر ظهور و حکومت جهانی است؛ مستدل میشود. صاحبان این نظریه برای اثبات مدعای خویش به دلایل مختلف عقلی و نقلی تمسک جستهاند؛ مثلا تمسک به آیات قرآنی که با رویکردی عام و خاص به توجیه مسئله پرداخته است. محتوای آیات عام آزادی و اختیار انسان و نفی کننده جبر و قسر آن در امور اعتقادی است و آیات خاص صریحا به وجود ادیان مسیحیت و یهودیت و پیروان آنها تا روز قیامت تأکید میکنند. نیز از جمله دلایل ارائه شده در این خصوص، دلایل عقلی، نظیر اصل «آزادگی انسان» و اصل «تکلیف محوری» در دنیا است که این دو اصل تا ابد بشر را همراهی میکنند. دلیل دیگر ایده همسانی سیره رسول گرامی اسلام ص و سیره امام مهدی عج است که اقتضای این همسانی، تسالم رفتاری امام مهدی4 با اهل کتاب بوده و این تسالم رفتاری پذیرش مسیحیان و یهودیان را در حکومت جهانی امام مهدی به عنوان اقلیتهای دینی اقتضا میکند.مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723خوانشی نو از مصادیق سه منجی در تاریخ کیش زردشتخوانشی نو از مصادیق سه منجی در تاریخ کیش زردشت7710275315FAابوالقاسم جعفریJournal Article20181024نوشتار حاضر بر آن است که نشان دهد سنت انتظار موعود منجی در کیش زردشت وجود داشته و در متون این دین به آمدن سه منجی موعود خبر داده شده است. همچنین میتوان این سه موعود را به ترتیب، با حضرت عیسی ع حضرت محمد ص و منجی موعود آخرالزمان در تمام ادیان الاهی مطابق دانست. در مورد دو موعود نخست، در تواریخ مسلمین از خود زردشت نقل و تصریح وجود دارد؛ اما در مورد منجی سوم، لفظ «استدریکا» به معنای «مرد عالِم» آمده است که عالمان مسلمان در کتابهای تحقیقی که در مورد سوشیانتها در آیین زردشت نوشته شده است، به تعیین مصداق آنها در تاریخ این دین نپرداختهاند. که این، میتواند یا ناشی از کم توجهی تاریخ نگاران مسلمان در این زمینه باشد؛ یا اینکه مفهوم موعود آینده را نوعی اسطورة بدون مصداق تلقی کردهاند. بر اساس نوشتار حاضر اندیشة موعود منجی در زمان زردشت اندیشهای شناخته شده بوده است و زردشت با توجه به شناخت مردم از مفهوم منجی، آمدن سه تن از آنها را تایید کرده که طبق برخی متون تاریخی پس از اسلام، نخستین سوشیانت بر حضرت عیسی ع منطبق است؛ دومین سوشیانت بر پیامبر اسلام ص و سومین سوشیانت، بر امام عصر عج انطباق دارد. به این ترتیب، نتیجه چنین است که در آیین زردشت همانند سایر ادیان الاهی، فقط آمدن یک منجی موعود مورد نظر است.مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723تحلیل و بررسی شاخصه ها و ترفندهای بهائیت در ادعای پیشگویی زمان ظهور در روایت مفضل بن عمرتحلیل و بررسی شاخصه ها و ترفندهای بهائیت در ادعای پیشگویی زمان ظهور در روایت مفضل بن عمر10312875319FAعزالدین رضا نژادمحمدعلی فلاح علی آبادJournal Article20181024گنجینه روایی شیعه، آکنده از روایاتی است که تصویرگر جریانات آخرالزمانی است. این روایات که از آن به روایات پیشگویی ظهور یاد میشود، مورد توجه فرقهها و گروههای انحرافی بوده است. این گروهها ضمن سعی در تطبیق روایات بر مدعای خویش از جایگاه روایات در منظومه فکری مسلمانان در جذب تودههای مردم و اقناع فرقهای از روایات نهایت بهره را بردهاند. «روایت مفضل بن عمر» از جمله روایاتی است که برای بشارت ظهور علیمحمد باب به عنوان موعود دین اسلام و خاتمه بخش این دین معرفی شده است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی این ادعا را بررسی کرده است. با بررسی محتوایی و سندی این روایت و ضعف آشکار آن و عدم شایستگی در اثبات امر امامت و بررسی نقلهای متعدد آن، بطلان ادعای بهائیت، مبتنی بر این روایت روشن گردیده و برخی از شاخصهها و ترفندهای بهائیت در تمسک به این روایت از جمله تحریف واقعیات، عوامفریبی و بهرهگیری از نصوص متشابه مبرهن میشود.مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942154920150723پیشینه ادعاهای مهدویت، نسخ اسلام و الوهیت سران بابیت در جریانهای حروفیه و نقطویهپیشینه ادعاهای مهدویت، نسخ اسلام و الوهیت سران بابیت در جریانهای حروفیه و نقطویه12914675322FAمحمّد علی پرهیزگارJournal Article20181024«علی محمّد شیرازی» از جمله مدعیانی بابیت و مهدویت است که از نسخ شریعت اسلام، آوردن کتاب جدید و الوهیت خود سخن میگوید و چنین مینماید که آیینش بدیع و تازه است؛ لیکن بر اساس شواهد موجود، در بسیاری از ادعاهایش از جریانهای «حروفیه» و «نقطویه» الگو گرفته است.
این نوشتار با بررسی ادعاهای مهدویت، نسخ اسلام، کتابآوری و الوهیت سران بابیت؛ به پیشینهشناسی این دعاوی پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که این گونه ادعاها در آثار سران جریانهای حروفیه و نقطویه سابقه دارد و در حقیقت ادعای بهظاهر تازه سران بابیت، بازگوی سخنان کهنه این دو جریان است که این دو جریان، قرنها پیش از بابیان میزیستند.