جریان «احمد الحسن بصری»، یکی از جریانهای خطرناک در موضوع مهدویت است. در حالی که استناد به خواب و استخاره، وجه مشترک احمد الحسن با بعضی از مدعیان دیگر است؛ ارائه تحلیلهای جدید از روایات و مبانی خاص در رویکرد روایی، او را از دیگران متمایز کرده است. در چند سال اخیر، فعالیتهای تبلیغی این جریان، چه به صورت مجازی در پالتاک و وب سایتهای مختلف و چه به صورت چهره به چهره افزایش یافته است. استناد احمد الحسن به بعضی رویکردهای حدیثی رایج در میان گروهی از حدیث گرایان و نیز منطبق ساختن خود با شرایط و حوادث روز، با توجه به زمان شناسی خاص؛ از دیگر ویژگیهای اوست. این نکات، ضرورت نقد و بررسی این جریان و نشان دادن اشکالات آن را دو چندان میکند. احمد الحسن بصری که مدعی است، مهدی اول و یمانی موعود است، خود را همانند دیگر امامان:، از علم الاهی بهره مند و از هرگونه اشکال و اشتباه مصون میداند. بر این اساس، اثبات حتی یک اشکال در کتابهای وی، برای رد تمام ادعاهای او کافی است. اشتباهات احمد الحسن را میتوان در موضوعات مختلف قرآنی، حدیثی، کلامی، ادبی، فقهی و تاریخی دنبال کرد. مقاله حاضر، به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی، به اشتباهات قرآنی احمد الحسن، با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی میپردازد و در این زمینه، به پنج نمونه از اشتباهات وی اشاره میکند.
آیتی, نصرت الله, & کریمی, مرتضی. (1397). بررسیِ برداشتهای قرآنی احمد الحسن بصری با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی. انتظار موعود, 18(60), 119-137.
MLA
نصرت الله آیتی; مرتضی کریمی. "بررسیِ برداشتهای قرآنی احمد الحسن بصری با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی". انتظار موعود, 18, 60, 1397, 119-137.
HARVARD
آیتی, نصرت الله, کریمی, مرتضی. (1397). 'بررسیِ برداشتهای قرآنی احمد الحسن بصری با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی', انتظار موعود, 18(60), pp. 119-137.
VANCOUVER
آیتی, نصرت الله, کریمی, مرتضی. بررسیِ برداشتهای قرآنی احمد الحسن بصری با تاکید بر تطبیقهای متعارض با دلایل عقلی و نقلی. انتظار موعود, 1397; 18(60): 119-137.