@article { author = {r, a}, title = {The Imamate of the People of the House Based on the Verse of Kindness for the Kinsfolk (of the Prophet Muhammad P.B.U.H)}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {17}, number = {56}, pages = {5-32}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the reasons for the Imamate of the twelve Imams of the Household is the affection verse, verse 23 of the Surah al-Shūrā: “Say, I do not ask you any reward for it except love of [my] relatives” and the traditions related to it. Based on these traditions, the intended meaning of the “Ghorba” in the holy verse is Amir al-Muminin Ali (A.S), Fatima al-Zahra (A.S), and the other Imams from Amir al-Muminin’s descendants. Imami Shi’ite has agreed on this issue. Some of the Sunni scholars have also accepted it especially about the People of the Cloak. In this holy verse, the kindness for the kinsfolk of the Holy Prophet (PBUH) is considered as the reward for his mission. This issue suggests that their spiritual status is measured by the status of the prophecy. Thus, considering that erudition and infallibility are the important conditions of Imamate, the Imamate of the Imams is proven. Imamate has the inward and outward, scientific and practical, moral and political dimensions. From Islam’s perspective, being a man is one of the requisites of political Imamate. Thus, not believing the political Imamate of Fatima al-Zahra (A.S) does not do any damage to the implication of the affection verse on the Imamate of the Household. Moreover, believing the Imamate of Amir al-Muminin (A.S) at the time of the holy Prophet (PBUH) and the Imamate of Imam Hasan (A.S) at the time of Amir al-Muminin (A.S)- according to the affection verse, is not incompatible with the unity of Imam at any time; because the purpose of the unity of Imam at any time is not that only one holds the position of Imamate; rather, it means that in addition to having the status of Imamate, Imam has the right to practice vicegerency and Imamate independently. In other words, having two Imams at one time, one follows the other like the prophecy and Imamate of Moses and Aaron at one time.}, keywords = {Keywords: the affection verse,the Household,affection,erudition,Infallibility,Imamate}, title_fa = {امامت اهل بیت ع بر مبنای ایه مودت}, abstract_fa = {یکی از دلایل امامت امامان دوازدهگانه اهل بیت: آیه مودت؛ آیه 23 سوره شوری: ) قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی( و روایات مربوط به آن است. بر اساس این روایات، مقصود از «قربی» در آیه شریفه، امیرالمؤمنین علی7 ، فاطمه زهرا3 و دیگر امامان از ذریه امیرالمؤمنین7 هستند. این مطلب مورد اجماع شیعه امامیه است. شماری از عالمان اهل سنت نیز آن را به‌ویژه درباره اهل کسا پذیرفته‌اند. در این آیه شریفه، مودت خویشاوندان پیامبر9 به منزله اجر رسالت آن حضرت به شمار آمده است. این مطلب گویای آن است که مقام و منزلت معنوی آنان با مقام و منزلت رسالت، محک می‌خورد. لذا با توجه به این که افضلیت و عصمت از شرایط مهم امامت است، امامت امامان اهل بیت: ثابت می‌شود. امامت دارای ابعاد ظاهری و باطنی، علمی و عملی، اخلاقی و سیاسی است. از منظر اسلام، مرد بودن یکی از شرایط امامت سیاسی است. لذا عدم اعتقاد به امامت سیاسی فاطمه زهرا3، بر دلالت آیه مودت بر امامت اهل بیت: خدشه ای وارد نمی‌سازد. همچنین، اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین7 در زمان پیامبر9 و امامت امام حسن7 در زمان امیرالمؤمنین7 - به مقتضای آیه مودت- با اعتقاد به وحدت امام در هر زمان ناسازگار نیست؛ زیرا مقصود از وحدت امام در هر زمان این نیست که دارنده مقام امامت یکی است؛ بلکه مقصود این است که امام علاوه بر داشتن مقام امامت، حق اعمال ولایت و امامت به صورت مستقل داشته باشد. به عبارت دیگر، دو امام در عرض هم، در طول یکدیگر، مانند نبوت و امامت موسی و هارون در یک زمان.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: آیه مودت,اهل بیت,مودت,افضلیت,عصمت,امامت.  }, url = {https://www.entizar.ir/article_60710.html}, eprint = {https://www.entizar.ir/article_60710_e2dc9d7dad6f384c40a524dea88465cd.pdf} }