@article { author = {موسوی نژاد, سیدعلی and موسوی آقداش, سیدابوالفضل}, title = {بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی}, journal = {Entizar-e-Moud}, volume = {15}, number = {48}, pages = {95-116}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2476-3942}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی}, abstract_fa = {نافرجامی «قیام توابین» و «قیام مختار» و افزایش انحراف‌ها و ظلم و جور بنی‌امیه سبب شد زید بن علی در سال 122ق. به‌پاخیزد. هرچند این قیام نیز نافرجام و زودگذر بود، زمینه‌‌ساز شکل‌گیری فرقه‌ زیدیه و قیام دیگر زیدیان، مانند یحیی بن زید و نفس زکیّه و سایر شیعیان شد. این قیام‌ها در بیش‌تر موارد، نافرجام و گذرا بودند؛ هرچند در برخی موارد به تشکیل حکومت نیز انجامید، مانند علویان طبرستان، زیدیه یمن و ادریسیان مغرب. زیدیه در بحث امامت و مهدویت، مانند مهدویت نوعی، عقایدی متفاوت از شیعه امامیه دارد. «مهدویت نوعی» از عقایدی است که عمدتاً با آموزه‌های مشهور اهل سنت سازگار است؛ اما شواهد متعددی گویای مطرح بودن این عقیده در فرقه زیدیه است که خود انشعابی است از شیعه می‌باشد. در این نوشتار سعی‌شده‌است جایگاه امامت و مهدویت و مراد از مهدویت شخصیّه و نوعیّه در قیام زید تبیین گردد.}, keywords_fa = {قیام,زید بن علی,مهدویت,زیدیه,منصور,مهدویت شخصی,مهدویت نوعی}, url = {https://www.entizar.ir/article_75303.html}, eprint = {https://www.entizar.ir/article_75303_46164da7259ab18655d684dde4237730.pdf} }