TY - JOUR ID - 154850 TI - واکاوی مؤلفه‌های تربیت مهدوی در اندیشه استاد مرتضی مطهری JO - انتظار موعود JA - EEM LA - fa SN - 2476-3942 AU - میرجلیلی, سیدمحمدعلی AD - یزد- شاهدیه- خیابان امام خمینی(ره)- کوچه نهال- پلاک 28- منزل سیدرضا میرجلیلی. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 21 IS - 74 SP - 71 EP - 96 KW - تربیت مهدوی KW - شهید مطهری KW - تحلیل مضامین KW - روش کیفی KW - ظهور DO - N2 - ایده‌های بنیان‌گذاران انقلاب اسلامی و نسبت این ایده با گفتمان مهدویت، می‌تواند در تسهیل و جهت‌دهی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و رسیدن به حاکمیت اکمل اسلامی راهگشا باشد. این پژوهش، با هدف واکاوی اندیشه‌های استاد مطهری در حوزه تربیت مهدوی صورت گرفته است. با توجه به دسترسی به آثار ایشان در قالب 108 کتاب، متون کتاب‌ها به روش کیفی واکاوی و مفاهیم و مضامین مرتبط با تربیت مهدوی استخراج گردید. با اتکا به روش اترید-استرلینگ، به منظور اکتشاف شبکه مضامین تربیت مهدوی، مضمون‌ها در قالب 130 مضمون اصلی دسته‌بندی گردیدند. در گام بعدی، با بسط معنایی و ارتباط مفهومی مضمون‌ها، شبکه مضامین تربیت مهدوی ذیل 9 مضمون سازمان‌دهنده صورت‌بندی شدند: بعد شناختی، ارزشی، سیاسی، تحول‌گرایی و اصلاح شرایط، اعتدال و صلح‌طلبی، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی، رفتاری و اجتماعی، امید و انتظار سازنده و بعد اخلاقی و معنوی. با توجه به وسعت آثار ایشان و عمق مفهومی هر کدام از مولفه‌های استخراج‌شده، روش نوشته پیش‌‌رو چنین است که  هر کدام از این مولفه‌ها به صورت مستقل از لحاظ کاربردی‌سازی مورد بررسی قرار گرفته و شیوه‌های مناسب عملیاتی برای تحقق آن‌‌ها در زندگی شهروندان فراهم تا از این‌طریق در زمینه‌سازی ظهور گامی اساسی برداشته شود. UR - https://www.entizar.ir/article_154850.html L1 - https://www.entizar.ir/article_154850_61e66dc684c49456d58671e53046a77e.pdf ER -