مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Study and Analysis of the Mahdavi Worldwide Government in the Era of Returnبررسی و تحلیل حکومت جهانی مهدوی در عصر رجعت526115054FAعلی ربانی گلپایگانیاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20200928According to rational and narrative arguments, the earth will never be empty of the infallible Divine authority. The infallible authorities of God after the Holy Prophet of Islam (Peace be upon him and his Household) are the twelve Imams of the Household the first of whom is Imam Ali (A.S) and their last one is Imam Mahdi (A.S). this article, with a descriptive-analytic method, answers the following question: who are the rulers of the earth from the era of Return until the Day of Judgment. After his appearance, Imam Mahdi (A.S) will establish the worldwide government of justice and after him, the other Imams will return to this world and lead the human society and the Mahdavi worldwide government until the Day of judgment one after the other. On the other hand, a number of traditions have talked about the Mahdavi rulers who will be in charge of the affairs of the Mahdavi government in the Return Era. Different views have been expressed about these two categories of traditions. The preferred view is that imamate and leadership of the mentioned rulers is of deputyship kind and the imamate of the infallible Imams at the Return Era is “original”.بر اساس ادله عقلی و نقلی، زمین هیچگاه از حجت معصوم الاهی خالی نخواهد بود. حجتهای معصوم خداوند پس از پیامبر اکرم؟صل؟، امامان دوازدهگانه اهل بیت؟عهم؟ هستند که اولین آنان حضرت علی؟ع؟ و آخرینشان حضرت مهدی؟عج؟ است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به این سوال پاسخ میدهد که چه کسانی در عصر رجعت تا قیامت حاکمان روی زمین هستند. آن حضرت پس از ظهور، حکومت عدل جهانی مهدوی را تشکیل خواهد داد و پس از آن حضرت، امامان دیگر رجعت میکنند و به ترتیب جامعه بشری و حکومت جهانی مهدوی را تا قیامت رهبری خواهند کرد. از سوی دیگر، در شماری از روایات از زمامداران مهدوی سخن به میان آمده است که در عصر رجعت زمام امور حکومت مهدوی را در دست خواهند داشت. در مورد این دو دسته روایات، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. دیدگاه برگزیده این است که امامت و رهبری زمامداران مزبور «نیابی» است؛ اما امامت امامان معصوم در عصر رجعت «اصالی» است.https://www.entizar.ir/article_115054_d138fbcd8a9198971b57870165f55e03.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Social characteristics of the Waiting Society from the Viewpoint of Ayatollah Khameneiویژگیهای اجتماعی جامعه منتظر از منظر آیتالله خامنهای2750115056FAمحسن قنبری نیکاستادیار گروه مطالعات اجتماعی جامعه المصطفیJournal Article20200928Achieving an ideal society has always been based on the divine nature of human and the constant demand of human societies. The realization of Mahdavi society in Shiite thoughts and achieving such ideal have been repeatedly explained in the words of the Infallibles and the thoughts of Muslim social thinkers. Of course, achieving such ideals requires the formation of its contexts in all social dimensions in the waiting society. One of the contemporary Islamic thinkers in this field is Ayatollah Khamenei. This paper seeks to re-read and explain the social characteristics of a waiting society from his point of view with a descriptive-analytic method. <br />According to the research findings, the social characteristics of the waiting society from his point of view have two aspects: on the one hand, every Mahdi believer, in his social life, should have characteristics such as faith in belief, honesty, self-sacrifice, jihad, compassion and avoidance of malice. On the other hand, the whole of the waiting society must also have social characteristics, such as right-centeredness, practical commitment to the manners of the Infallibles , the collective belief in Mahdism, waiting and preparation for the appearance, public effort for the social justice, enjoining the good and forbidding the evil, the connection between the ummah and the leadership, the spiritual and moral education of individuals in the family and society, the rule of social and psychological security, the observance of human dignity and equality before the law.رسیدن به جامعهای آرمانی، بر فطرت الاهیآدمی و مطالبه همیشگی جوامع انسانی مبتنی بوده است. تحقق جامعه مهدوی در اندیشه شیعه، رسیدن به چنین آرمانی است که در کلام معصومان؟عهم؟ و اندیشههای متفکران اجتماعی مسلمان به کرّات تبیین شده و البته دستیابی به آن، نیازمند شکلگیری زمینههای آن در همه ابعاد اجتماعی، در جامعه منتظران است.<br /> از جمله متفکران اسلامی معاصر در این حوزه، حضرت آیتالله خامنهای است که این نوشتار درصدد بازخوانی و تبیین شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان با روشی توصیفی- تحلیلی است.<br /> بر اساس یافتههای تحقیق، شاخصههای اجتماعی جامعه منتظر از منظر ایشان دو وجه دارد: از یکسو، هر فردِ مهدیباور، در زیستِ اجتماعی خود، باید دارای ویژگیهایی باشد، مانند ایمان در عقیده، صداقت، ایثار، مجاهدت، مهرورزی و پرهیز از کینهتوزی و از سوی دیگر، کُلیت جامعه منتظر نیز باید دارای شاخصههای اجتماعی باشد، همچون حقمداری، التزام عملی به سیره معصومان؟عهم؟، باور جمعی به مهدویت، انتظار و آمادگی برای ظهور، تلاش همگانی برای عدالت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، پیوند امت و رهبری، تربیت معنوی و اخلاقی افراد در خانواده و جامعه، حاکمشدن امنیت اجتماعی و روانی، رعایت کرامت انسانها و مساوات در برابر قانون.https://www.entizar.ir/article_115056_4caa2dc7e257b47704bc96baac808d4c.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Studying and Criticizing the Views of Tahir ibn Ashur on the Issue of Mahdism with an Emphasis on the Sunni Sourcesبررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت5172115061FAروح الله شاکری زواردهیدانشیار گروه شیعه شناسی دانشگاه تهران (فارابی)میثم دوست محمدیدانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشگاه تهران پردیس فارابی قم0000-0001-7178-6109Journal Article20200928The principle of “Mahdism”, as one of the important teachings of Islam, has always been accepted by the Islamic scholars; however, in recent decades, some people have denied the principle of Mahdism, one of whom is “Tahir ibn Ashur”. This paper investigates and criticizes the views of ibn Ashur in the issue of Mahdism with an emphasis on the Sunni sources. In this regard, at first, we have analyzed his reasons with a descriptive-critical approach and then, criticized them according to the Sunni Sources. Like other deniers, ibn Ashur resorted to “not mentioning the Mahdism Hadiths in his Sahih”, but later, by misinterpretation of the principle of “Al-Jarh wa l-Ta'dil”[1], he weakened the narrators of Mahdism hadiths. The results of criticizing his reasons show that the Sunni scholars do not limit the authentic hadiths to the hadiths mentioned in the two Sahihs. Moreover, based on the rules of criticism and praise in the Sunni hadith sciences, ibn Ashur has made a mistake in understanding and applying the principle of “criticism and praise” and the praise of narrators.
<br clear="all" />
[1] criticism and praiseاصل «مهدویت» به عنوان یکی از آموزههای مهم اسلامی، همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در دهههای اخیر برخی از افراد به انکار اصل مهدویت پرداختهاند که «طاهربن عاشور» از جمله آنهاست. این نوشتار به بررسی و نقد دیدگاه ابن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت پرداخته است؛ به این صورت که ابتدا با رویکرد تحلیلی-انتقادی دلایل او را تحلیل و سپس بر اساس منابع اهل سنت آنها را نقد کرده است. ابن عاشور ابتدا مانند سایر منکران به «عدم ذکر احادیث مهدویت در صحیحین» تمسک میکند؛ اما سپس با برداشت نادرست خود از قاعده «تقدم جرح بر تعدیل»، به تضعیف راویان احادیث مهدویت میپردازد. نتایج نقد دلایل او نشان میدهد علمای اهل سنت احادیث صحیح را به احادیث مندرج در صحیحین منحصر نمیدانند. همچنین براساس موازین جرح و تعدیل در علوم حدیث اهل سنت، ابن عاشور در فهم و تطبیق قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» و جرح راویان دچار اشتباه شده است.https://www.entizar.ir/article_115061_34bc8d280fb347243a27098d9c5ef1c6.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Mahdavi Components in the Defense-Security Cultureمولفههای مهدوی در فرهنگ دفاعی– امنیتی7394115064FAعباس خادمیاننوراله کریمیان کریمیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه اراکJournal Article20200928The deepest human thoughts are those related to the establishment of security for a better life. The aim of this research is studying the components of the defense-security culture based on the Mahdavi teachings. This research tries to answer this question that what the characteristics of the defense culture related to the Mahdavi teachings are. The present paper, with an analytic-conceptual approach, deals with the how of the defense culture. The present research analyzes this issue in two areas: first, it looks at the wandering, multi-aspect, and lack of human understanding which always faces serious crises because of not having a perfect human as the modeling component. Secondly, in order to achieve lasting security, it focuses more on the soft cultural approach. In this regard, it emphasizes the components of defense culture such as the instrumentality of military and defense power, legitimacy and authorization, being peace-oriented, right-oriented, preventive, honorable, and victorious<span lang="FA" dir="RTL">ژرفترین اندیشههای انسانی، به برقراری امنیت برای بهتر زیستن مربوط است. هدف پژوهش پیش رو، بررسی مولفههای فرهنگ دفاعی</span><span lang="FA" dir="RTL">–</span><span lang="FA" dir="RTL"> امنیتی، مبتنی بر آموزههای مهدوی میباشد. این پژوهش سعی دارد به این سؤال پاسخ گوید که فرهنگ دفاعی مرتبط با آموزههای مهدوی، واجد چه شاخصهایی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی_ مفهومی، به چگونگی فرهنگ دفاعی پرداخته است. نوشتار حاضر در دو ساحت این موضوع را تحلیل میکند: ابتدا بر سیاریت، چند ساحتی و نقصان فهم بشری نظر دارد که همواره بدون مولفه معیار بودن انسان کامل دچار بحرانهای جدی میگردد. دوم، برای رسیدن به امنیت پایدار، بیش از هر چیز بر رویکرد نرم فرهنگی متمرکز میگردد. دراین جهت به مولفههای فرهنگ دفاعی، همچون ابزاری بودن قدرت نظامی و دفاعی، مشروع و ذی صلاح، صلح محور، حق محور، پیشگیرانه، عزت گرا، پیروزمندانه بودن تاکید دارد.</span>https://www.entizar.ir/article_115064_95adb2e297fd4e70aaa76ff785b99996.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Examining and Criticizing the Idea of “Disrespecting the Properties of Enemies of Mahdi’een and their Followers” in the Yamani Claimant’s Movementبررسی و نقد انگاره «عدم حرمت اموال نواصب مهدییّن و پیروان آنان» در جریان مدعی یمانی95115115068FAعلی کارشناساستادیار گروه فقه و حقوق پژوهشگاه امام صادقJournal Article20200928“Ownership” is one of the fundamental human rights that has a long history, and in jurisprudence, it is referred to as “the principle of absolute respect for the ownership in the Constitution”. Ahmad Ismail has deprived the right of ownership from the anti-Mahdi’een and their followers and claimed that he has learned this fatwa from Imam of the Time (A.S). The aim of this paper is to criticize the jurisprudential principles of his claims. The main question of this research is that what the principles of disrespecting the properties of the anti-Mahdi’een and their followers are. The method of this research is descriptive-analytic and it is based on the library sources. In its way, it has emphasized the principle of “respect for the property of a Muslim”. The finding of this research is that the fatwa of Ahmad Ismail is the necessary opponent of the religion, the traditions of the infallibles and the manners of the wise. Expansion in the concept of anti-Shiite by him (Ahmad Ismail) and the annexation of the anti-Mahdi’een and their followers to the anti-Imams is a rejected issue.<span lang="FA" dir="RTL">«مالکیت» از جمله حقوق بنیادین بشر است که عمری به درازای تاریخ دارد و در علم حقوق، با تعابیری چون «اصل احترام مطلق به مالکیت در قوانین اساسی موضوعه» از آن یاد شده است. احمداسماعیل حق مالکیت را از نواصب مهدییّن و پیروان آنان سلب کرده و مدعی است که این فتوا را از امام زمان؟عج؟ تعلیم گرفته است. هدف پژوهش حاضر، نقد مبانی فقهی ادعای اوست. پرسش اصلی این پژوهش آن است که مبانی انگاره فقدان حرمت اموال نواصب مهدییّن و پیروان آنان چیست؟ روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و بر منابع کتابخانهای مبتنی است و در این مسیر بر قاعده فقهی «احترام مال مسلمان»، تأکید داشته است. یافته پژوهش آن است که فتوای احمداسماعیل، مخالف ضروری دین، روایات معصومان و سیره عقلا بوده؛ توسعه در مفهوم ناصبی توسط وی و الحاق نواصب مهدییّن و پیروان ایشان به نواصب ائمه نیز، امری مردود است.</span>https://www.entizar.ir/article_115068_d6c89fd18caadba70b33bbde8aedefae.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942196720200121Investigating and Analyzing the Sources of Legitimacy of the Mahdavi Governmentبررسی و تحلیل منابع مشروعیت حکومت مهدوی117137115069FAعلی ملکیاستان مرکزی شهر تفرش عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی0009-0008-6628-5308Journal Article20200928Examining ‘the sources of the legitimacy of the Mahdavi government” is one of the important political issues to explain the Islamic Utopia. This research, with a descriptive-analytic method and with the analytic approach to the Quranic and narrative texts, with a theoretical explanation answers this question that considering the (status of) legitimacy in the political sciences, what the sources of legitimacy of Mahdavi government are. The most important finding of this research is a theoretical study and analysis of the sources of legitimacy of the Mahdavi government through the analysis of the Quranic and narrative texts and in the direction of sources of legitimacy in the political sciences. According the texts of Mahdism, the most important source of legitimacy of Mahdavi government is the Divine legitimacy through designation, and in its direction, the various sources of legitimacy can be explained. In addition to having theoretical benefits of describing the Mahdavi Utopia, this research can facilitate the political development programs for the Islamic governments in the Occultation period.بررسی «منابع مشروعیت حکومت مهدوی»، یکی از مسائل سیاسی مهم، برای تبیین مدینه فاضله اسلامی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد تحلیل متون قرآنی و روایی، با تبیین نظری به این مسئله پاسخ میدهد که با توجه به مشروعیت در علوم سیاسی، منابع مشروعیت حکومت مهدوی چیست. مهمترین یافته پژوهش حاضر عبارت است از: بررسی و تحلیل نظری منابع مشروعیت حکومت مهدوی ازطریق تحلیل متون قرآنی و روایی و در جهت منابع مشروعیت در علوم سیاسی. بر اساس نصوص مهدویت، مهمترین منبع مشروعیت حکومت مهدوی، مشروعیت الاهی از طریق نصب است و در جهت آن، سایر منابع متنوع مشروعیت نیز قابل تبیین است. این پژوهش میتواند علاوه بر فواید نظری تشریح مدینه فاضله مهدوی، برای حکومتهای اسلامی در برنامههای توسعه سیاسی در عصر غیبت، راهگشا باشد.https://www.entizar.ir/article_115069_1b2e75abbb9e0966e54862d6491be545.pdf