مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522Historical Process of Muslim Belief in the Name of Mahdi from the Beginning to the End of the Age of Appearance (260 AH)فرایندشناسی تاریخی باورمندی مسلمانان به نام مهدی از آغاز تا پایان عصر حضور (260 ق)5281427692476-3942FAنعمت الله صفری فروشانیاستاد گرایش سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیهرضا برادراندانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20220102Belief in the Mahdi is one of the commonalities of Islamic sects, but of course these sects differ from each other in its application and details. One of these cases is the issue of "the name of Mahdi", which played a role in the events of the first centuries of Islam. Therefore, it will be necessary to recognize the Muslim belief in the name of Mahdi to represent the roots and contexts of political and social movements at that time; as the historical study of the belief in the name of Mahdi with an evolutionary approach to provide realistic analysis, helps the process of expanding the belief of Mahdi's thought in Islamic society.
Using historical, hadith and sectalogy sources and benefiting from data analysis, the present study tries to provide a clear picture of the belief process of different Muslim groups called Mahdi. It seems that this issue has been associated with different approaches among Shiites and Sunnis. In the meantime, different Shiite groups, including the Twelver Shiite, have also had differences of opinion. Moreover, political events and the hadith heritage of the Prophet of Islam (pbuh) regarding the nominal similarity of Mahdi with himself have played a role in highlighting some names such as "Mohammad".باور به مهدی، یکی از اشتراکات فرقههای اسلامی است که البته این فرقهها در مصداق و جزئیات آن اختلافاتی با یکدیگر دارند. یکی از این موارد، مسئله «نام مهدی» است که در رخدادهای سدههای نخست اسلامی نقش داشته است. بنابراین، بازشناخت باور مسلمانان به موضوع نام مهدی در بازنمایی ریشهها و زمینههای حرکتهای سیاسی و اجتماعی در آن زمان ضروری خواهد بود؛ چنانکه بررسی تاریخی باور به نام مهدی با رویکردی تطوری به ارائه تحلیلهای واقعبینانه، از فرایند بسط اعتقاد اندیشه مهدی در جامعه اسلامی کمک میکند.
تحقیق حاضر با استفاده از منابع تاریخی، حدیثی و فرقهشناختی و بهرهمندی از تحلیل دادهها میکوشد تصویری روشن از فرایند باورمندی گروههای مختلف مسلمان به نام مهدی ارائه کند. گویا این موضوع در میان شیعیان و اهلسنت با رویکردهای متفاوتی همراه بوده است. در این میان، گروههای مختلف شیعه و ازجمله امامیه نیز تفاوتهای دیدگاهی با یکدیگر داشتهاند. حوادث سیاسی و میراث حدیثی پیامبر اسلام(ص) در مورد مشابهت اسمی مهدی با خودش نیز در پررنگ شدن برخی نامها همچون «محمد» نقش داشت.https://www.entizar.ir/article_142769_2802d862d33c6b54bc96da9db721b266.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522The Study of Perfectionism, as a Charactersitic of an Awaiting Human Being and Society, in the Thought of Imam Khomeiniبررسی کمال طلبی، به عنوان ویژگی انسان و جامعه منتظر در اندیشه امام خمینی2950142770FAامیر سیاهپوشاستادیار گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20220103Experts have mentioned various characteristics for human beings and the awaiting society. "Perfectionism" is an innate trait that, from Imam Khomeini''s point of view, human beings and the awaiting society must strengthen it within itself. The question of this research is what is the origin of this perfectionism in Imam Khomeini''s thought? What are its dimensions and characteristics and what are its accessories and how can a connection be made between this characteristic and the issue of awaiting? To answer this question, the method of "content analysis" has been employed. Imam Khomeini''s material (including books, lectures, messages, and conversations) on perfectionism and awaiting has been analyzed. Based on Imam Khomeini''s thought, man and the awaiting society must strengthen the innate desire for perfection in themselves, and it requires several things: knowing the perfect man and his promised and desirable society, strengthening the desire for the perfect man and the perfect society, and finally, trying to realize the ideals and values of Imam of the Time (may God hasten his appearance) They will rise to realize it. The most important action in this direction is the establishment of the Islamic government.صاحبنظران ویژگیهای مختلفی برای انسان و جامعه منتظر ذکر کردهاند. «کمال طلبی» خصلتی است فطری که از منظر امام خمینی، انسان و جامعه منتظر باید آن را در خود تقویت کنند. سؤال این تحقیق آن است که مبدا و منشا این کمال طلبی در اندیشه امام چیست؟ چه ابعاد و شاخصههایی دارد و لوازم آن کدامند و چگونه میتوان بین این خصلت و مسئله انتظار پیوند برقرار کرد؟ برای پاسخ به این سوال، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. مطالب حضرت امام خمینی (اعم از کتابها، سخنرانیها، پیامها و گفت و گوها) در خصوص کمال طلبی و انتظار تجزیه و تحلیل شدهاند. مبتنی بر اندیشه امام خمینی، انسان و جامعه منتظر میل فطری کمال طلبی را باید در خود تقویت کنند و لازمه آن چند چیز است: شناخت انسان کامل و جامعه موعود و مطلوب او، تقویت میل و شوق نسبت به انسان و جامعه کامل و در نهایت تلاش برای تحقق آرمانها و ارزشهایی که امام عصر(عج) برای تحقق آن قیام خواهند کرد. مهمترین کنش در این مسیر، استقرار حکومت اسلامی است.https://www.entizar.ir/article_142770_da53ab9ab4aa466ce790af4e94ba453d.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522A Study on the Hadith of “La Taqum al-Sa’at” in the Mystical School of Ibn Arabi and the Quality of its Implication on the Appearance of the Promised Mahdi (A.S)بررسی حدیث «لا تقوم الساعة» در مکتب عرفانی ابن عربی و کیفیت دلالت آن بر ظهور مهدی موعود(عج)5164142771FAمحمود صیدیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد تهرانمحمدجواد پاشاییاستادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهدJournal Article20220103The hadith "Latqum al-Sa'a" is one of the most important hadiths which Ibn Arabi relied upon in proving the connection between the appearance of the promised Mahdi (pbuh) and the resurrection. According to this hadith, one of the necessary preconditions and conditions for the resurrection is the appearance of the promised Mahdi (pbuh) and then is his departure from this world to the Hereafter; because the perfect man is the manifestation of the name of Allah and His divine caliph on earth, and in his absence, the causes of resurrection will be provided for that human period. The main question of this article is that in the school of Ibn Arabi, what is the signification of the hadith of Latqum al-Sa'a and how the quality of its implication on the appearance of the promised Mahdi (as) is? From this research, which has been carried out with analytical-descriptive and critical method, it is concluded that firstly, the hadith of “Latqum” is not found in Shiite narration sources and Ibn Arabi has introduced it in his works with changes compared to what is mentioned in Sunni narration sources. Secondly, regardless of the mistake made in quoting the hadith, the basis of the claim of Ibn Arabi and the commentators of his works is correct according to the Shiite hadiths and beliefs about Mahdism.حدیث «لاتقوم الساعه» یکی از مهمترین احادیثی است که ابن عربی در اثبات ملازمه میان ظهور مهدی موعود(عج) و برپایی قیامت به آن تمسک میجوید. بر پایه این حدیث، یکی از مقدمات و شروط ضروری وقوع قیامت، ظهور مهدی موعود(عج) و سپس رحلت ایشان از دنیا به آخرت است؛ چراکه انسان کامل مظهر اسم الله و خلیفه الاهی بر روی زمین است و با نبود او، موجبات قیامت برای آن دوره انسانی فراهم میگردد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که در مکتب ابن عربی، مدلول حدیث لاتقوم الساعه چیست و کیفیت دلالت آن بر ظهور مهدی موعود(عج) چگونه است؟ از این پژوهش که با روشی تحلیلی_توصیفی و انتقادی به سامان رسیده است، چنین حاصل میشود که اولاً، حدیث لاتقوم در منابع روایی شیعی یافت نشده و ابن عربی با تغییراتی نسبت به آنچه در منابع روایی اهل سنت آمده، آن را در آثار خویش مطرح کرده است. ثانیاً، با قطع نظر از اشتباه صورت گرفته در نقل حدیث، اساس مدعای ابن عربی و شارحان آثار او با نظر به احادیث و اعتقادات شیعی در مورد مهدویت صحیح است.https://www.entizar.ir/article_142771_b7752200062d8237efef8f7ff322cdf4.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522Explaining "Social Influence" in the General Plan of the Prophets and Comparing it with the Age of Appearanceتبیین «نفوذ اجتماعی» در طرح کلی انبیا و مقایسه آن با عصر ظهور6592142826FAمحمدهادی منصوریاستادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی.0000-0003-0475-7476زهرا علیمرادیدانش آموخته دکترای مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران (پردیس فارابی)Journal Article20220103In a successful advertising project, "speech capture and psychological impact aimed at changing the behavior of the audience", which in social psychology is interpreted as "social influence" is of very importance. Among the methods of social influence of the prophets, we can point to the simultaneous use of advice and power, persuasion of the audience, cultural understanding, building trust (through the presentation of true knowledge, benevolence and the use of supernatural forces), engineering the empirical mind of the audience (through debate, indirect discipline, staging and guiding accompaniment with the people), and continuous communication. The present article intends to examine the mentioned cases in the age of appearance with a comparative descriptive-analytical method. Accordingly, the simultaneous use of scientific enlightenment and uprising with the sword, presenting all the miracles of the prophets, engineering the empirical minds of the people by showing a complete model of Islam in the presence of Imam of the Time (as), believing the efficiency of the qualified women in the realization of the new Islamic civilization and the generous government of Imam Mahdi (as)... are considered as methods of social influence in the age of appearance.در طرح تبلیغیِ موفق، «گیرایی سخن و اثرگذاری روانی با هدف تغییر رفتار مخاطبان» که در علم روانشناسی اجتماعی از آن به «نفوذ اجتماعی» تعبیر میشود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از روشهای نفوذ اجتماعی انبیا میتوان به کاربست توأمان نصیحت و قدرت، اقناع مخاطب، تفاهم فرهنگی، اعتمادسازی (از طریق ارائه علم راستین، خیرخواهی و استفاده از نیروهای فراطبیعی)، مهندسی ذهن تجربی مخاطب (از طریق جدل، تأدیب غیرمستقیم، صحنهسازی و همراهی ارشادی با مردم)، ارتباط مستمر اشاره کرد. نوشتار پیشرو بر آن است با روش توصیفی تحلیلی، با نگاه مقایسهای موارد مذکور در عصر ظهور را بررسی کند. بر این اساس استفاده همزمان از روشنگری علمی و قیام به سیف، ارائه تمام معجزات انبیا، مهندسی ذهن تجربی مردم با نشان دادن الگوی اکمل از اسلام در وجود مبارک امام زمان(عج)، باورپذیر کردن کارآمدی بانوان شایسته در تحقق تمدن جدید اسلامی و دولت کریمه حضرت حجت (عج) و ... از روشهای نفوذ اجتماعی در عصر ظهور به شمار میآیند.https://www.entizar.ir/article_142826_e53261e144767130c6842b2fccaa5bbf.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522Examining and Criticizing the Claim of Imamate of Ja’far ibn Ali and its Consequencesبررسی و نقد ادّعای امامت جعفربنعلی الهادی(ع) و پیامدهای آن93118142827FAعزالدین رضانژاداستاد جامعة المصطفی العالمیه قممحسن رحیمی جعفریپژوهشگر پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انتظار پویازینب رضانژاد کلائیکارشناسی ارشد تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20220103A movement that occurred in the middle of the first half of the third AH century; (Late in the age of the presence of the infallible Imams (pbuh) had a great impact on the recognition of Imam of the Time (as) as an Imam. This deviant movement was the claim of the Imamate of Ja’far ibn Ali al-Hadi which can be investigated during the Imamate period of Askarien Imams (peace be upon them) and the beginning of occultation period of the Twelfth Imam. The present article, with a descriptive-analytical method based on historical-narrative and sectarian sources, examines the howness of claim of Ja'far's Imamate and its consequences. A step-by-step study of Ja'far's deviation and its impact and consequences on the Shiite community at that time yielded the following results: a) A study of the role of Fares ibn Hatim in the claims of Ja'far ibn Ali; B) The announcement of claim of Jafar’s Imamate during the time of the Askarien Imams’ Imamate (as) and its consequences; C) Investigating the revelation of the claim of Ja'far ibn Ali after the martyrdom of Imam Hassan Askari (as) D) Examining the consequences of this claim during the occultation period, which was one of the requirements of such a claim; such as flaws in the texts of appointing the Imam, ignoring the texts of the Twelve Caliphs, influencing the rules of Shiite jurisprudence, inciting some well-known personalities to deviation, combining right and wrong, and the emergence of sects.جریانی که در اواسط نیمه اول سده سوم هجری؛ (اواخر عصر حضور امامان معصوم(ع)، به وقوع پیوست، بر شناخت امام زمان(عج) به عنوان امام تأثیر بسزایی داشت. این جریان انحرافی ادعای امامت جعفر بن علی الهادی(ع) بود که در دو دوره از دوران امامت امامین عسکریین(ع) و دوران آغازین غیبت امام دوازدهم(عج) قابل بررسی است. نوشتار پیشرو، با روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر منابع تاریخی _ روایی و فرقهای چگونگی ادعای امامت جعفر و پیامدهای آن را بررسی کرده است. بررسی مرحله به مرحله انحراف جعفر و تاثیر و پیامد آن برجامعه شیعی در آن عصر، این نتایج را به دست داد: الف) بررسی نقش فارس بن حاتم در ادعا سازی جعفر بن علی؛ ب) طرح ادعای امامت جعفر در دوران امامان عسکریین(ع) و پیامدهای آن؛ ج) بررسی آشکار شدن ادعای جعفر بن علی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)؛ د) بررسی پیامدهای این ادعا در دوران غیبت که از ملزومات چنین ادعایی بوده است؛ مانند خدشه در نصوص تعیین امام، نادیده گرفته شدن نصوص اثنا عشر خلیفه، تاثیر بر احکام فقهی شیعه، تهییج برخی از شخصیتهای شناخته شده به سوی انحراف، تلفیق حق و باطل و پیدایش فرقه ها.https://www.entizar.ir/article_142827_d3c5bdd81b9ac2b413cdd378f324163f.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217220210522Investigation and Analysis of Symbolism in the Heavenly Callبررسی و تحلیل نمادگرایی در ندای آسمانی119145142828FAحسین الهی نژادگروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قممحمود امیریانسطح چهار تخصصی کلام اسلامی، موسسه امام صادق(ع)فاطمه برمرکارشناسی ارشد رشته روان شناسی اسلامی مثبت گرا، دانشکده هدیJournal Article20220103"Heavenly Call" is a voice made by Gabriel and at the time of appearance of Imam Mahdi (as) and all people will hear it, and thus the appearance of the Imam Mahdi (as) will be announced to the world. In this case, it is a heavenly voice that is heard by the world in a real and miraculous way by Gabriel, or it is symbolic and means a terrible sound and a natural thing that happens due to some explosions; or a symbol of divine warning and punishment; there are different views. The present study descriptively-analytically and in a library method has symbolically explained the celestial voice and seeks to answer the main question whether symbolism can be explained and justified in the celestial voice? Reasons such as the quality of the spread of the heavenly voice, the content of the voice and the possibility of using the symbolic heavenly voice in the sense of divine warning and punishment have been raised for symbolism in the heavenly voice; but none of them is strong enough. Therefore, the symbolic view in the heavenly voice is not acceptable.«ندای آسمانی»، صدایی است که توسط جبرئیل و هنگام ظهور امام مهدی(عج) سر داده میشود و همه مردم آن را خواهند شنید و بدین وسیله ظهور حضرت به جهانیان اعلان میشود. در این مورد ندای آسمانی صوتی است که به صورت حقیقی و اعجازگونه و توسط جبرئیل به گوش جهانیان میرسد یا اینکه به صورتی نمادین و سمبلیک بوده و مراد صدایی مهیب و امری طبیعی است که به واسطه برخی انفجارها رخ میدهد؛ و یا نمادی برای هشدار و عذاب الاهی است؛ دیدگاههای مختلفی مطرح است. پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانهای به تبیین نمادین ندای آسمانی پرداخته و در صدد پاسخ به این سؤال اصلی است که آیا در ندای آسمانی نمادگرایی قابل تبیین و توجیه است؟ دلایلی مانند کیفیت گسترش ندای آسمانی، محتوای ندا و امکان استعمال نمادین ندای آسمانی در معنای هشدار و عذاب الاهی برای نمادگرایی در ندای آسمانی مطرح شده است؛ ولی هیچیک از قوت کافی برخوردار نیست. بنابراین، دیدگاه نمادین در ندای آسمانی مورد پذیرش نیست.https://www.entizar.ir/article_142828_eb40255503e439a6f73f7f471af03a3e.pdf