مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122An Explanation of the Meaning of “the Agreement of Intellect and the Perfection of Thought at the Era of Appearance” on the Basis of the Doctrine of “the Perfect Human” in Shiite Theosophyتبیینی از معنای «اجتماع عقل و کمال اندیشه انسان در عصر ظهور» بر اساس آموزه «انسان کامل» در عرفان شیعی520154796FAحسن پناهی آزادگروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20220814One of the mentioned attributes in the narrations for the era of Appearance is the agreement of human intellect and the perfection of thought. This characteristic is the result of the apparent presence of the Imam Qaem (a.s) among God’s servants. The infallible Imam is the Perfect Man and the perfect manifestation of God’s names and attributes. Therefore, the agreement of intellect and the perfection of thought of human beings is not only the realization of the revealed guidance and the human cognitive maturity by learning from the transcendental soul of the Perfect Man, but also one of the aspects of the appearance of the truth and the realization of the monotheistic society following the appearance of the last divine reserve and the perfect manifestation of monotheism, that is Imam Qaem (a.s). The present article, based on the narrations, has investigated the mentioned feature by paying attention to the doctrine of the Perfect Man in Shiite theosophy with an explanatory-analytic method.یکی از اوصاف مذکور در روایات برای عصر ظهور، «جمعیت عقول و کمال اندیشه انسانها» است. در تفکر شیعی، این ویژگی، ارمغان حضور ظاهر امام قائم؟عج؟ در میان بندگان خدا است. امام معصوم، انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات الاهی است. از این رو، جمعیت عقل و کمال اندیشه انسانها، نه تنها تحقق هدایت تشریعی و بلوغ معرفتی انسان با تعلّم از نفس متعالی انسان کامل است؛ که یکی از ابعاد ظهور حق و تحقق جامعه توحیدی به تبع ظهور آخرین ذخیره الاهی و مظهر تام توحید، یعنی امام معصوم قائم؟عج؟ میباشد. نوشتار حاضر، مبتنی بر روایات، ویژگی یادشده را با عطف توجه به آموزه انسان کامل در عرفان شیعی، به روش تبیینی _ تحلیلی، بررسی کرده است.https://www.entizar.ir/article_154796_b1c76283eb0be1c4bc7c69910daec631.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122Futurology of Mahdavi Training and Education with Technological Convergence Approachآینده پژوهی تعلیم و تربیت مهدوی، با رویکرد همگرایی فناورانه2143154797FAهدایت کارگر شورکیاستانداری یزد0000-0002-9910-9975فاطمه پاک نژادکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه پیام نور یزدJournal Article20220814The leading subject of the present research is that the system of Mahdavi training and education is itself affected by various components including the system of science and technology in spite of the strategic role in transmitting the revealed thought to the society, and we expect that the emerging trend of technological convergence has a fundamental impact on it; however, these impacts cannot be easily recognized and most importantly, the destiny of the mentioned system in the face of convergent technologies are indistinct. To find an answer to this question, the present qualitative research attempts to depict the possible futures in this trend using Delfi and scenario writing methods. In this regard, at first, a list of macro-trends of technological convergence has been counted and prioritized. In the following, with the coincidence of the uncertainty principle observing these trends, four scenarios of the future of the system of Mahdavi training and education (including the good tree, Solomon’s kingdom, corrupt tree, and Ibrahim in the fire). The findings of this research can guide the authorities in charge of system of Mahdavi and religious training and education in the futuristic face of the development of science and technology especially the convergent technologies.مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که نظام تعلیم و تربیت مهدوی، با وجود نقش راهبردی در انتقال اندیشه وحیانی به جامعه، خود تحت تأثیر مؤلفههای مختلف، از جمله نظام علم و فناوری قرار دارد و انتظار آن است، جریان نوپدید همگرایی فناورانه دارای آثاری بنیادین بر آن باشد؛ اما این تأثیرات چندان روشن نیست و مهمتر، آنکه سرنوشت نظام یادشده در مواجهه با فناوریهای همگرا مبهم است. برای یافتن پاسخ این پرسش، پژوهش کیفی حاضر با استفاده از تکنیکهای دلفی و سناریونگاری میکوشد آیندههای محتمل در این جریان را تصویرسازی کند. در این راه، ابتدا فهرستی از کلانروندهای همگرایی فناورانه احصا و اولویت بندی شد و در ادامه با تلاقی دادن عدم قطعیتهای ناظر بر این روندها، چهار سناریو از آیندۀ نظام تعلیم و تربیت مهدوی (شامل شجرۀ طیبه، ملک سلیمان، شجرۀ خبیثه و ابراهیم در آتش) طراحی شد. یافتههای این مطالعه میتواند مسئولان نظام تعلیم و تربیت دینی و مهدوی را در مواجهۀ آیندهنگرانه با جریان توسعه علم و فناوری، به ویژه فناوریهای همگرا راهنمایی کند.https://www.entizar.ir/article_154797_efc5061cd9fcc5ecb9bca4d02be9b892.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122Investigating the Indicators of Constructive Awaiting and Destructive Awaiting in the Islamic Educational System, with the Centrality of the Speeches of Supreme Leaderبررسی شاخصهای انتظارسازنده و انتظار مخرب در نظام تربیتی اسلام، با محوریت بیانات مقام معظم رهبری4569154798FAمحمدرضا جابر انصاریاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجردندا کاونددکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد تهرانJournal Article20220814The religious teaching of “awaiting” is of components and beliefs which is the elixir of life and one of the lifesaving factors for the Muslim communities from identitylessness and nihilism and the factor of human perfection and excellence; however, unfortunately, this teaching has been offended from various aspects with the spread of the thought of nihilism, identitylessness and despair. The goal of the present article is recognizing and explaining the constructive awaiting and destructive awaiting in the Islamic training system, with the centrality of thought system of the Supreme Leader. In the following paper, which is of the compound studies, we have benefited from the methods of analysis of the qualitative content in order to decompose and analyze the sources and to measure the reliability of the data, the quantitative method of Holsti's reliability coefficient was used and it has been confirmed with a coefficient above 0.8. According to our findings, the constructive awaiting with the indicators such as transformationalism, vitality and dynamism and destructive expectation with indicators such as isolationism, superstition and getting used to the status quo are recognized and identified.آموزه دینی «انتظار»، از مؤلفهها و باورهایی است که اکسیر حیات بخش و از عوامل نجات بخش جوامع مسلمان از بیهویتی و پوچگرایی و عامل تکامل و تعالی انسانها میباشد؛ که متأسفانه این آموزه در ابعاد مختلف و با گسترش اندیشه پوچ گرایی، بیهویتی و ناامیدی مورد تهاجم قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین شاخصهای انتظار سازنده و مخرّب در نظام تربیتی اسلام است. این پژوهش به این سؤال پاسخ میدهد که شاخصهای انتظار سازنده و انتظار مخرب در نظام تربیتی اسلام، با محوریت منظومه فکری مقام معظم رهبری چیست. در پژوهش پیشرو که از جمله پژوهشهای ترکیبی است؛ از روش تحلیل محتوای کیفی، به منظور تجزیه و تحلیل منابع و برای سنجش پایایی دادهها از روش کمی ضریب پایایی هولستی بهره گرفته شده و با ضریب بالای 8/0 مورد تأیید قرار گرفته است. براساس یافتهها، انتظار سازنده با شاخصهایی از قبیل تحولگرایی، نشاط و پویایی و انتظار مخرب با شاخصهایی از قبیل انزوا طلبی، خرافهگرایی و خو گرفتن به وضع موجود شناخته میشوند.https://www.entizar.ir/article_154798_34aa8dc22d64bae752d6a71ec4d3df22.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122Investigating the Components of Mahdavi Training in the Thought of Professor Morteza Motahariواکاوی مؤلفههای تربیت مهدوی در اندیشه استاد مرتضی مطهری7196154850FAسیدمحمدعلی میرجلیلییزد- شاهدیه- خیابان امام خمینی(ره)- کوچه نهال- پلاک 28- منزل سیدرضا میرجلیلی.https://orcid.org/00Journal Article20220815The ideas of the founders of the Islamic Revolution and the relation of this idea with Mahdavi discourse can lead to the facilitation and direction of the Islamic-Iranian model of progress and achievement of completely Islamic governance. This paper has been carried out aiming to investigate the thoughts of Ostad Motahari in the field of Mahdavi education. Considering the fact that we have access to his writings in the form of 108 books, the contexts of the books have been examined qualitatively and the concepts and subject-matters are derived in relation to Mahdavi education. With the reliance on the Ethrid-Sterling method, and in order to discover the network of concepts of Mahdavi education, the concepts have been categorized into 130 main concepts. At the next step, with the expansion of meaning and conceptual relations of the concepts, the network of Mahdavi education concepts is categorized under 9 concepts: cognitive, value, political dimension, transformationalism and reforming conditions, moderation and pacifism, anti-tyranny and justice, behavioral and social aspect, constructive hope and waiting, and moral and spiritual dimension.
Considering his numerous writings and the conceptual depth of each of these derived components, the method of writing of the following paper is that each of these components have been examined separately in terms of its application and the proper methods of their application for their realization in the citizens’ daily life are presented so that a fundamental step can be taken towards the pavement of the ground for the appearance.ایدههای بنیانگذاران انقلاب اسلامی و نسبت این ایده با گفتمان مهدویت، میتواند در تسهیل و جهتدهی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و رسیدن به حاکمیت اکمل اسلامی راهگشا باشد. این پژوهش، با هدف واکاوی اندیشههای استاد مطهری در حوزه تربیت مهدوی صورت گرفته است. با توجه به دسترسی به آثار ایشان در قالب 108 کتاب، متون کتابها به روش کیفی واکاوی و مفاهیم و مضامین مرتبط با تربیت مهدوی استخراج گردید. با اتکا به روش اترید-استرلینگ، به منظور اکتشاف شبکه مضامین تربیت مهدوی، مضمونها در قالب 130 مضمون اصلی دستهبندی گردیدند. در گام بعدی، با بسط معنایی و ارتباط مفهومی مضمونها، شبکه مضامین تربیت مهدوی ذیل 9 مضمون سازماندهنده صورتبندی شدند: بعد شناختی، ارزشی، سیاسی، تحولگرایی و اصلاح شرایط، اعتدال و صلحطلبی، ظلمستیزی و عدالتخواهی، رفتاری و اجتماعی، امید و انتظار سازنده و بعد اخلاقی و معنوی.
با توجه به وسعت آثار ایشان و عمق مفهومی هر کدام از مولفههای استخراجشده، روش نوشته پیشرو چنین است که هر کدام از این مولفهها به صورت مستقل از لحاظ کاربردیسازی مورد بررسی قرار گرفته و شیوههای مناسب عملیاتی برای تحقق آنها در زندگی شهروندان فراهم تا از اینطریق در زمینهسازی ظهور گامی اساسی برداشته شود.https://www.entizar.ir/article_154850_61e66dc684c49456d58671e53046a77e.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122Examining the Basics of Resistive Appearance and its Reflection in the Will of Martyr Ghasem Soleimaniبررسی مبانی انتظار مقاومتی و بازتاب آن در وصیتنامه شهید قاسم سلیمانی97121154851FAمحمد شهبازیاناستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گروه جریان شناسیJournal Article20220815The most important characteristic of the awaiting doctrine is giving dynamism and goal to the society believing the savior and attempting to pave the ground for the appearance. Therefore, awaiting can be depicted in two forms: “the resistive awaiting” with the feature of social, political and jihadi presence of the awaiters as well as playing a role in society and forming a government derived from the religious teachings under the complete permission of a well-qualified jurisprudence; and the “passive or regressive awaiting” with the feature of staying at home and witnessing the chaotic situation of the society.
In this paper, we have tried to answer this question: “which one of the basics of resistive awaiting with the centrality of a jurisprudence has been reflected in the conduct and speeches of Martyr Ghasem Soleimani. The following paper has pointed to the history of confrontation with the resistive awaiting among the deviant movements using an integrated research and descriptive-analytic data processing. After presenting the view point of Martyr Ghasem Soleimani in relation to the jurisprudential resistive awaiting, we have examinend its reasons.مهمترین ویژگی آموزه انتظار، پویایی و هدفمند کردن جامعه موعود باور و تلاش به منظور زمینهسازی ظهور است. از اینرو، انتظار به دوگونه قابل ترسیم است: «انتظار مقاومتی» با ویژگی حضور اجتماعی و سیاسی جهادی منتظران و نقش آفرینی در جامعه و تشکیل حاکمیتی برگرفته از آموزههای دینی و تحت اشراف فقیه جامع الشرایط؛ و «انتظار واپسگرا» با انگاره خانه نشینی و تنها نظاره بر وضعیت نابسمان جامعه.
شهید حاج قاسم سلیمانی، نمونه انسانی رشد یافته از انتظار مقاومتی است که با تمسک به مبانی برگرفته از مکتب امامین انقلاب، مبانی نظری و فواید عینی این نوع انتظار را عرضه کرده است.
در این نوشتار، تلاشگردیده است در جهت پاسخ به این پرسش که «کدام مبانی انتظار مقاومتی فقیه محور در سیره و سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی بازتاب داشته است»؛ مطالبی تنظیم گردد. پژوهش پیشرو، با روش پژوهشی تلفیقی و نوع دادهپردازی توصیفی تحلیلی، به پیشینهای از تقابل با انتظار مقاومتی در میان جریانهای انحرافی اشاره کرده و پس از بیان دیدگاه شهیدحاج قاسم سلیمانی درباره انتظار مقاومتی فقیهانه، به دلایل آن پرداخته است.https://www.entizar.ir/article_154851_d22aed0d66e219edfa925ad7420f3559.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942217420211122Knowledge-based Development from the West to the Society of Appearance Ageتوسعه دانشبنیان از غرب تا جامعه عصر ظهور123150154852FAسلیمان خاکباناستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قمرحیم کارگراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیسعید توسلی خواهمرکز تخصصی مهدویت/ دانشجوی دکتری رشته مبانی نظری اسلام دانشگاه قم.Journal Article20220815Among the various theories of “development”, in the West, “the knowledge-based development” is considered as the ultimate achievement and approach in the subject of development. On the opposite, the society at the era of Appearance of Imam Mahdi (a.s) in the world of Islam is considered as the ultimate goal and destination of the development. The following paper, with descriptive-analytic and comparative method, firstly attempts to review the knowledge-based development with a critical point of view and explains its aspects and then by comparing its relation with the development of the society at the era of Appearance, it reveals the necessity of the development of the society at the era of Appearance like an incomparable prescription and an alternative for the knowledge-based development while it determines and distinguishes the weak components and shortages of the knowledge-based development.
The findings of this research show that the knowledge-based development is unsuccessful in fulfilling all the needs of human being in spite of the fact that it provides some levels of comfort for humans. On the contrary, development at the era of Appearance, under the full management of comprehensive logic of knowledge and with the use of all knowledge resources, is capable of providing all human needs at its various aspects.در میان نظریههای مختلف «توسعه»، در جهان غرب، «توسعه دانشبنیان»، به مثابه آخرین دستاورد و رویکرد در موضوع توسعه شناخته میشود. در مقابل، جامعه عصر ظهور امام مهدی؟عج؟ نیز در جهان اسلام، بهعنوان مقصد و هدف نهایی توسعه و پیشرفت مطرح است. نوشتار پیشرو، با روش توصیفی- تحلیلی و مقایسهای، نخست میکوشد با نگاه انتقادی به بازخوانی توسعه دانش بنیان و تبیین ابعاد آن بپردازد و آنگاه با نسبت سنجی آن با توسعه جامعه عصر ظهور، ضمن تعیین و برجسته کردن مؤلفههای ضعف و کاستیهای توسعه دانش بنیان، ضرورت توجه به توسعه جامعه عصر ظهور، به مثابه نسخهای بدیل و جایگزین برای توسعه دانش بنیان را نمایان کند.
دستاورد این پژوهش، گویای آن است که توسعه دانشبنیان، بهرغم توانایی در فراهم کردن مراتبی از آسایش انسان، از پاسخگویی به همه نیازهای او ناکام بوده است و در مقابل، توسعه در عصر ظهور، تحت مدیریت منطق جامع معرفت و با بهرهگیری از همه منابع معرفتی، به تأمین همگی نیازهای انسان در ابعاد گوناگون آن قادر است.https://www.entizar.ir/article_154852_778fb921ed1de20981b77e7bc5d79e9f.pdf