مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
مهدویتپژوهی؛ ضرورتها و بایسته ها
62511
FA
Journal Article
1970
01
01
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
راویان احادیث مهدویت، قاسم بن علاء همدانی
62512
FA
Journal Article
1970
01
01
در تبیین زوایای معرفتی مهدویت، روایات جایگاه بسزایی دارند و از آنجا که امامان معصوم علیهم السلام آینه تمامنمای صفات خداوندی هستند و هیچ نقطه تاریکی در وجود آنان یافت نمیشود، امام علیه السلام چون لب میگشاید، حقیقت، به نطق آنان ظاهر می شود و باطل، به کلام آنان رخت بر میبندد.
درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اخبار بسیاری صادر شده و در گفتار معصومان علیهم السلام از بدو تولد آن وجود قدسی تا پس از ظهورش تبیین شده است. و به دلیل ویژگی خاص زندگی و خلافت آن حضرت، در مجامع روایی، از نبی مکرم صل الله علیه و آله و سلم تا آخرین وصی، احادیث بسیاری نقل شده است.
خاستگاه علم رجال در تحکیم مبانی صدوری روایات قابل انکار نیست؛ همچنین علم درایه. ما در این نوشتار، در مقام بررسی احوال یکی از وکلای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ یعنی قاسم بن علاء همدانی هستیم و به شخصیت او از منظر علم رجال خواهیم نگریست.
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
گونههای یادکرد امام مهدی در قرآن وروایات تفسیری
62513
FA
Journal Article
1970
01
01
دوران ظهور امام مهدی۴، زمان تحقّق غایت آفرینش انسان در زمین است و در قرآن فراوان از آن سخن رفته است. در تحقیق حاضر، با کمک روایات، سه گونه یاد کرد امام مهدی۴ در قرآن معرّفی میشوند که عبارتند از: ۱- یادکرد مستقیم امام مهدی؛ ۲- یادکرد امام مهدی۴ ضمن بیان سرگذشت پیامبران الاهی و مردمان پیشین؛ ۳- یادکرد امام مهدی ضمن بیان مثال هایی از پدیدههای طبیعی. آنگاه ضمن بررسی نمونه هایی از هر گونه، با تکیه بر روایات نشان داده میشود شمار آیاتی که درباره امام مهدی و آینده جهان پیام دارد، بیش از مواردی است که به طور مستقیم به پیوند آن با امام مهدی۴ در روایات اشاره شده است و با تدبّر در این آیات میتوان حقایق فراوانی درباره امام مهدی۴ و دوران ظهور از قرآن استنباط و از درستی بخش عمده روایات مهدویت در عرضه به قرآن، دفاع کرد.
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات
62514
FA
Journal Article
1970
01
01
این نوشتار در پی بازنمایی یکی از دیدگاههای مربوط به پایان زندگی امام مهدی ۴ است؛ دیدگاهی که به استناد برخی سخنان و روایات، پایان زندگی حضرت را «شهادت» دانسته است. این دیدگاه بر روایاتی مبتنی شده که به صورت کلّی فرجام پیشوایان معصوم : را شهادت دانسته و نیز برخی سخنان که در باب چگونگی شهادت وی نکاتی به میان آوردهاند.
بررسیها ضمن ناتمام دانستن این روایات و حکایات برای استدلال به شهادت امام مهدی ۴، با توجه به تفاوتهای بنیادین بین دوران یازده امام نخست وآخرین امام، بر این اتفاق دلیلی نمیبیند؛ زیرا شأن تلاشهای فراوان صالحان در برپایی زندگیای بر پایه عدل و امنیت از سویی و رشد خرد انسانها از سوی دیگر، اصولاً، انگیزهای برای از بینبردن منجی موعود را برجای نمیگذارد.
این پژوهش، با تحلیل مستندات این دیدگاه، در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان دیدگاه شهادت مهدی موعود۴ را نقد کرد؛ کوشیده است روایات مطرح را از نگاه منبع، سند و محتوا بررسی کند.
رهآورد این بررسی آنکه مستندات بر شهادت آن حضرت ناکافی است و از آنجا که روال معمول فرجام انسانها، مرگ طبیعی است؛ وقتی نتوان با دلیل قطعی شهادت را اثبات کرد، ناگزیر فرجام زندگی آن امام همام ـ متفاوت از فرجام زندگی پدران بزرگوارشان که شهادت بوده است؛ مرگ طبیعی است.
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
ترجمه خلاصه مقالات به عربی
62515
FA
Journal Article
1970
01
01
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
انتظار موعود
2476-3942
0
172
2014
10
23
ترجمه خلاصه مقالات به انگلیسی
62516
FA
Journal Article
1970
01
01