مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421سرمقالهسرمقاله: مهدویت پژوهی؛ ضرورتها و بایسته ها3874135FAغلامرضا بهروزلکJournal Article20181020https://www.entizar.ir/article_74135_8cd11bc34525b9fbfbe40a738e13fd92.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421میزگرد: چیستی مهدویّتپژوهیمیزگرد: چیستی مهدویّتپژوهی94274139FAJournal Article20181020https://www.entizar.ir/article_74139_1e61acb0cce9e15b0d030c6886664652.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421بررسی نظریه انتخاب در تعیین امامبررسی نظریه انتخاب در تعیین امام438074140FAعلی ربانی گلپایگانیJournal Article20181020https://www.entizar.ir/article_74140_4d18dc6dd76bcb7d11125c2c290f8b95.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421مهدویت پژوهی؛ دو نگرش مکتب واره و دکترینالمهدویت پژوهی؛ دو نگرش مکتب واره و دکترینال8111074142FAغلامرضا بهروزلکJournal Article20181020هدف اصلی این مقاله، تلاش برای ظرفیتسنجی دو رویکرد مکتبواره و دکترینال در مهدویتپژوهی است. گسترش تعجیلآمیز استفاده از اصطلاحات جدیدی چون گفتمان و دکترین در معارف مهدوی، بدون توجه به پیشینه و استلزامات معرفتی و نظری آنها، سبب شده است در شناساندن و عرضه معارف مهدوی، کژتابیهایی صورت پذیرد. معارف مهدوی از معارف شریف وا مقدس دینی ـ اسلامی است که اقتضا میکند از منظر روشی و معرفتی نیز در آنها تأمل و احتیاط لازم صورت پذیرد. به نظر میرسد اصطلاح دکترین، به رغم کاربرد خاصش در مطالعات دینپژوهی غربی، ظرفیتهای لازم را برای معرفی و ارائه معارف مهدوی ندارد؛ از اینرو، شایسته است از رویکردهای دیگری که مزایای بیشتری دارند، استفاده شود. در این زمینه، به نظر میرسد، رویکرد (مکتبواره) با وجود کلاسیک و قدیمی بودن، ظرفیتها و قابلیتهای بیشتری برای عرضه و شناساندن معارف مهدوی دارد.https://www.entizar.ir/article_74142_870c8080b2b15b3f5ad525009268e8fa.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421مهدویت و زبان دینمهدویت و زبان دین11115674143FAحسین الهی نژادJournal Article20181020مباحث آیندهنگر ـ به ویژه مباحث مهدویت ـ در تحرک و پویایی بشر و جوامع بشری، نقش مهم و بیبدیلی دارند. عملیشدن نقش مهدویت و ایفای رسالتِ آن، میان باورمندان مهدوی به دو امر بستگی دارد: اعتقاد و باور قوی به مهدویت؛ اعتقاد به واقعنمابودن و شناختاریبودن مهدویت و گزارههای آن.<br />تحقیق دو امر فوق، مهدویت را در انجام رسالت خویش که همانا پویایی و بالندگی انسانها و جوامع انسانی است، کمک میکند. <br />موضوع این نوشتار امر دوّم؛ یعنی شناختاریبودن مهدویت است که نخست، با مطرحکردن عوامل زبان دین در غرب و نفی آن از ساحت مهدویت و نیز طرح رویکردهای مختلف دربارة زبانِ دین، مقاله را پی میگیریم. <br />در مرحله دوّم با استمداد از براهین نقلی و عقلی، به شناختاریبودن گزارههای دینی میپردازیم؛ که ابتدا به شناختاریبودن منابعِ مهدویت؛ یعنی قرآن و روایات پرداخته و سپس به شناختاری و واقعنمایی مهدویت و گزارههای مهدویت خواهیم پرداخت.https://www.entizar.ir/article_74143_001300819859c85523e704268a45c08b.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421آثار مهدوی از نیمه دوم قرن پنجم تا نیمه دوم قرن هفتم هجریآثار مهدوی از نیمه دوم قرن پنجم تا نیمه دوم قرن هفتم هجری15719074144FAسید علی حسنیJournal Article20181020مسأله مهدویت، دارای فراز و فرودهایی بوده و میباشد؛ ولی درهمه دوران مورد توجه مسلمانان به ویژه پیروان مذهب اثنا عشریه ـ بوده است. قرون مورد نظرنیز از این امر مستثنا نیست. در این نوشتار، مروری خواهیم داشت به آثار و برخی از موضوعات که در این دو قرن به آن پرداخته شده است. <br />کلید واژهها: امامت، امام زمان، غیبت. https://www.entizar.ir/article_74144_4e290581ee04ba86f392c58af9d06b82.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421زیارت ناحیه مقدسهزیارت ناحیه مقدسه19121474146FAنجم الدین طبسیJournal Article20181020زیارت ناحیه معروف، از جانب امام عصر(عج) به ما رسیده آن، غیر از "زیارت الشهداء یوم عاشورا" است که راوی آن، سید بن طاووس در کتاب اقبال میباشد. دو اشکال بر آن وارده شده که عبارتند از: 1. تاریخ این زیارت سه سال قبل از تولد امام زمان(عج) است 2. وجود افراد مجهول در سند آن که البته به هر دو اشکال پاسخ داده شده است.<br />اما زیارت ناحیه معروف که ابن المشهدی آن را در کتاب مزار آورده است، از سه جهت مورد بررسی است:<br />1. آشنایی با مؤلف و میزان اعتبار و وثاقت او که مرحوم ابن طاووس، شهید اول، حر عاملی، محدث نوری، سید محسن عاملی، مرحوم مدرس، شیخ عباس قمی، آقا بزرگ طهرانی و استادمان آیتاللهالعظمی وحید خراسانی او را معتبر میدانند.<br />2. آشنایی با کتاب که آن نیز مورد اعتماد شیعه است؛ همانگونه که مرحوم مجلسی در تحفة الزائر، بحارالانوار و نیز مرحوم نوری و سید محسن امین به آن اعتماد داشتند.<br />دربارة میزان اعتبار زیارت ناحیه طبق گفته مرحوم مجلسی و سید مرتضی، حضرت، در اولین زیارت از امام حسین(ع)، این زیارت را قرائت کرده است؛ ولی شبهاتی نیز در آن مطرح است؛ از جمله: <br />1. اگر اعتبار داشت، چرا مرحوم قمی در مفاتیح الجنان آن را نیاورده است؟ <br />2. وجود بعضی از عبارات که مناسب شأن نیست؛ همانند "ناشرات الشعور".<br />3. اشکال مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی به مؤلف و کتاب. <br />پاسخ اشکال اول، اینکه قسمتی از آن را در نفس المهموم آورده است و پاسخ اشکال دوم، اینکه منظور این است که در زیر حجاب و چادر، گیسوان پریشان بوده، نه اینکه مکشوف باشد. اشکال آقای خوئی نیز مبنایی است.<br />در خاتمه به منابع نقل این زیارت از شیخ مفید و سید مرتضی و ابن طاووس و مجلسی و فیض کاشانی و ابراهیم بن محسن فیض اشاره کردهایم و بالاخره این زیارت، از جهات سند و متن مورد تقویت و معتبر است.https://www.entizar.ir/article_74146_b7a233273e6a726b5c43c4f2fb3638df.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-394272020070421راویان احادیث مهدویت، قاسم بن علاء همدانیراویان احادیث مهدویت، قاسم بن علاء همدانی21523474147FAمحمد مسعودیJournal Article20181020در تبیین زوایای معرفتی مهدویت، روایات جایگاه بسزایی دارند و از آنجا که امامان معصوم(ع) آینه تمامنمای صفات خداوندی هستند و هیچ نقطه تاریکی در وجود آنان یافت نمیشود، امام(ع) چون لب میگشاید، حقیقت، به نطق آنان ظاهر می شود و باطل، به کلام آنان رخت بر میبندد.<br />درباره امام زمان(عج) اخبار بسیاری صادر شده و در گفتار معصومان(ع) از بدو تولد آن وجود قدسی تا پس از ظهورش تبیین شده است. و به دلیل ویژگی خاص زندگی و خلافت آن حضرت، در مجامع روایی، از نبی مکرم(ص) تا آخرین وصی، احادیث بسیاری نقل شده است.<br />خاستگاه علم رجال در تحکیم مبانی صدوری روایات قابل انکار نیست؛ همچنین علم درایه. ما در این نوشتار، در مقام بررسی احوال یکی از وکلای امام مهدی(عج)؛ یعنی قاسم بن علاء همدانی هستیم و به شخصیت او از منظر علم رجال خواهیم نگریست.https://www.entizar.ir/article_74147_98a9bd9f0337bea5713ab0b1a18d01b1.pdf