مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320181025تحلیل معناشناختی امامت در مکتب تفسیری علامه طباطباییتحلیل معناشناختی امامت در مکتب تفسیری علامه طباطبایی52675385FAمحمد علی اردستانیاستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20181025اصل «امامت»، از بنیادیترین اصول مذهب امامیه است که در ساحتهای گوناگون تحلیل شده است. علامه طباطبایی در این زمینه تحلیلی مبتنی بر مابعدطبیعت متعالی صدرایی دارد که آن را به گونه ابتکاری در ساحت قرآن آشکارکرده است. در میان مبانی مابعدطبیعی این مقوله قریبترین آنها، پذیرش ملکوت و وجه امری اشیا در برابر ناسوت و وجه خلقی اشیا است. بر اساس این مبنا و تحلیل، امامت به معناى مطلق هدایت نیست، بلکه به معناى هدایتى است که به امر الاهى صورت میگیرد؛ امری که قرآن آن را «ملکوت» خوانده و وجه دیگرى از خلقت است که وجه مواجهه خلق با خدای سبحان بوده و از قیود زمان و مکان طاهر و مطهر است و از تغییر و تبدیل خالی. امام هدایتکنندهاى است که با در اختیار داشتن امرى ملکوتى، هدایت مىکند. این نوشتار، آن مبنای مابعدطبیعی را در دو ساحت «محض» و «استنباطی» در کنار این تحلیل از امامت نشانده و در سیری منطقی و پردازشی تحلیلی، این حقیقت بنیادی قرآن را آشکارسازی کرده است.https://www.entizar.ir/article_75385_ff6d3801a2dba338df6282b4d4f7d10e.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320181025عمومیت قانون علیت و قانونمندی جامعه، توجیه گر نقش موثر انسان بر زمینه سازی ظهورعمومیت قانون علیت و قانونمندی جامعه، توجیه گر نقش موثر انسان بر زمینه سازی ظهور274675386FAحسین الهی نزادJournal Article20181025«ظهور» به عنوان یک پدیده اجتماعی، با رویکرد جامعه شناختی قابل تعریف است. رویکرد جامعه شناختی دارای اقتضائاتی است که در حوادث اجتماعی، از جمله حادثه ظهور ساری و جاری است. قانونمندی و علت مداری در واقع همان اقتضائاتی است که در حوادث اجتماعی به صورت فراگیر وجود دارد. ظهور که در فرجام تاریخ به وقوع میپیوندد، بر اساس همین اقتضائات اجتماعی قابل باز شناسی است؛ زیرا قانون علیت که دارای سه شاخصه عمومیت، سنخیت و حتمیت است؛ با شاخصه عمومیت، شمولیت خویش را بر همه حوادث مادی و معنوی، طبیعی و انسانی، فردی و اجتماعی جاری و با شاخصه سنخیت، تناسب و هماهنگی را میان همه علل و معالیل نهادینه میکند و با شاخصه ضرورت، تلازم وجودی و عدمی را میان علل تامه با معالیل، حتمیت میبخشد. با باز شناسی قانون علیت و شاخصههای سهگانه آن، قانونمندی جامعه و حوادث اجتماعی، از جمله حادثه ظهور توجیه پذیر میشوند؛ زیرا وقتی ظهور را از جمله حوادث اجتماعی و تاریخ را موطن رخداد آن تلقی کنیم، آنگاه ظهور، به عنوان یک حادثه اجتماعی، اجرای قوانین و قواعد اجتماعی را میطلبد و بر همین اساس، علت مداری و قانونمندی در ظهور، وقوع مییابد. آری؛ علت مداری و قانونمندی در ظهور، توجیهگر امکان زمینه سازی ظهور است و زمینه سازی ظهور نیز به نوعی توجیهکننده تأثیرگذاری بشر بر رخداد ظهور میباشد و در نهایت، از مجموع اثبات امکان زمینه سازی ظهور و اثبات تأثیر گذار بودن بشر بر آن، رویکردی چون متغیر بودن ظهور (از نظر زمانی) و تقدم و تأخر پذیر بودن آن (از نظر رخدادی) بهدست میآید.https://www.entizar.ir/article_75386_b93d9ce9058ef4bef8e24b175f293d2c.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320160722بررسی تسامح در نقل روایات نشانههای ظهور با تأکید بر کتاب مأتان و خمسون علامةبررسی تسامح در نقل روایات نشانههای ظهور با تأکید بر کتاب مأتان و خمسون علامة477275387FAخدامراد سلیمیاناستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20181025از آنجا که نشانههای ظهور در منظومه معارف مهدوی دارای جایگاهی ویژه و اثرگذار است؛ همواره مورد توجه و اهتمام بوده، نقل انبوه روایات در این باره، گواهی این مدعا است. البته در این فراوانی نقل، آسیبهای چشمگیری متوجه این بحث شده که نبود اهتمام جدّی به اعتبار این نقلها و تسامح در آن، از برجستهترین آنهاست.
نقد بنیادین کتابها، بهویژه آثار معاصر که بر پایه این دیدگاه سامان یافته، میتواند در نمایاندن زمینههای برخی انحرافات و آسیبها نقش برجستهای داشته باشد.
یکی از نوشتههای معاصر در این زمینه، کتاب «<strong>مأتان و خمسون علامةحتی ظهور الامام المهدی</strong>4» نوشته سیّد محمد علی طباطبایی حسنی است. هدف این مقاله، بررسی کتاب مذکور از جهت راستنمایی و امانتداری در نقل و تحلیل برخی اظهارنظرها و تطبیقها به روش تحلیلی ـ انتقادی است.
نتیجه این که نویسنده افزونبر در همآمیختن روایات معتبر و غیر معتبر، به روشنی برای پارهای از نشانهها تعیین مصداق کرده است. وی اگرچه کوشیده است چهره پذیرفتهای از کار خود ارائه کند؛ اما خواسته یا ناخواسته در دام تحریف، تصحیف و حتی جعل افتاده است.https://www.entizar.ir/article_75387_86107a9ed5917e9368d7f2e520482aa2.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320160722بررسی تحلیلی مهدیباوری در میان کیسانیان موعودگرا از وفات ابوهاشم (م 98) تا انقراض نهاییبررسی تحلیلی مهدیباوری در میان کیسانیان موعودگرا از وفات ابوهاشم (م 98) تا انقراض نهایی739675388FAنعمت الله صفری فروشانیاستاد گروه تاریخ اسلام جامعة المصطفی العالمیهرضا برادراندانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20181025«کیسانیه» یکی از نخستین فرقههایی است که با ادعای امامت و مهدویت محمد بن حنفیه از بدنه اصلی شیعه خارج شد. مهدیباوری در میان کیسانیان را با وفات ابوهاشم (پسر ابن حنفیه) در دو گروه موعودگرا و غالی میتوان پی گرفت؛ بدین معنا که گروهی از کیسانیه، با وفادار ماندن به خاندان محمد بن حنفیه و اعتقاد به مهدویت او و جداسازی خود از غالیان؛ به حیات خویش در سده دوم ادامه دادند.
نویسنده تلاش کرده است با استفاده از منابع تاریخی، فرقهشناختی، کلامی و حدیثی و بهرهمندی از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصادر متقدم؛ تصویری روشن از مهدیباوری کیسانیه موعودگرا، در زمانهای بنمایاند که آنان با چالشیهایی چون فقدان رهبران قدرتمند، قدرتگیری جریانهای رقیب و طولانی شدن غیبت محمد بن حنفیه درگیر بودند که این رویکرد، در نهایت به کاهش شدید هواداران، در اواخر قرن دوم و شاید اوایل قرن سوم و به نابودی آنها منجر شد.https://www.entizar.ir/article_75388_48b3e819d05c329b4a46ef11369af301.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320160722واکاوی و تحلیل روایی از علم امام به لغات با رویکرد نقد مدعیان دروغینواکاوی و تحلیل روایی از علم امام ع به لغات با رویکرد نقد مدعیان دروغین9711675389FAعزالدین رضانژادمحمد شهبازیانJournal Article20181025یکی از ویژگیهای حجتهای الاهی، دارابودن علم مخصوص امامت است. متکلمان و محدثان شیعه گسترههایی را برای این علم تعریف کرده که در میان دیدگاههای آنان، حداقلها و حداکثرهایی وجود دارد. آنچه مورد اتفاق شیعیان است، علم امام به حلال و حرام الاهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف قرآنی، علم به قرائت صحیح میباشد؛ اما در برخی موارد، مانند توانایی سخن گفتن به تمام زبانهای دنیا، میان متکلمانی همچون شیخ مفید و محدثانی مانند شیخ صدوق اختلاف دیدگاه وجود دارد. شیخ مفید این محدوده را واجب عقلی ندانسته، اما شیخ صدوق آن را لازم میداند. قابل ذکر است که اهل بیت: از روش پرسشهای علمی و علم امام به لغات، جهت شناساندن دروغهای مدعیان استفاده کردهاند. نتیجه این بحث، آن که اولا، برخی از متکلمین نیز این امر را واجب عقلی دانستهاند؛ ثانیا، شیخ مفید و تابعان ایشان اگر چه آن را از منظر عقل واجب نمیدانند، ممتنع نیز ندانستهاند، ثالثا روایات متواتر و معتبر بر لزوم این صفت برای امام معصوم ع دلالت دارد. روش این مقاله توصیفی – تحلیلی است که به صورت تحلیل روایی، ادعاهای دروغین برخی از مدعیان معاصر را آشکار کرده است. بیتردید عدم توانایی آنان در تسلط بر زبانهای مختلف و معارف دینی گویای باطل بودن ادعای آنان است ودر واقع این توانایی، معیاری برای صحت و سقم ادعای امامت محسوب میشود.https://www.entizar.ir/article_75389_756615ce2330edf5a5edbd16ee733acc.pdfمرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمانتظار موعود2476-3942165320160722بررسی و تحلیلی بر پیشینهشناسی بابیت و مهدویت علیمحمّد باب
و رابطه آن با جریانهای باطنیبررسی و تحلیلی بر پیشینهشناسی بابیت و مهدویت علیمحمّد باب و رابطه آن با جریانهای باطنی11714375390FAسید علی موسوینژاداستادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قممحمّد علی پرهیزگاردانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قمJournal Article20181025«علی محمّد شیرازی» از جمله مدعیانی است که در دوره معاصر از بدنه تشیع جدا شد و با سوء استفاده از باور پاک برخی از منتظران، به جریانسازی پرداخت. وی نخست مدعی بابیت بود؛ ولی طی دو سال آخر عمرش، ادعاهای مهدویت و نبوت و الوهیّت کرد. پیامدهای ادعاهای او، شورشهای فراوان در ایران اسلامی بود. او از تازگی آموزههای خود سخن گفت؛ لیکن گفتار و کردارش الگو گرفته از جریانهای باطنی و انحرافی منسوب به تشیع بود.
این نوشتار با تبیین و نقد ادعاهای بابیت و مهدویت علیمحمّد شیرازی و اقدامات او؛ به پیشینهشناسی و ریشهیابی گفتار و کردار او پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که گفتار و کردار وی در آثار جریانهای باطنی و انحرافی منتسب به تشیع سابقه دارد و در حقیقت ادعای به ظاهر تازه علیمحمّد شیرازی، بازنشر سخنان کهنه پیشینیان است و در پایان از تناقضهایی متعدد در ادعاهای وی پرده بر میدارد.https://www.entizar.ir/article_75390_2f6ea228e96ce21b6eea17cc08f7cf93.pdf