2
دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشگاه تهران پردیس فارابی قم
چکیده
اصل «مهدویت» به عنوان یکی از آموزههای مهم اسلامی، همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در دهههای اخیر برخی از افراد به انکار اصل مهدویت پرداختهاند که «طاهربن عاشور» از جمله آنهاست. این نوشتار به بررسی و نقد دیدگاه ابن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت پرداخته است؛ به این صورت که ابتدا با رویکرد تحلیلی-انتقادی دلایل او را تحلیل و سپس بر اساس منابع اهل سنت آنها را نقد کرده است. ابن عاشور ابتدا مانند سایر منکران به «عدم ذکر احادیث مهدویت در صحیحین» تمسک میکند؛ اما سپس با برداشت نادرست خود از قاعده «تقدم جرح بر تعدیل»، به تضعیف راویان احادیث مهدویت میپردازد. نتایج نقد دلایل او نشان میدهد علمای اهل سنت احادیث صحیح را به احادیث مندرج در صحیحین منحصر نمیدانند. همچنین براساس موازین جرح و تعدیل در علوم حدیث اهل سنت، ابن عاشور در فهم و تطبیق قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» و جرح راویان دچار اشتباه شده است.
شاکری زواردهی, روح الله, & دوست محمدی, میثم. (1398). بررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت. انتظار موعود, 19(67), 51-72.
MLA
روح الله شاکری زواردهی; میثم دوست محمدی. "بررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت". انتظار موعود, 19, 67, 1398, 51-72.
HARVARD
شاکری زواردهی, روح الله, دوست محمدی, میثم. (1398). 'بررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت', انتظار موعود, 19(67), pp. 51-72.
VANCOUVER
شاکری زواردهی, روح الله, دوست محمدی, میثم. بررسی و نقد دیدگاه طاهربن عاشور در مسئله مهدویت با تأکید بر منابع اهل سنت. انتظار موعود, 1398; 19(67): 51-72.