1
استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی.
2
دانش آموخته دکترای مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران (پردیس فارابی)
چکیده
در طرح تبلیغیِ موفق، «گیرایی سخن و اثرگذاری روانی با هدف تغییر رفتار مخاطبان» که در علم روانشناسی اجتماعی از آن به «نفوذ اجتماعی» تعبیر میشود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از روشهای نفوذ اجتماعی انبیا میتوان به کاربست توأمان نصیحت و قدرت، اقناع مخاطب، تفاهم فرهنگی، اعتمادسازی (از طریق ارائه علم راستین، خیرخواهی و استفاده از نیروهای فراطبیعی)، مهندسی ذهن تجربی مخاطب (از طریق جدل، تأدیب غیرمستقیم، صحنهسازی و همراهی ارشادی با مردم)، ارتباط مستمر اشاره کرد. نوشتار پیشرو بر آن است با روش توصیفی تحلیلی، با نگاه مقایسهای موارد مذکور در عصر ظهور را بررسی کند. بر این اساس استفاده همزمان از روشنگری علمی و قیام به سیف، ارائه تمام معجزات انبیا، مهندسی ذهن تجربی مردم با نشان دادن الگوی اکمل از اسلام در وجود مبارک امام زمان(عج)، باورپذیر کردن کارآمدی بانوان شایسته در تحقق تمدن جدید اسلامی و دولت کریمه حضرت حجت (عج) و ... از روشهای نفوذ اجتماعی در عصر ظهور به شمار میآیند.