چکیده
در پژوهش حاضر، جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی بر پایه آموزه مهدویت بررسی شده است. تعیین جایگاه این سه عنصر، با نگاه معرفت شناختی و انسان شناختی به صورت مجموعهای به هم پیوسته در این گفتمان، در اندیشه سیاسی اسلام؛ از این منظر اهمیت پیدا میکند که از یک سو، تعامل و ترابط منطقی این سه نیروی انسان شناختی است که شتابدهنده پدیده ظهور در پایان تاریخ خواهد شد؛ و از سوی دیگر، بستر را برای پذیرش جهانی مهدی موعود فراهم میکند. فرضیهای که در این پژوهش مورد بررسی قرارمیگیرد، آن است که فطرت انسانی، به پشتوانه عقل و اراده، انسان را درتحقق صلح و عدالت جهانی مهدی موعود تقویت میکند. اصل انتظار موعود، منبع این گفتمان به شمار میآید. روش و رهیافت پژوهش حاضر، فلسفه تاریخی و سیاسی است.
دیلم صالحی, بهروز, & الهبداشتی, علی. (1396). جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی با ابتنا بر آموزه مهدویت. انتظار موعود, 17(57), 29-44.
MLA
بهروز دیلم صالحی; علی الهبداشتی. "جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی با ابتنا بر آموزه مهدویت". انتظار موعود, 17, 57, 1396, 29-44.
HARVARD
دیلم صالحی, بهروز, الهبداشتی, علی. (1396). 'جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی با ابتنا بر آموزه مهدویت', انتظار موعود, 17(57), pp. 29-44.
VANCOUVER
دیلم صالحی, بهروز, الهبداشتی, علی. جایگاه فطرت، عقل و اراده بشر در تحقق صلح و عدالت جهانی با ابتنا بر آموزه مهدویت. انتظار موعود, 1396; 17(57): 29-44.