در زمینه وجود ادیان در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدیعج سه نظریه مطرح است: 1.نظریه اثباتی؛ 2. نظریه سلبی؛ 3. نظریه تلفیقی. در نظریه اثباتی وجود اهل کتاب در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت میشود و در نظریه تلفیقی وجود اهل کتاب در عصر ظهور و نفی آنها در حکومت جهانی مطرح میشود. در این نوشتار، در میان سه دیدگاه مذکور، تنها به دیدگاه اثباتی توجه شده و ثمره آن که تنوع ادیان و وجود دین مسیحیت و یهودیت در عصر ظهور و حکومت جهانی است؛ مستدل میشود. صاحبان این نظریه برای اثبات مدعای خویش به دلایل مختلف عقلی و نقلی تمسک جستهاند؛ مثلا تمسک به آیات قرآنی که با رویکردی عام و خاص به توجیه مسئله پرداخته است. محتوای آیات عام آزادی و اختیار انسان و نفی کننده جبر و قسر آن در امور اعتقادی است و آیات خاص صریحا به وجود ادیان مسیحیت و یهودیت و پیروان آنها تا روز قیامت تأکید میکنند. نیز از جمله دلایل ارائه شده در این خصوص، دلایل عقلی، نظیر اصل «آزادگی انسان» و اصل «تکلیف محوری» در دنیا است که این دو اصل تا ابد بشر را همراهی میکنند. دلیل دیگر ایده همسانی سیره رسول گرامی اسلام ص و سیره امام مهدی عج است که اقتضای این همسانی، تسالم رفتاری امام مهدی4 با اهل کتاب بوده و این تسالم رفتاری پذیرش مسیحیان و یهودیان را در حکومت جهانی امام مهدی به عنوان اقلیتهای دینی اقتضا میکند.